מתוך:  > אביב חדש 12 > סופית

עמוד:231

מזכירה במדת - מה את התרנגלת . את קנה בונה הסופית על צמחי המים . הקן בנוי מחלקי צמחים שונים והוא מקשט לעתים מבחוץ בפרחים ובנירות צבעוניים . הנקבה מטילה חמש עד שמונה ביצים צהבהבות ומנקדות בחום . שני בני הזוג דוגרים 20 - 22 ימים , ושניהם מטפלים באפרוחים היודעים לשחות זמן קצר לאחר בקיעתם מן הביצה . לעתים מטפלים באפרוחים גם אחיהם מן הדגירה הקודמת . הסופית נפוצה בכל העולם . בישראל מיצגת משפחת הרליתיים על ידי ששה סוגי עופות הקרובים לסופית והם : אגמיה , רלית , ברדית , מלכי שלו , פורפוריה וכמובן הסופית עצמה . בישראל מצויות שתי אכלוסיות של הסופית . האחת יציבה וחיה ליד מקוי המים במשך כל השנה . האכלוסיה האחרת הבאה מאירופה מצטרפת אליה בחרף . אגמיה עגור עופות סופר סת"ם אמן ממחה הכותב ספרי תורה , תפלין ומזוזות ( ובראשי תבות - סת"ם ) על פי חקי ההלכה . סופרי סת"ם כותבים גם את מגלת אסתר , כתבות וגטין . ההלכה מפרטת בהוראות מדקדקות כיצד יש לכתב ולהעתיק כתבי קדש . חקים אלה מופיעים במסכת סופרים שבתלמוד . גם ה " שלחן ערוך " , קבץ ההלכות שחבר רבי יוסף קארו , מפרט את החקים שעל פיהם צריך סופר סת"ם לכתב ואף לתקן במקרה ששגה . תפקידו של סופר סת"ם להעביר את כתבי הקדש מדור לדור בצורה מדיקת , ועל כן הוא חיב לדיק בכל אות ומלה . האותיות והמלים נספרות אחת לאחת , ואם נפלה טעות בכתיבה עליו לתקנה על פי הכללים שנקבעו בהלכה . אם למשל נופלת טעות בכתיבת שם האלוהים , יש להעתיק את כל הדף מחדש . סופרי סת"ם מן העדה האשכנזית כותבים בקלמוס נוצה , והספרדים בקלמוס של קנה . את ספרי הקדש כותבים על גבי קלף העשוי מעורה של בהמה כשרה . צורת הכתיבה אף היא מיחדת , בעלת עטורים ותגים . בשל קדשת עבודתם , נוהגים סופרי סת"ם לטבל במקוה טהרה לפני שהם מתחילים לכתב . על החשיבות והמשמעות של עבודת סופר הסת"ם מעידה אמירתו של רבי ישמעאל לתלמידו הסופר רבי מאיר : " בני , הוה זהיר במלאכתך , שמלאכתך מלאכת שמים היא , שמא אתה מחסר אות אחת או מיתר אות אחת - נמצאת מחריב את כל העולם כלו " ( ערובין יג ע"א ) . טמאה וטהרה כתבה נתבי יד מזוזה מקוה טהרה קארו , יוסף תורה תפלין סוציאליזם השקפת עולם ותנועה חברתית , השואפת להקים חברה שבה המדינה מכונת את חיי הכלכלה ודואגת לרוחתם של כל אזרחיה ולבטול אי - השויון בין המעמדות השונים . המנח " סוציאליזם " ( מן המלה הלטינית סוציאליס שפרושו - חברתי ) נקבע באנגליה ובצרפת במאה ה - 19 . מאז אמצו את המנח הזה מפלגות , תנועות ומדינות , שפעלו להגשמת הרעיון של הקמת חברה שויונית וצודקת . יש זרמים רבים בסוציאליזם וחסידיו נחלקים בדעותיהם לגבי המשמעות והמסקנות המדיניות והמעשיות המתחיבות ממנה . התפתחות הרעיון הסוציאליסטי מאז ומתמיד סבלו בני האדם מאי - שויון חברתי . תופעות כמו אפליה , קפוח , חלקת החברה למעמדות של עשירים ועניים , בני חרין ועבדים , משכילים ובורים הציקו לבני האדם ועוררו בהם את השאיפה לשויון . בעת העתיקה קמו אנשים שהטיפו לשויון ואף נסו להנהיג אותו בחברתם . רבם שאבו רעיונותיהם מהדת . גם בימי הבינים קמו מדי פעם באירופה תנועות ואישים , שקראו להגנת פשוטי העם ולבטול הרכוש הפרטי . בעת החדשה נקדת המוצא של התומכים בסוציאליזם היא חלונית ולא דתית , והם טוענים כי תקון החברה ישג על ידי תקון המשטר המדיני . הרעיון הסוציאליסטי המודרני התפתח בסוף המאה ה - 18 והמאה ה - 19 בעקבות רעיונות ההשכלה , המהפכה הצרפתית והמהפכה התעשיתית . ההשכלה יצרה את הגישה החלונית לבעיות החברה ואת האמונה , כי תקון האדם יבוא עם תקון תנאי חייו . המהפכה הצרפתית הפיצה את הרעיון שיש לתקן את החברה בדרכים מדיניות , ובעקבותיה החלו הסוציאליסטים להתעמק בקשר שבין חיי הכלכלה ובין רעיונות השויון החברתי . המהפכה התעשיתית יצרה תנאים חברתיים חדשים , ביניהם תהליך עיור - מעבר מהכפרים לערים , העברת אמצעי היצור - הקרקע , חמרי הגלם וכח האדם - לידים פרטיות , נצול עבודת נשים וילדים , עני ומחסור וגדול בעברינות . נפגעי התופעות האלה התלכדו יחד ויצרו ארגונים ופעיליות קבוצתיות , שהניחו את היסודות לסוציאליזם המודרני . הסוציאליזם האוטופי הרעיון הסוציאליסטי התפתח בשני שלבים עקריים . השלב הראשון החל בסוף המאה ה - 18 ונמשך עד מחצית המאה ה - 19 ונקרא " סוציאליזם אוטופי " . השלב השני החל במחצית המאה ה - 19 והסתים עם התמוטטות המשטר הקומוניסטי בברית - המועצות ב - 1992 . בכתיבת ספר התורה נדרש דיוק רב , ולכן אסור לסופר סת"ם לכתוב מתוך הזיכרון אלא להעתיק את הכתוב מתוך ספר שלפניו . הסופר כותב על גבי עור של בהמה כשרה , וגם הוא חייב בשמירה על טוהרתו על ידי טבילה .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר