מתוך:  > אביב חדש 2 > אתיופיה

עמוד:221

הוסיפו המורדים לשלט באזורים הכפריים בכל שנות ה - 80 ולא חדלו ממאבקם נגד השלטון המרכזי . כל אותו הזמן לא פסקה הבצרת הממשכת , ומאות אלפי תושבים מתו ברעב . במאי 1991 , עם התקרבות הכוחות המורדים לבירה , נאלץ הקולונל מנגיסטו מרים לברח מן המדינה . אריתראה נהפכה למדינה עצמאית , ובאתיופיה עצמה הוקם שלטון רב - מפלגתי . הממשלה שהוקמה לאחר הדחת מנגיסטו הנהיגה כלכלה חפשית ופנתה לארצות המערב ולבנקים עולמיים כדי שישקיעו בה ובכך הצליחה לשפר את מצבה הכלכלי . יחד מלכת שבא לפי המסרת האתיופית היתה מלכת שבא שליטה אתיופית , שיצאה לירושלים כדי לבקר את המלך שלמה . היא התרשמה מאוד מחכמתו של המלך ונתנה לו מתנות זהב , בשמים ואבנים יקרות . ועוד מספרת המסרת , שמלכת שבא ילדה לשלמה בן , מנליך שמו , והוא אבי - אבותיהם האגדי של מלכי אתיופיה . גם קיסר אתיופיה האחרון , הילה סלסי , מתיחס על שושלת זו . קיסרי אתיופיה כנו בפי עמם " גור אריה יהודה". עם זאת , שעור הילדה הגבוה בה מקשה עליה להתגבר על מצוקה רבת שנים . גם הסכסוך הצבאי הממשן בין אתיופיה ואריתראה בגבולן המשתף מסכן את כלכלתה . חקה חדשה , משנת 1995 , קובעת שאתיופיה היא התאגדות של תשע מדינות המיצגות את המגון הרב של תושביה . יהודי אתיופיה - " ביתא ישראל " על קיומה של קהלה יהודית באתיופיה נפוצו שמועות כבר בימי הבינים , אבל ידיעות ברורות עליה הגיעו לעולם המערבי רק במאה ה - 18 . יהודי אתיופיה , הדומים בחיצוניותם לשאר תושבי אתיופיה , כנו על ידם " פלשים", שם הגזור מן השרש " פלש " בשפת געז , שפרושו עבר , כלומר - מעבר וגלות מארץ אחרת . יהודי אתיופיה מכנים את עצמם " ביתא ישראל". המסרת של יהודי אתיופיה אומרת , שאבות אבותיהם הגיעו לארץ כוש בימי בית ראשון . קימות השערות כי הם צאצאי עשרת השבטים שירדו מצרימה עם חרבן הבית הראשון . יש הגורסים שהם שבט שנפרד מן האמה ונשתכח , או שהם צאצאי מהגרים שבאו מתימן . סברה רווחת היא שהם צאצאיהם של גרים מהמאות הראשונות לספירה , תקופה שבה התיהדו קבוצות מתושבי חצי האי ערב ואפריקה . עוד מספרת המסרת , כי במאה ה - 4 , כאשר בית המלוכה האתיופי אקסום קבל את הנצרות , דחקו האתיופים את שכניהם היהודים מאזור החוף לפנים הארץ . אולם במאה ה - 10 השתלטו היהודים על ממלכת אקסום והחזיקו בה . מלחמות בין הנוצרים הקופטים ששלטו באתיופיה ליהודים הביאו לכך , שבמאה ה - 17 נדחקו היהודים לאזור גונדר . גם שם נרדפו על ידי הנוצרים , תנאי חייהם היו קשים , מספרם הדלדל והיו בהם שהתנצרו . הקשר עם " ביתא ישראל " נוצר ב - 1906 , כאשר החוקר היהודי יעקב פיטלוביץ הגיע לאתיופיה . מספרם נאמד אז בכ - 50,000 נפש . בעקבות בקורו יצאו כמה צעירים ללמד במוסדות יהודיים באירופה וחזרו לארצם . בית - ספר יהודי ראשון נפתח באזור גונדר ב - 1924 בהסכמת השליט הילה סלסי . בשנת 1954 הגיעו לישראל כמה עשרות נערים מאתיופיה , שחלקם שבו אליה כדי לשמש מורים במקום . משנת 1965 החלו בודדים מיהודי אתיופיה לעלות לישראל . בשנת 973 1 פסק הרב הראשי לישראל דאז , הרב עובדיה יוסף , שיהודי אתיופיה הם יהודים לכל דבר . מעטים עלו בשנת 1977 ובשנת 1979 , אך בשנות ה - 80 , שנים של מערבלת ומלחמות אזרחים באתיופיה , גבר זרם העולים . ב " מבצע משה", בשנים 1984 - 1985 , העלו לארץ מסודאן , שלשם באו היהודים האתיופים ברגל מארצם , כ - 20,000 יהודים אתיופים . כמספר הזה יהודים נשארו באתיופיה , ורבם ( כ - 15,000 ) העלו לישראל בשנת 1991 ב " מבצע שלמה", בזמן חלופי השלטון באדיס אבבה עם הדחת מנגיסטו . הדבר היה בידיעת השלטונות ובהסכמתם . באתיופיה נשארו אז כ - 5,000 איש , רבם " פלשמורה " - יהודים שהתנצרו במאה ה - וחזרו 19 ליהדות . רבים מבני הפלשמורה עלו לישראל בשלהי שנות ה - 90 . אדיס אבנה בקע סורי - אפריקני הילה סלסי נילוס יהודי אתיופיה בבטן המטוס שהביא אותם לישראל ב - מבצע שלמה - בשנת 1991 . למעלה : ילדים יהודים מאתיופיה במחנה הצלה באדיס אבבה . למטה : נערות שעלו לישראל נזאתיופיה בבית ספרן .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר