מתוך:  > אביב חדש 2 > אפלטון

עמוד:122

אפיקורוס פילוסוף יוני בן המאה ה - 3 לפני הספירה . מהראשונים שטענו כי העולם בנוי מאטומים . אצל אבותינו היה " אפיקורוס " שם נרדף לכופר , מפני ששלל את האמונה בהשארות הנפש ובהשגחה האלוהית . חי בשנים 342 - 270 לפני הספירה . אפיקורוס נולד באי סמוס . בן שמונה - עשרה היה כשהתחיל ללמד וללמד פילוסופיה . בגיל שלושים וחמש הוא קנה גן באתונה ושם בלה את כל שנותיו , מקף בתלמידים ובידידים . אפיקורוס היה מהראשונים שהאמינו שהעולם מרכב מאטומים , כלומר מחלקיקים קטנים שתנועותיהם וצרופיהם גורמים לכל תהליכי הטבע . גם הנפש , על פי אפיקורוס , מרכבת מאטומים , שישובו ויתפזרו לאחר המות . לכן הוא שלל את האמונה בהשארות הנפש ובעולם הבא . אפיקורוס סבר כי הדרך הטובה ביותר לאדם להפיק תועלת מן החיים היא לחיות בפשטות ולהסתפק במועט , להתיחס יפה לזולת ולהיות מרצה בחלקו . הוא האמין שהאלים קימים , אך שלל את הרעיון שהאלים מתערבים בחיי האדם . בתקופה ההלניסטית ובאימפריה הרומית היו לתורתו של אפיקורוס חסידים דבים , ואחד מהם , המשורד הרומי לוקרטיוס , אף חבר שיר ארך , " על טבע היקום", שבו תאר את השקפות אפיקורוס . אטום יון העתיקה - פריצות דרך במדע אפלטון פילוסוף יוני בן המאה ה - 4 לפני הספידה , תלמידו של סוקרטס ומורו של אריסטו . כתביו השפיעו רבות על הפילוסופיה , ודבים מיחסים להם חשיבות גדולה גם היום . חי בשנים 427 - 347 לפני הספירה . אפלטון נולד באתונה במשפחה עשירה ואצילה . בנעוריו הוא נפגש עם הפילוסוף סוקרטס , וזה השפיע על כל חייו . ופלטון העריץ את סוקרטס בשל אפיו החזק , והקסם ההגיונו המזהיר . בשנת 399 לפני הספירה האשם סוקרטס הכפירה באלים ובהשחתת נפש הנער של אתונה . הוא : מצא אשם ונדון למיתה . בעקבות מעשה זה יצא אפלטון מאתונה ושהה שתים - עשרה שנה מחוץ לתחומה . לאחר משב לעיר הלדתו , הקים בה אפלטון בית - ספר . הוא קרא לו אקדמיה משום שעמד בחרשה , שהקדשה לזכרו של הגבור אקדמוס . זו היתה האוניברסיטה הראשונה בתולדות העולם . בית - הספר התקים כאלף שנה . אפלטון וידידיו למדו בו מדעים ופילוסופיה לתלמידים שנבחרו בקפידה . החשוב בתלמידיו של אפלטון היה אריסטו , שבלה עשרים שנה מחייו באקדמיה . אפלטון כתב יותר מעשרים וחמשה ספרים . אלה הם יצירות מופת , ועד היום קוראים אותם בעיון . רבם כתובים בצורת שיחות או דיאלוגים , כדגמת השיחות שנהל סוקרטס עם ידידיו ותלמידיו ואפלו עם אויביו . כל אחת מן השיחות דנה בבעיה אחת והמשתתפים בה מנסים בהדרכתו של סוקרטס , לפתר את הבעיה בדרך המתקבלת על דעת כלם . אפלטון עצמו אינו מופיע בשיחות ואינו משתתף בהן . רק פעמים נזכר שמו בספריו . תורת אפלטון על פי תורתו של אפלטון , קימים שני עולמות : העולם הזה , שבו הכל משתנה ורחוק מן השלמות , וכמעט אי - אפשר להגיע בו אל האמת ; והעולם האחר , שבו הכל משלם , קבוע ואמתי - עולם האידאות או הרעיונות . העולם שלנו אינו אלא חקוי עלוב לעולם האחר . גופינו שיכים לעולם הזה ומתים , ואלו נשמותינו באות מן העולם ההוא וחוזרות אליו . בני האדם יכולים להבין אמתות חשובות , משום שנשמותיהם מביאות עמהן את ידיעת האמת מן העולם האחר . אם האדם יודע מהו טוב , הוא עושה את הטוב . אולם רב בני האדם אינם יודעים את האמת , ועל כן הם מתנהגים בצורה אוילית ומרשעת . הממשלה הדמוקרטית אינה מסדרת , אינה יעילה ומשחתת , משום שרב בני האדם אינם יודעים מה טוב בשבילם . הם מוכנים להצביע בשביל כל אדם היודע להחניף ולהבטיח להם כי ימלא את מבקשם . הממשלה היעילה היחידה היא של הוגי הדעות , הפילוסופים . החשובים בספריו הם : " ההתנצלות", " קריטון", " אותיפרון", " פרוטגורס", " המדינה", " מנון", " גורגיאס " " המשתה", " פידון", " פידרוס " ועוד . רב ספריו תרגמו לעברית . הפילוסופיה של אפלטון השפיעה השפעה מרבה על הפילוסופיה היהודית , הנוצרית והמסלמית . אקדמיה : אריסטו אתונה דמוקרטיה יון העתיקה - אתונה וספרטה : פריצות דרך במדע סוקרטס פילוסופיה אפליה שסלת האפשרות להנות משויון זכיות וסכויים מבני עמים , גזעים , דתות ומינים שונים ומקבוצות אחרות באכלוסיה בגלל שונותם . מקורה של האפליה הוא במקרים רבים בדעות קדומות הנפוצות בחברה ובשנאת הזר והשונה . כל הבחנה בין קבוצות בני אדם - אם בשל מינם השונה - פסל ראש של אפיקורוס . למרות שהטיף לחיים פשוטים וצנועים , הפך שמו של אפיקורוס סמל להוללות ולכפירה . הפילוסוף היווני אפלטון נראה בחברת פילוסופים אחרים במיניאטורה מן המאה ה - 15 .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר