עמוד:52

בעמך ממול : דמותה המפורקת של האשה , בציורו של האומן הספרדי הנודע פבלו פיקסו , מדגימה היטב את אופיה של האמנות המודרנית . שנקראו לימים יודאיקה , התגלו בכל מקים שבו חיתה קהלה יהודית . העצוב משפע בדרך כלל מהתרבות בה שוכנת הקהלה אף הדמויים והסמלים המסרתיים נשמרו . אסף גדול של חפצי יודאיקה נשמר במוזאון ישראל בירושלים . חפצי יודאיקה נתן למצא גם במוזאון הלובר בפריס , במוזאון הבריטי בלונדון וברב המוזאונים הגדולים בעולם . בערים האירופיות , שבהן היתה קהלה יהודית גדולה , יש מוזאונים לאמנות יהודית . אמנות יהודית במאות ה - 19 וה - 20 במאה ה - 19 החלן לפעל צירים יהודים בעלי זקה למורשת היהודית , שנסו לגשר בין תרבותם לבין התרבות העולמית בת זמנם . צירים כמאוריצי גוטליב שתמונתו " יהודים בתפלה ביום כפור " נמצאת היום במוזאון תל - אביב , אורי לסר , מוריץ אופנהים , משה לילין , הרמן שמרוק , ולאחר זמן גם קמיל פיסרו , מאנה כץ , מודיליני , חיים סוטין ומרק שגל תארו ביצירותיהם את הוי החיים היהודי ומעמדים וארועים מספורי המקרא . הדעות חלוקות בשאלה אם לכלל באמנות היהודית גם אמנים יהודים שליצירותיהם אין כל זקה ליהדות . במשך כל שנות קיומה של מדינת ישראל פעלו בה אמנים ישראלים שעסקי בנושאים יהודיים , ביניהם אבל פן , מרדכי ארדון , נפתלי בזם , יוסל ברגנר ושמואל בק . הבולטים בין אמני שנות ה - 80 שעבודתם קשורה במסרת היהודית הם מיכה אולמן , מנשה קדישמן ומשה גרשוני . אסתר ארון הקדש בית - כנסת הגדה של פסח נתבי - יד פסול ציור ראו גם ערכים נפרדים למרבית האנונים הנזכרים בערך . אמנות מודרנית ופוסטמודרנית המודרניזם הוא זרם בתרבות בכלל , ובתוכה האמנות , שהחל במאה ה - ו 7 . מקורו באמונה של האדם בכח התבונה והקדמה , ומטרתו העקרית היא לחדש . הפוסטמודרניזם באמנות החל בשנות ה - 70 של המאה ה - 20 ומאפיניו הבולטים הם הרב - תחומיות - רבני האמצעים והנושאים של האמן - והיחסיות המאפשרת פרשניות שונות ליצירה . כשאנו אומרים על דבר כלשהו , שהוא מודרני , אנו מתכונים לכך שהוא נובע מההווה שלנו ומתאים לרוח התקופה . מנקדת מבט זאת כל דבר , חפץ או רעיון , היו מודרניים בזמן שנוצרו . אולם המודרניזם הוא גם תנועה תרבותית ותופעה היסטורית שהשפעה מההתפתחיות הרבות והמהירות שחלו בטכנולוגיה ובמדע , ומאבוד כחם של המוסדות הדתיים שהשפיעו ביותר על חיי החברה והאמנות . מודרניזם באמנות הסימנים הראשונים למודרניזם באמנות הציור והפסול התגלו בתקופה שבה האמנות התנתקה מהכנסיה וממעמד האצילים שתמך בה . האמנים הבינו שאינם צריכים לשרת שום מטרה הקימת מחוץ לאמנות עצמה - כגין עמדה פוליטית או רעיון חברתי - ופנו ליצר אמנות טהורה , אמנות לשם אמנות . בעקבות התפתחיות טכנולוגיות חדשות - ובראשן הצלום - חל שנוי במטרות האמנות החל בשנות ה - 60 של המאה ה - 19 . האמנים לא נסו עוד לחקות את הטבע והמציאות המכרת , אלא לחפש יעדים ואמצעי בטוי חדשים . הם נסו לשכלל את שפת הציור והפסול ולהתאימה לרוח התקופה . משג חדש שהשתרש אז - אונגרד , שפרושו חיל החלוץ ההולך קדימה לפני המחנה - מבטא היטב את שאיפתם של האמנים לחדש ולהקדים את זמנם . האימפרסיוניסטיםי למשל , פנו להתבוננות מעמיקה בטבע ובתופעות האור . ציוריהם נבעו מחושיו של האדם והתבססו עליהם , ובכך דחו כל ערך נשגב שמקורו בהיסטוריה ובדת . אמני הזרם הסימבולי - שהשתמשו בסמלים מתחום התרבות , התודעה והחלום - חפשו משמעות רוחנית ודתית מעבר לדמויים המצירים . החברה העירונית והמתעשת הולידה זרמים כמו פוטוריזם - אמנות שפנתה בעקר לעתיד - וקוביזם - שפרק עצמים , בני אדם נבעלי - חיים לצורות ההנדסיות הבסיסיות המרכיבות אותם . הפסיכולוגיה , מדע חדש שהופיע בסוף המאה ה - 19 , וההכרות עם אמניות קדומות הכשירן גם הם את הקרקע לצמיחתן של תנועות חדשות , בעקר בציור , כמו האקספרסיוניזם , הפוביזם והסוראליזם . הצירים הפוביסטים , שהשתמשו בצבעים נועזים ובולטים , נקראו כך על פי המלה הצרפתית פוב שפרושה פרא . הסוראליסטים ( סוראליזם בצרפתית פרושו מעל למציאות ) פנו בציוריהם לתודעה ולחלום . ( הציר הסוראליסטי המפרסם ביותר הוא סלודור דלי ) . במקומות שונים בעולם התחילה להופיע אמנות מפשטת . גם הצלום קבל הכרה כאמנות . זרמים אלה הופיעו בזה אחר זה ולעתים פעלו זה לצד זה בו - זמנית . האמנות המשגית התפתחה בעקר לאחר מלחמת העולם זוג פמוטים לשבת עשויים מכסף ומקושטים בפיתוחים דמויי אשכולות ענבים , שנוצרו בראשית המאה ה 20 בפולין . פמוטי השבת , פריט שנמצא בכל בית יהוה , זכו לתשומת לב רבה מצד האומנים היהודים .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר