עמוד:10

בפלחנה . אשרה נחשבת לאם האלים , ולרב עבדו יחד לה ולבעל בנה . בספר מלכים א ( יח יט ) מספר שעל פי הוראת אליהו הנביא התקבצו בהר הכרמל 450 נביאי האל בעל ו - 400 נביאי האשרה " אוכלי שלחן איזבל " אשת אחאב ( כלומר , שנהגו לאכל ליד שלחנה ) . עשתרת היא כנראה האלה שנקראה בבבל ובאשור עשתר ( אשתר באכדית ) , המכנה " מלכת השמים". הנביא ירמיהו מתאר כיצד עבדו לאלה זו : " הבנים מלקטים עצים והאבות מבערים את האש והנשים לשות בצק לעשות כונים למלכת השמים"( ז יח ) . הכנענים , הצידונים , המצרים ועמים שמיים אחרים ראו בה את אלת הפוריות , האהבה , האמהות והמשפט . הנביאים הרבו להוכיח את בני ישראל על שקבלו את פלחן עשתרת . המקרא מכנה אותה " שקוץ צידונים " ומספר , כי המלך שלמה בנה לה במות בירושלים , אך יאשיהו הרס אותן ( מלכים א , יא ה ; מלכים ב , כג יג ) . היונים והרומאים זהו את עשתרת עם אלת האהבה שלהם ונוס ( היא אפרודיטה ) ועם האלה המצרית איסיס . כמה מאלי אשור , מואב , צידון , מצרים ובבל זכו אף הם לקרבנות ולתפלות של בני ישראל . בתקופה שאשור שלטה בישראל השפעו בני ישראל מאוד מפלחנם והחלו לעבד את אליהם , ביניהם אשתר מלכת השמים , תמוז העולה מדי חרף מן השאול ומביא עמו פריון לאדמה , וסין אל הירח . פלחנו של כמוש , האל הלאמי של מואב , היה דומה לפלחן של האל הכנעני בעל . אמון , האל הראשי של המצרים המכנה גם אמון - רע או רה , מתאר בפסלים בדמות אדם . הוא חבוש מגבעת ושתי קרנים אדירות של איל - הבהמה שקדשה לו - מתנשאות מעל ראשו . על אמון אמר הנביא ירמיהו בשם ה': " הנני פוקד אל אמון מנא ..."( מו כה ) . גם את האל הבבלי מרדך ( או מרדך ) , המכנה בל , עבדו בני ישראל . ישעיהו מתאר את מפלתו : " כרע בל קרס נבו ..."( מו א ) . אלים אלה ואחרים מתארים בתנ"ך בלעג כאלוהי קש ואבן , מעשי ידי האדם , שאין בהם ממש . הנביאים והמלכים שדבקו בה'נסו להוכיח את חלשתם לעמת אלוהי ישראל . אחאב אלי יון ורומא אלי נוצרים העתיקה אליהו אלילים אמון בעל דגון כנען מואב מישע , מצבת מישע מלך עמון אלול החדש השנים - עשר בלוח היהודי הנהוג בימינו , כשהשנה מתחילה בתשרי , והששי לפי הלוח הקדום כשהשנה מתחילה בניסן . בבבלית נקרא החדש אלל ופרוש המלה הוא קציר . אלול נזכר בספר נחמיה ( ו טו ) . נאמר בו , כי בעשרים וחמשה באלול השלם בנינה של חומת ירושלים . חדש אלול הוא חדש התשובה , הרחמים והסליחות , חדש ההתכוננות ל " ימים הנוראים " המתחילים באחד בתשרי - ראש השנה - ומסתימים ביום הכפורים . בחדש זה נהוג לתקע יום - יום בשופר בבתי הכנסת . לפי מנהגם של יהודי ספרד עורכים מאחד באלול , או מחמשה - עשר בו , ליל אשמרת , שבו לומדים תורה ומתפללים . האשכנזים נוהגים להשכים ל " סליחות " בבית - הכנסת לילה - לילה ממוצאי שבת בשבוע האחרון של השנה _ באלול נוהגים לחתם על מכתבים בברכת " שנה טובה " או " לשנה טובה תכתבו ותחתמו". שנים רבות רוח המנהג לשלח כרטיסי ברכה לשנה החדשה בחדש זה , אולם באחרונה הוא הולך ונעלם . מזלו של חדש אלול בגלגל המזלות הוא בתולה . גלגל הנוזלות ימים נוראים לוח השנה העברי סליחות אלומיניום מתנת קלה וחזקה , שאינה מחלידה . היא מצויה בקלפת כדור הארץ בכמיות גדולות יותר מכל מתכת אתרת . האלומיניום ( חמרן ) שבתוך האדמה מסתר יותר ממתכות אחרות , משום שהוא מערב תמיד בחמרים אחרים . לעולם אין הוא מצוי בצורה נפרדת . סמל כימי 1 ) / . מספר אטומי 13 . טמפרטורת התוך 660 מעלות צלסיוס . עד לפני כמאה שנה לא ראה אדם אלומיניום בעיניו . למעשה , כל חמר או חרסית מכיל אלומיניום בתוכו . אולם המדענים התקשו למצא דרך זולה להפריד מתכת זו מן החמר שבו היא מערבת . משום כך במשך שנים רבות היה מחירה גבוה , ולא השתמשו בה לצרכים רגילים . בשנת 1886 גלה סטודנט באחת המכללות באמריקה דרך קלה להפיק אלומיניום בעזרת חשמל , בתהליך הנקרא אלקטרוליזה . באותה שנה גלה גם מדען צרפתי אותו תהליך . בסוף מלחמת העולם השניה יצרה כבר ארצות - הברית לבדה כמיליון טונות אלומיניום במחיר שלושים סנט בלבד לקילוגרם . כיום מפיקים את רב האלומיניום מן המחצב בוקסיט . בשל משקלה המועט וחזקה , אלומיניום הוא מתכת שמושית מאוד . היא גם אינה מחלידה , ואפשר לעצב אותה בכל צורה שרוצים . משתמשים באלומיניום לצרכים שונים ובדרכים רבות . במטוסים , בקטרים , בקרונות רכבת ובמשאיות יש חלקים שונים העשויים אלומיניום . כמיות גדולות של אלומיניום משמשות לעשית מפתחות , חוטי מתנת , סירים וכלי בשול אחרים , מסגרות תריסים וחלקים אחרים של בנינים . אלקטרוליזה בוקסיט יסודות כיסיה מערכה מחזורית מטילי אלומיניום נערמים במפעל בגאנה . האלומיניום היא מתכת שימושית ביותה היא קלה , חוקה , נוחה לעיצוב וניתן להקנות לה צבעים מרהיבים . באלול , חודש הסתיו בישראל , פורח החצב ומבשר את בוא הגשמים הראשונים .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר