מתוך:  > אביב חדש 9 > כלי שיט

עמוד:136

תעבורה ימית לפני עשרות שנים מעטות , לפני שנבנו מטוסים גדולים להובלת נוסעים ומטען , היתה האניה כלי התחבורה היחיד שחצה ימים ואוקינוסים וגשר בין חלקי תבל רחוקים . בימים עברו הרחיבו האניות את גבולות העולם התרבותי , נשאו מגלי ארצות ליעדיהם וסיעו להגירה של עמים שלמים מארץ לארץ . גם היום נושאים כלי שיט את רב המטענים העוברים בין חלקי העולם השונים . בשנות ה - 60 וה - 70 של המאה ה - 20 גזלו חברות התעופה מן האניות את רב נוסעיהן בקוים הארכים , אולם הספינה מוסיפה להחזיק בעמדת הבכורה בהובלת מטענים . נבנו מכליות ענקיות להובלת נפט , המסגלות לשאת 200 אלף ואף חצי מיליון טונות דלק בכל הפלגה . האניות מצידות היום במכשירי נווט משכללים , במכשירי מכ"ם למניעת התנגשיות בערפל , ובמיצבים המונעים טלטולים . נבני גם אניות המונעות באנרגיה גרעינית . היתרון הגדול של הובלת מטענים בים ולא באויר הוא המחיר : יקר מאוד לשלח מטען כבד במטוס . אלית הקף הסחר העולמי הביאה לגדול עצום בנפח המטענים הנשלחים באניות . כדי לטפל בכמיות גדולות של מטען פתחו המהנדסים אניות מכולה , שמטענן ארוז בתבות ענקיות הנקראות " מכולות " . אניות אלה מעמיסות מכולות סגורות ואטומות המכילות את המטען , שנארז מראש במקום המשלוח ולא בנמל . יתרון המכולות הוא במהירות הפריקה והטעינה שלהן , תוך שמוש בעגורני ענק , דבר המקצר את משך השהיה של האניה בנמל . אניות מכולה פועלות בעקר בנתיבי ים החוצים את האוקינוסים הגדולים . כלי שיט לספורט ולנפש בעשרות השנים האחרונות אף התפתחו כלי שיט מיחדים , המיעדים לתחריות ספורט ולהפלגות נפש ובלוי . עם אלה נמנות סירות המשוטים , שבהן מתחרות בחתירה מהירה בנהר או באגם קבוצות שיטים יריבות ; המפרשיות לסוגיהן , שהתחריות ביניהן נערכות בים , סירות מנוע מהירות והיכטות הקטנות והגדולות , שהן כלי שיט פרטיים משכללים ומצידים במיטב הציוד , המתאמים להפלגות נפש על פני ימים ואוקינוסים . כלי שיט צבאיים כלי שיט משמשים לא רק למסחר ולתעבורה אלא גם לצרכים צבאיים . עמים קדומים ששכנו על חופי הים התיכון פתחו את אמנות המלחמה הימית , ובנף ציים ששמשו לתקיפת חופים רחוקים . ספינות המלחמה ששמשו אז היו בעקרן ספינות משוטים , שהסתיעו לפעמים במפרשים כאשר הפליגו למרחקים גדולים . ספינות אלה היו מקפלות את מפרשיהן בעת קרב כדי לאפשר יתר תמרון וזריזות . ציים כאלה נבנו על ידי המצרים , הפניקים , הפרסים , היונים , אנשי קרתגו והרומאים . בעקבות פתוחן של ספינות המלחמה האלה הופיע סוג חדש של קרב - קרב ימי , המתנהל בין שני ציי ספינות . בימי הבינים נעלמה אמנות הלחימה הימית , ומלחמות התנהלו רק ביבשה . יוצאי דפן בענין זה היו הויקינגים , תושבי צפון אירופה , שהשתמשו בספינות מהירות וזריזות כדי לתקף ישובים , לבזז אותם ולהחריבם . במאה ה - 15 החלו המעצמות האירופיות ליסד מושבות ונתיבי מסחר מעבר לים , ואף הקימו ציים גדולים כדי להגן בעבר , לפני פיתוחן של ספינות הקיטור , שימשו ספינות המפרש כאמצעי ראשי של תחבורה ימית . כיום משתמשים במפרשים רק בכלי שיט המשמשים לטיול ולשעשוע , כמו סירה זו שצולמה בחוף מיין שבארצות - הברית . סירות משוטים עדיין נמצאות בשימוש בארצות לא - מתועשות , שבהן אורח החיים הוא מסורתי . במקומות כאלה , אומנות בניית הסירות עוברת מדור לדור . בתמונה - סירת משוטים מפליגה על הנהר ניז'ר בניגריה שבאפריקה .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר