עמוד:194

בית - הדין של האינקוויזיציה בפעולתו בציור מאת האנון הספרדי פדרו ברוגווטה . האינקויזיציה לא בחלה בשיטות חקירה אכזריות , עינתה את החשודים במרתפיה , העלתה רבים מהם על המוקד . אינקויזיציה בית - דין של הכנסיה הקתולית בימי הבינים בספרד ובפורטוגל . הוקם כדי לחקר כופרים בנצרות ולהלחם בהם . האינקויזיציה נודעה באכזריותה כלפי האנוסים היהודים והפכה להיות סמל לרשע ולקנאות דתית . אינקויזיציה פרושה חקירה בשפה הלטינית . בית - משפט זה הוקם כדי לברר את דינם של הכופרים ולהענישם . החוקרים היו ברבם נזירים נוצרים , שערכו את חקירותיהם בחשאי . תחלה לא פגעה האינקויזיציה ביהודים , וטפלה בכופרים הנוצרים והמומרים בלבד . אולם במשך הזמן נאנסו יהודים רבים להתנצר והאינקויזיציה החלה לפעל גם נגד האנוסים ולמנע מהם לקים בסתר את מצוות היהדות . האינקויזיציה היתה רשאית לענות את הנאשמים כדי להוציא ודויים מפיהם , ממש כפי שבתי הדין האזרחיים נהגו באותה תקופה , אך לא היתה רשאית לדון אדם למות . כופרים שהתודו והבטיחו לחזר בהם מכפירתם , נקנסו או נאסרו או התחיבו לעלות לרגל למקומות הקדושים כדי למרק את חטאיהם . חשודים בכפירה . שלא הודו בחטאם ונמצאו אשמים , נמסרו לידי השלטונות החלוניים כדי להענישם . בדרך כלל היו נענשים בשררה על המוקד . טקס המשפט ובצוע גזר הדין נערכו בכנסיה בחגיגיות רבה . הם נודעו בשם אוטו - דה - כה . ימי השיא של האינקויזיציה היו במאה ה - 15 , כאשר תומס דה טורקומדה היה האיכקויזיטור העליון בימי מלכותם של פרדיננד ואיזבלה . הוא כעל באכזריות נגד האנוסים ושמו זכור לשמצה בתולדות עם ישראל . האינקויזיציה פעלה בספרד , בפורטוגל ובמושבותיהן , וכן בכמה מחלקי איטליה ובאי מלטה , מהמאה ה - 13 עד ראשית המאה ה - 19 . עד גרוש היהודים מספרד בשנת 1492 . החרים מהם בית - הדין של האינקויזיציה רכוש רב , כ - 30,000 הוצאו להורג . מהם כ - 2,000 בטקסי אוטו - דה - כה . בספרד בטלה האינקויזיציה ב - 1821 ובפורטוגל ב - 1834 . אוטו דה פה אנוסים גרוש ספרד ספרד פרדיננד ואיזבלה אינשטין , אלברט פיסיקאי יהודי גרמני . אבי תורת היחסות . במשך המחצית הראשונה של המאה ה - 20 העלה אינשטין כמה וכמה תאוריות ( תורות ) על מבנהו הפיסי של העולם , ונסה להסביר תופעות רבות ככל האפשר במספר מצמצם של חקי יסוד . חי בשנים 1879 - 1955 . אלברט אינשטין נולד בעיר אולם שבגרמניה . בהיותו בן שנה אחת עברה משכחתו למינכן הסמוכה , שבה נהל אביו מפעל קטן ליצור ציוד חשמלי . אינשטין החל לדבר רק בגיל שלוש , והדאיג מאוד את הוריו . גם בלמודיו הוא לא הצטין , משום שלא ארב לשנן עבדות וחקים . באותם הימים שררה בבתי - הסכר בגרמניה משמעת קשה מאוד , שהכבידה עליו . אולם היתה בו סקרנות גדולה , והוא למד כל מה שענין אותו . באחד הימים , כשהיה בן חמש , נתן לו אביו מצפן עם מחט מגנטית . קמצכן עורר את סקרנותו של אלברט ועורר בו מחשבות על הכחות הלא - נראים , הגורמים למחט המצכן לכנות תמיד צפונה . בשנים שלאחר מכן הרבה אינשטין הילד לקרא סכרי מדע ולתהות על תעלומות היקום . זמן - מה הוא אף התענין בדת , אולם התליט להתמקד במדע , שבו ראה בטוי לסדר המסתורי של הבריאה . בגיל שבע - עשרה החל אלברט אינשטין ללמד מתמטיקה ופיסיקה במכון הפוליטכני בציריך , שבשויץ . הוא נעדר כהרצאות רבות , אך למעשה שקד על למודיו כל העת . כאשר סים את חק למודיו , בשנת 1900 , הוא בקש להתמנות לעוזר הוראה במחלקה לפיסיקה , אך בקשתו נדהתה . תגליות ראשונות לאחר שנסה את כחו בהוראה ולא הצליח , החל אינשטין לעבד כפקיד זוטר במשרד הפטנטים של שויץ בעיר ברן .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר