מתוך:  > אביב חדש 2 > אנונה

עמוד:73

באמנות מתאר אנוביס כבעל גוף אדם וראש של תן . בציור קבר מדיר אלבחרי הוא מתאר בזמן הכנתה של מומיה . אוסיריס חניטה מיתולוגיה נוצרים העתיקה - הדת המצרית אנונה עץ פרי ירק - עד הנמנה עם משפחת האנוניים . מוצא האנונה ביבשת אמריקה . הפרי בעל ציפה לבנה וגרעינים שתרים , ויש לו טעם וניחוח מיחדים . קלפתו חלקה או קשקשית . האנונה הוא אמנם עץ ירק , אך הוא משיר את עליו למשך תקופה קצרה מאוד באביב . הסבה לכך היא שבנגוד למרבית העצים , שבהם נמצאים פקעי השנה הבאה בצדי העלים , במין זה הם כלואים בתוך פטוטרות העלים ולכן אינם יכולים לצמח לפני שהעלים נושרים . מיני אנונה קימים שלושה מיני אנונה . האנונה הקשקשית היא מין טרופי , שמוצאו בשפלות הטרופיות של אמריקה התיכונה . משם היא הופצה לאזורי אקלים טרופיים וסובטרופיים באסיה ובאפריקה . האנונה החלקה היא מין סובטרופי שמולדתו בהרים הגבוהים של אמריקה הדרומית . משם הופצה האנונה החלקה לארצות שאקלימן סובטרופי כמו ארגנטינה , צ'ילה , מקסיקו , דרום ספרד , דרום אפריקה , אוסטרליה וקליפורניה . מהכלאה בין אנונה קשקשית לאנונה תלקה התקבלה האנונה מכלוא , שהיא המין החשוב והנפוץ מבין שלשת המינים והיא נפוצה גם בישראל . בישראל נטועים 200 דונם המניבים כ - 50 1 טונות פרי . הפרי מפנה לשוק המקומי בלבד ומשיג מחירים גבוהים . פריחת האנונה מתחילה בסוף מאי ונמשכת כל הקיץ . הדבורים אינן מצליחות להאביק את האנונה ולכן נדרשת האבקה מלאכותית ( בידי אדם ) . הבשלת הפרי מתחילה בסתו ( אוקטובר ) ונמשכת עד לאביב . הקטיף מתבצע אחת לשבוע , כאשר הפרי הופך לצהבהב . הפרי עשיר בויטמין סי ( ) ) ובאשלגן . אקלים דבורה ויטמינים צמחים אנוסים יהודים שנאנסו להמיר את דתם , וקימו בהסתר את מצוות התורה . מרבית האנוסים התנצרו או התאסלמו . יהודים בארצות הגולה , ביחוד באירופה , אלצו ( נאנסו ) להמיר את דתם מחמת הרדיפות וסכנת המות שרחפה עליהם . רבים מהם קימו בסתר את מצוות הדת במשך דורות רבים . כבר במאה ה - 7 היו בספרד מקרים של המרת דת מאנס של יהודים , שנרדפו על ידי הנוצרים הויזיגותים . בימי מסעי הצלב הראשון והשני ( המאות ה - וו וה - 12 ) ידוע על אנוסים בספרד ובדרום איטליה . גם במאות ה - 13 וה - 14 היו מקרים של המרה מאנס בדרום צרפת , באיטליה ובספרד . הנוצרים התייחסו למומרים מאנס בזלזול , ולא ראו בהם נוצרים כשרים . רבים מן המומרים התבוללו בחברה הנוצרית , ומהם אף הגיעו לכהנות רמות בכנסיה ובחצרות השליטים . היו ביניהם גם מי שרדפו את אחיהם , בני דתם לשעבר . גם אליהם התיחסו הנוצרים באיבה . אחד מהם היה היהודי המומר , שהיה לכמר פבלו כריסטיני , אשר כפה על הרמב"ן וכוח פמבי על היהדות בשנת 1263 . מספר האנוסים בספרד גדל מאוד לאחר " המגפה השחרה " - מגפת דבר שפשטה באירופה ב - 1348 , ובמיחד לאחר הרדיפות הקשות ב - 1391 . התופעה הגיעה לשיאה בעת גרוש יהודי ספרד ופורטוגל בסוף המאה ה - 15 . רבים מן האנוסים קימו את מצוות היהדות בסתר דורות לאחר ההתנצרות . גם לאחר גרוש יהודי ספרדי בשנת 1492 , אנוס שנידון לעלות על מוקד הולך יחף , חובש מצנפת על ראשו ולבוש בסנבניטו - כותונת צהובה שעליה מצוירים להבות אש ושדים , המסמלים את הגיהינום . אנוס שחזר בחשובה והתקבל שוב לחיק הכנסייה עוטה על גופו סנבניטו שעליה מצויר צלב גדול שחור בלבוש לה צעדו האנוסים בטקס האוטו דה פה ולעתים גם שנה שלימה לאחר מכן , כדי להראות לכול שהתחרטו על " מעשיהם הרעיפה אנוסים חובשי מצנפות ולבושי סנבניטו יושבים חפויי ראש ב - בית - הדין של האינקוויזיציה . - ציורו של האמן הספרדי פרנסיסקו גויה , בתי דין מיוחדים , שתפקידם היה לחקור את מעשיהם ואמונתם של'הנוצרים החדשים", האנוסים ) הוקמו במאה ה - 13 באירופה ובאמריקה הדרומית על ידי האפיפיור קלמנס ה - 4 .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר