מתוך:  > אביב חדש 1 > איסיים

עמוד:199

איסכילוס , מגדולי המחזאים של יוון העתיקה , הנהיג חידושים במחזה - ביניהם הדיאלוג , הדו - שיחן , ולכן נחשב למחזאי הראשון באירופה . ראשה של איסיס , האלה הראשית של מצרים העתיקה , מעוטר בקרני פרה ובינהן גלגל החמה נשים . בשעות הפנאי עסקו האיסיים בתפלה ובלמוד . לפני כל סעודה , שהיתה משתפת , טבלו במים . האיסיים האמינו בהשארות הנפש ובשכר וענש בעולם הבא . הם גם האמינו שגורלו של האדם נקבע על ידי האל בתקף גזרה קדומה . חברי הכת התחיבו בשבועה שלא לגלות את סודותיה לשום אדם . מי שרצה להצטרף לכת היה חיב לעבר תקופת הכנה שנמשכה שלוש שנים . יוסף בן מתתיהו מספר על כמה מהאיסיים שהשתתפו במרד ברומאים . במגלות שהתגלו במדבר יהודה מתארת כת הדומה מאוד בארח חייה ובהשקפותיה לאיסיים כפי שתארום פילון ויוסף בן מתתיהו . על כן חושבים חוקרים כי אלה הם האיסיים . חוקרים אחרים חולקים על כך . בחירה וגזרה מגלות הגנוזות שכר וענש תקופת בית שני איסיס האלה הראשית של המצרים הקדמונים . אלת הפוריות , האמהות והטבע . בפסלים נראית איסיס כשהיא עטורה בקרני פרה ומחזיקה שרביט עשוי לוטוס בידה . לפעמים מונח על ראשה גלגל החמה . על פי המיתולוגיה המצרית היתה איסיס בתם של האל גב - שהיה אל האדמה , ושל האלה נות - שהיתה אלת השמים . היא היתה גם אחותו וגם אשתו של אוסיריס , אל המות והחיים שלאחר המות , ואמו של חור ( חורוס ) . איסיס למדה את המצרים כיצד לעבד את האדמה , ועסקה בקסמים וברפוי חולים . הסגידה לאיסיס נבעה מכחה הגדול בקסמים והתחזקה עקב ספור השבתו לחיים של בעלה אוסיריס , שנרצח על ידי אחיו הרשע סת . האגדה מתארת את חפושיה הנואשים של איסיס אחר גופתו המבתרת של אוסיריס . לאחר שמצאה את הגופה הצליחה איסיס בעזרתו של אנוביס , ממציא המניטה , לחנט ולהחיות את אוסיריסי שהיה מאז שליטה של ממלכת המתים . תחלה סגדו המצרים לאיסיס בעיר מוף ( ממפיס ) , ואחר כך בכל רחבי מצרים ויון . ביון היא זהתה עם דמטר , שהיתה אלת האדמה , החקלאות והפריון . בשנת 86 לפני הספירה הובא פלחן איסיס לרומא , אך מעשיהם הרעים של כוהניה הניעו את הרומאים לצאת נגד הפלחן אוסיריס חורוס ( חור ) מיתולוגיה נוצרים העתיקה - הדת הנוצרית איסכילוס אחד משלשת מחברי הטרגדיות הגדולים ביון העתיקה . חי בשנים 525 - 456 לפני הספירה , ונחשב לאבי הטרגדיה היונית . איסכילוס נולד בעיר אלוסיס באתיקה , שביון , ונראה כי השפע מן הטקסים הדתיים שנערכו בה . הוא היה מצאצאי המלך האחרון של אתונה והשתתף במלחמת היונים בפרסים . חושבים שכתב תשעים מחזות , אך רק שבעה מחזות שלמים וקטעים של כמה מחזות אחרים הגיעו לידינו . אחדים מהם תרגמו לעברית . הידועים במחזותיו הם הטרילוגיה ( קבוצה של שלושה מחזות ) " אורסטאה", שגבורה הוא אגממנון , המצביא היוני שנלחם בטרויה . כן ידוע המחזה " פרומתאוס הכבול " בן האלים שמרד בזאוס , אבי האלים , וגנב אש בשביל בני האדם . איסכילוס היה הראשון שהשתמש ביותר משחקן אחד במחזותיו , ובכך שנה את המחזה משירה מדקלמת לדו - שיח . לאחר שעמדו לרשותו יותר משחקן אחד , יצר נגודים בין הנפשות הפועלות במחזה ורקם עלילה מענינת . יצירות איסכילוס שהשתמרו : " המבקשות עזרה", פרומתאוס הכבול", " הפרסים", " שבעה נגד תבי", " אגממנון"ו " מנסכות הנסך". אגנונונון אוריפידס דרסה זאוס טרגדיה סופוקלס איסלנד שטח : 103,000 קמ"ר תושבים : 300,000 בירה : ריקיויק דת : פרוטסטנטית שפה : איסלנדית אי ומדינה בצפון האוקינוס האטלנטי . ארץ של הרי געש ומעינות המים מצד אחד , וקרחונים ושדות קרח מצד שני . רב שטחה מכסה קרח ולבה וסלעים שפלטו הרי הגעש . איסלנד שיכת לאירופה . משפלת תוף צרה מתרוממת האדמה בתלילות עד לשיא של 2,119 מטר . רק בדרום ובדרום - מערב השפלה רחבה יותר . יותר ממאתים הרי געש מצויים באיסלנד , אך רק כמה מהם פעילים . הרמות שבמרכז הן שממה צחיחה של שדות לבה . הר הקלה שבדרום - מערב המדינה הוא הר הגעש המפרסם ביותר באיסלנד , משום שהתפרץ פעמים רבונו . מעינות חמים וגיזרים מזנקים מכסים את פני הנוף בענני קיטור . המפרסם בגיזרים הוא " הגיזר הגדול " בדרום - מערב איסלנד . הוא מתיז עמוד ענק של מים חמים לגבה

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר