מתוך:  > אביב חדש 12 > נזלת

עמוד:126

נזלת נוזל רירי לבנבן או צהב , הנפרש מן האף ומעיד על קיומה של דלקת ברירית האף . במקרים רבים הנזלת היא סימן לדלקת כללית בדרכי הנשימה העליונות , ואצל ילדים נלוים אליה לעתים קרובות גם דלקת גרון או דלקת אזנים . כמה וכמה נגיפים , העוברים בהדבקה מאדם לאדם , גורמים לנזלת . יש הטוענים כי נגיפי ההצטננות נמצאים בכל אדם , גם בריא , והם תוקפים את רירית האף ודרכי הנשימה אחרי שהיה בקר עז או כאשר המערכת החסונית בגוף אינה תקינה . הנזלת יכולה להגרם גם על ידי חידקים , ואז צבעה משתנה לצהב מגלתי . לעתים הנזלת היא בטוי חיצוני לדלקת הסינוסים , שהם החללים המתפתחים עם הגיל בתוך עצמות המצח והפנים . במקרה כזה נלוים אל הנזלת כאבים במצח , בראש ובלחיים , שהם סימניה של מחלת הסינוסיטיס . סוג נוסף של נזלת - נזלת אלרגית - נובע מתגובת יתר של המערכת החסונית בריריות האף לחמרים מגרים הנקראים אלרגנים כדגמת אבק , אבקני צמחים , שערות וחמרי צבע נדיפים . אלרגנים אלה גורמים להפרשת חמרים מתאי המערכת החסונית הגורמים לגרוי רירית האף , לדלקת ולהפרשה נוזלית . " נזלת " מיחדת במינה יכולה להתפתח בעקבות חבלה בבסיס הקדמי של עצם הגלגלת , כאשר העצם נסדקת ונוזל יורד מתוך חדרי המח וזורם דרך האף בצורת נזלת . מחפשים תרופה לנזלת עד היום לא נמצאה תרופה לרפוי נזלת הנגרמת על ידי נגיפים , והיא חולפת מעצמה בדרך כלל בתוך שבוע . לכן הטפול בנזלת בא רק להקל על החולה . נזלת הנגרמת על ידי חידקים מטפלת על ידי מתן תרופות אנטיביוטיות . הטפול להקלת מצבו של החולה מבסס על כווץ כלי הדם המדלקים , המרחבים והסותמים שבתוך האף . כחמרים מכוצים משמשות טפות האף ומשחות האף . בטפות אף רבות מכניסים גם חמרים אנטי - היסטמיניים , הפועלים נגד נזלת אלרגית . אין טפול לשפור חושי הריח והטעם , שאינם פועלים כראוי בגלל הנזלת . אלה שבים לתקנם כאשר הנזלת חולפת . אלרגיה אנטיביוטיקה אף חידקים חסון נגיפים נשימה נח ובניו נח היה בנו של למך ואביהם של שם , חם ויפת . הצדיק היחיד בדורו , שבזכותו נצלו ממי המבול הוא , בני גיתו ובעלי - חיים מסוגים שונים שמצאו מחסה בתבה שבנה בפקדת ה'. אף שאדם וחוה הם בני האדם הראשונים שנוצרו בעולמנו , על פי ספר בראשית , נתן לראות בנח ובבניו את אבות האנושות . חשיבותו של נח בתולדות עם ישראל מבלטת אף בכך שהיה בן הדור העשירי מן האדם הראשון , ועשרה דורות אחריו מופיע אברהם אבינו . מלבד נח ובני משפחתו הכנסו לתבה גם בעלי - החיים הטהורים , שבעה - שבעה זוגות וזוג אחד מכל בהמה לא טהורה . כל אלה , בני האדם ובעלי - החיים , המשיכו את החיים על פני הארץ לאחר שפסק המבול . לאחר המבול כרת ה'ברית עם נח ועם בניו והבטיחם שלא יביא עוד מבול על הארץ . נח בנה מזבח והקריב עליו קרבן עולה לה'. אחר כך הוא החל לעבד את האדמה ואף נטע כרם . במעשהו זה החזיר נח את הברכה לאדמה . שם , חם ויפת שלשת בניו של נח , אבותיהם של לאמים שונים , נזכרים בספור על שכרותו ( בראשית ח יט - כט ) . נח נטע כרמים ושתה מן היין שהפיק מהם . בשכרותו הוא התבזה לפני בניו , אולם רק חם לא שמר על כבוד אביו . הספור מסביר את נחיתותו של חם , צעיר הבנים , המזהה עם כנען בנו , ואת עליונותם של שם ויפת עליו . לאחר שהתפכח מיינו קלל נח את חם : " ארור כנען עבד עבדים יהיה לאחיו " . שם הוא " אבי כל בני עבר " . יפת בנו השלישי של נח נשא אשה לפני המבול . אחרי המבול הוא הוליד שבעה בנים . לפי המספר בספר בראשית ( י ב - ח ) היה יפת אביהם של ארבעה - עשר עמים , רבם דוברי לשונות הודו - אירופיות , שישבו בשטח שהשתרע מגבול קוקז עד לים התיכון והים האגאי . לדברי חז"ל חיבו בני נח לקים שבע מצוות , שקדמו לחקי התורה ומצוותיה . מצוות בני נח הן : לקבע בתי - דין ולקים משפט צדק ; לברך את האל ולא לקללו ; לעבד את האל גבור המבול בעלילות גלגמש כמה אגדות דומות על אדם יחיד שנצל ממבול מצויות במסורות של המזרח הקדום . המפרסמת שבהן היא האגדה המופיעה ב " עלילות גלגמש " הבבלית , שנמצאה חרותה על 12 לוחות בכתב היתדות , אשר התגלו ב - 1872 בחפירות נינוה . אולם בנגוד לאותנפישתים , גבורה של האגדה הבבלית , שהעניק שרותים גופניים לאלים ולכן נצל , מציגה התורה את רמתו המוסרית הגבוהה של נח ואת אמונתו בה'. " נח איש צדיק תמים היה בדורותיו , את האלוהים התהלך נח " ( בראשית ו ט ) . נוח ובניו , נשותיהם וכל בני ביתו וזוגות של בעלי - חיים נכנסים אל התיבה , איור מימי הביניים . צדיקותו של נוח הביאה להצלתם של בני האדם , החי והצומח בעולמנו .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר