עמוד:125

" גוף בחלל': ציור בצבעי פנדה על נייר מאת אביבה אורי , מבטא מתח רגשי על סף התפרצות הטניסאית האמריקנית המצטיינת , כריס אררט , מתרכזת לפני הנחתת הכדור בזריקת הפתיחה מקהלה , סולנים ותזמורת ניצבים על הבמה ליד חומות העיר העתיקה בירושלים לביצוע האורטוריה " שאול " מאת הנדל מאזן של 157 תארים ועוד 72 הופעות במשחקי גמר . היא אחת מהטניסאיות המעטות שזכו בכל ארבע התחריות החשובות : שבע פעמים באליפות צרפת ( ועוד שני הפסדים בגמר ) , שש פעמים באליפות ארצות - הברית ( ועוד שלושה הפסדים בגמר ) , שלוש פעמים באליפות וימבלדון ( ועוד שבעה הפסדים בגמר ) ופעמים באליפות אוסטרליה ( ועוד ארבעה הפסדים בגמר ) . בין השנים 1975 ו - 1982 דרגה כריס אורם במקום הראשון בעולם . ב - 17 שנות פעילותה היא צברה פרסים כספיים בסך כולל של כ - 9 מיליון דולר . וימבלדון טניס אורטוריה יצירה מוסיקלית המרכבת משירי סולו ומקהלה בלווי תזמרת . רב האורטוריות הן בעלות אפי דתי . מקור השם אורטוריה הוא במלה לטינית שפרושה חדר תפלה . שם זה נקבע לאחר שחברי המסדר הנוצרי האורטורינים באיטליה התחילו לערך הצגות דתיות . האורטוריה קרובה לאופרה , אך אין בה תפאורה ומשחק . סוג יצירה זה התפתח בסוף המאה ה - 16 ובראשית המאה ה - 7 ד , והגיע לשיאו ביצירותיהם של בך , הנדל , הידן ומנדלסון . גם ליסט , דבוז'ק , ברליוז ופרנק כתבו אורטוריות . מבין האורטוריות שנכתבו בימינו בולטות יצירותיהם של אלגר , וולטון , הונגר , סטרוינסקי , הינדמית , בן - חיים ומרק לברי . אופרה ראו גם ערכים נפרדים למרבית המלחינים הנזכרים בערך זה . אורי , אביבה ציות ישראלית שיחודה בעצמה הקימת ברשומיה . מקורה של עצמה זו בעמות בין התפרצות לאפוק , בין הקו החפשי של הילד והמחשבה המבקרת של המבגר . היתה בשנים 1927 - 1989 . אביבה אורי נולדה בצפת ולמדה ציור אצל דוד הנדלר שלימים היה לבעלה . מתוך חיי השתוף בין שני אמנים אלה , שהציור היה כל עולמם , נולד סגנון הציור היחודי , המחמיר וחסר הפשרות שלה . מראות הנפש ציוריה של אביבה אורי הם מראה של עולם פנימי , עשיר , מרכב ומסתורי . גם כשאפשר לזהות בהם סימנים של דמיות או נוף . מלבד השפעתו של דוד הנדלר נכרים ברשומיה השפעתם של אנה טיכו , ממנה לקחה את כתם הרשום השחר המתפשט בתוך הניר , והציור הסיני שלמד אותה את כחם של התמצות והצמצום . ביצירתה מ - 1958 " ללינית על טרפז", לדגמה . נראית ללינית בקרקס המרחפת מעל אהל ריק , צפור כבדה , גוש שחר צף בעולם של קוים , כבד וקל כאחד . כבר בציור זה , המתאר את היחס בין האמנית לעולם , אפשר לראות את הכחות החשובים הפועלים בעבודותיה , גם במאחרות שבהן . היא משוחחת עם הספור המתאר בתמונה ועם הקו המתרחש במהירות על הניר . זה ציור מהיר הדורש רכוז רב , שלא נמתח בו אף קו מיתר ולא נאמרת בו אף מלה מיתרת . ציוריה של אביבה אורי הם נקדת ציון מרכזית באמנות הישראלית בת זמננו והשפעתה חשובה וברורה על אמנים

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר