עמוד:75

אוטובוס מדגם חדיש משנת 1996 , המשמש לנסיעות בין עירוניות ולטיולים . תצרוכת הדלק של האוטובוס קטנה מהרגיל , והוא אף מזהם פחות את האוויר . לנוחות הנוסעים עומדים מושבים מרופדים ובולמי רעש , מערכת מתלים יציבה , ומערכת מיזוג אוויר מתקדמת ביום חג - נערכה תהלוכה חגיגית בהשתתפות כמרים , בני אצלה והנדונים . גם צלמיהם של אלה שנדונו שלא בנוכחותם וגם עצמותיהם של מי שנמצאו חיבים אחרי מותם , נשאו בתהלוכה . קהל גדול לוה את התהלוכה בדרכה אל הכנסיה . במרכזה של הכנסיה הוקמה במה ועליה הצבו הנדונים . המזבח כסה בשחר ושני כסאות מלכות העמדו עליו , האחד בשביל האינקויזיטור הראשי , והאחר בשביל המלך או נציגו . הטקס נפתח בדרשה של האינקויזיטור , שבועה של נציגי השלטונות האזרחיים , והטלת חרם על אלה שיפריעו לאינקויזיציה לנהל את מלחמת הדת . לאחר מכן הובאו הנדונים , אחד אחד , לפי סדר ההאשמה וחמרת פסק הדין , ודוייהם הקראו , והם נדרשו לחזר בהם . לאחר קריאת כל ודוי הובל הנאשם למרכזו של היציע , ופסק - דינו הכרז . היו דרגות שונות לענשים , מחזרה בתשובה בפמבי עד למאסר עולם ולמיתה . אלה שנדונו למיתה העברו לזרוע החלונית של המשטר , כיון שלהלכה לא בקשה הכנסיה את מותו של החוטא , בהתאם לעקרון שלה הקובעי כי " הכנסיה אינה צמאה לדם". גזר - דינם של הנדונים למיתה בצע בככר הצבורית על במה שהוקמה במיחד למטרה זו . המיתה החביבה ביותר על האינקויזיציה היתה בשרפה . אם חזר בו הנאשם , היו חונקים אותו תחלה ומטילים את גופתו לתוך הלהבות . אם הוסיף לעמד בכפירתו , היו שורפים אותו חי . הפאר שלוה את הכרזת פסק הדין נשנה גם בעת בצועו . הנדונים הובלו על ידי חילים , כשהם רכובים על חמורים , אל המקום שבו הוקם הגרדום . כמרים הלכו אחריהם וקראו להם " להתפיס " עם הכנסיה . גדולי המדינה והכנסיה נכחו בבצוע גזר הדין . רב טקסי האוטו דה פה נערכו בספרד , בפורטוגל ובמושבותיהן בין השנים 1480 - 1825 . אינקויזיציה אוטו , קריסטין שחינית גרמניה רבגונית שהצטינה בסגנונות שחיה אחדים . היתה השחינית הבולטת ביותר בעולם בשנות ה - 70 וה - 80 . קריסטין אוטו נולדה בגרמניה ב - 1966 . היא עלתה לראשונה לכותרות בהיותה בת שש - עשרה , כאשר זכתה בשלוש מדליות זהב בשחית 100 מטר גב ובשני משחי שליחות באליפות העולם בגויקיל שבאקודור . ב - 1983 היתה קריסטין אוטו השחינית הראשונה בהיסטוריה ששחתה 100 מטר גב - בברכה קצרה שארכה 25 מטר - בפחות מדקה אחת . באותה שנה היא זכתה בשתי מדליות זהב במשתי השליחות באליפות אירופה ברומא ובמדלית כסף בשחית 100 מטר בסגנון חפשי . בתחריות לאליפות העולם שנערכו במדריד ב - 986 1 זכתה אוטו בשתי מדליות זהב אישיות - 100 מטר חפשי ו - 200 מטר מערב , בשתי מדליות כסף - 50 מטר חפשי ו - 100 מטר פרפר - ובשתי מדליות זהב במשחי השליחות . באליפות אירופה 987 1 בסטרסבור זכתה קריסטין אוטו בשלוש מדליות זהב אישיות - 100 מטר חפשי , 100 מטר גב ו 100 מטר פרפר - ובשתי מדליות זהב במשחי השליחות . השגה הגדול ביותר היה במשחקי סאול 1988 , כאשר זכתה בשש מדליות זהב : שלוש אישיות - 100 מטר חפשי , 100 מטר גב ו 100 מטר פרפר - ושלוש במשחי השליחות . רק מרק ספיץ מארצות - הברית השיג יותר באולימפיאדה אחת , כשזכה בשבע מדליות זהב במינכן 1972 . מאזן מדליות הזהב של קריסטין אוטו הוא : 6 במשחקי סאול ; 7 בשתי אליפיות עולם ועוד 7 באליפיות אירופה בשחיה . אולימפיאדה ספיץ , מרק שחיה אוטובוס מכונית גדולה , שנוצדה להסיע כמה עשרות נוסעים בבת אחת . האוטובוס משמש בדרך כלל ככלי תחבורה צבורי . האוטובוסים הראשונים נבנו זמן קצר לאחר שהמצאה המכונית . נסיונות ראשונים לבנית מכונית נעשו עוד במאות ה - 16 וה - 17 , אולם רק בשנות ה - 30 של המאה ה - 19 החלו להשתמש באנגליה בכלי רכב המונעים בקיטור . בראשית המאה ה - 20 כבר נעו אוטובוסים ברחובותיהן של ערים רבות בעולם . משנות ה - 20 של המאה ה - 20 הפך האוטובוס לאמצעי תעבורה צבורי עקרי . התפתחות מנועי הדיזל , צמיגי האויר וההלוכים האוטומטיים שפרו את תנאי הנהיגה באוטובוס ואת הנסיעה בו . המנועים של האוטובוסים חזקים מאוד , ויש מהם המסגלים לגרר מטען של עשר טונות ויותר . רב האוטובוסים מונעים כיום בבנזין . יתרונות וחסרונות יתרונה הגדול של התעבורה באוטובוסים הוא הנגישות שלה : האוטובוסים עשויים לאסף ולהוריד נוסעים כמעט בכל מקום . עמס כלי הרכב הפרטיים על הכבישים מחזק את מקומו של האוטובוס ככלי תחבורה צבורי זול , יעיל ומהיר . בארצות רבות , ביחוד באלה שיש בהן רק מעט מסלות ברזל , מתנהל חלק גדול של התעבורה באוטובוסים . ישראל היא אחת הארצות האלה . האוטובוסים של חברת " אגד " מגיעים לכל מקום ברחבי המדינה , והאוטובוסים של חברת " דן " משרתים את אזור המרכז - תל - אביב וסביבותיה . האוטובוס הוא אמצעי תחבורה עממי , אולם יש לו גם מגרעות . בכבישים צרים וצפופים עמס התנועה הוא גדול , ולכן האוטובוסים נוסעים בהם באטיות . כמו כן , המנועים החזקים של האוטובוסים פולטים עשן ופית . לפיכך , בארצות רבות , האוטובוס איננו אמצעי התחבורה הצבורי

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר