מתוך:  > אביב חדש 9 > כורזים

עמוד:107

ובהכשרת הקרקע , ובשנת 1961 הוקם כאן הישוב אלמגור . האתר הארכאולוגי בכורזים הכרז כגן לאמי . ב - 1979 הוקם ממערב לגן הלאמי הישוב הקהלתי כורזים ובו כ - 40 משפחות . בדוים בית - כנסת ישו הנוצרי תקופת האבן כורש מלך בבל , פרס ומדי , מיסדה של הממלכה הגדולה ביותר בעולם העתיק , שהתקימה משנת 538 לפני הספירה עד נפילתה בידי אלכסנדר מוקדון בשנת 332 לפני הספירה . מלך בשנים 557 - 530 לפני הספירה . בתחלה היה כורש מלך אנשן , ממלכה קטנה בדרום - מערב פרס . כשעלה על כסא המלכות היו שבטים פרסיים שונים כפופים לבני מדי , והמעשה הראשון שעשה כורש היה כבוש ממלכת מדי . בשנת 550 לפני הספירה כבר היה כורש למלך פרס ומדי והמשיך להרחיב את ממלכתו . הוא יצא לארץ לוד שבאסיה הקטנה ובשנת 546 לפני הספירה כבש את בירתה סרדס . ממלכתו השתרעה עתה על פני אסיה הקטנה כלה , עד מדינות יון שעל חוף הים האגאי , אולם עדין לא הגיעה לשיא התפשטותה . באותו זמן הסתכסכו נבונאיד מלך בבל ובנו בלשאצר ( הנזכר בספר דניאל ה א ועוד ) עם כוהני בבל , שהתנגדו להתערבותם בעניני הדת והמקדשים . הכוהנים , שהוו כת חזקה , הביעו את נכונותם לעזר לכורש במגור בית - המלוכה . בשנת 539 לפני הספירה נכנס כורש לעיר בבל ללא קרב והציג עצמו כמחזיר את עבודת האל הבבלי מרדך לקדמותה וכדורש טובתה . אחרי כן השתלט כורש בנקל על שאר חלקיה של ממלכת בבל - סוריה וארץ - ישראל בכללן - וממלכתו השתרעה מן המפרץ הפרסי , לארך חופי הים התיכון עד גבול מצרים . את מלחמתו האחרונה נלחם בבקטריה שממזרח לים הכספי ובה נהרג . מלך סובלני תקופת מלכותו של כורש עמדה בסימן של מלחמות רבות . במערכותיהם הצבאיות נהגו הפרסים בטקטיקה חדשה , והיא שהנחילה להם נצחונות צבאיים עצומים . הם היו ממטירים על האויב מטר חצים , שנורו מקשתות אדירות . אחר כך היה חיל הפרשים מסתער על האויב , גורם לפצול כחותיו ומדבירו . הם נמנעו ככל יכלתם מקרב פנים אל פנים . כורש היה סובלני כלפי העמים שברחבי קיסרותו , הוא העניק לארצות הכפופות לו חפש בעניני פנים ורשות לקים את מנהגי דתם , כל עוד מלאו חובתם לקיסרות . הוא הבין , שבדרך זו יזכה לנאמנותם , ואכן זכה לה . אולם אף שנהג בסובלנות כלפי מנהגיהם של העמים שעליהם משל , היה כורש תקיף מאוד בארגון קיסרותו ובאמצעות פקידיו הנאמנים עמד במגע הדוק עם כל חלקי ממלכתו . כדי להתגבר על בליל הלשונות שהיו מדברות ברחבי הממלכה , הנהגה בה הלשון הארמית כלשון רשמית במסחר ובדיפלומטיה . בכח הסובלנות הדתית והארגון המעלה , שלטו כורש והמלכים הפרסיים שאחריו בקיסרות גדולה במשך כ - 200 שנה , ומדינות רבות קבלו עליהן את שלטון כורש בנפש חפצה . הצהרת כורש הגולים היהודים , שישבו בבבל מזמן חרבן בית ראשון ועוד לפני כן , ראו בכורש שליח אלוהים , שבא לחלצם מן הגלות וצפו , כשאר העמים שהיו משעבדים לבבל , לעלית כחו . החזרת גולים לארצם היתה חלק מן המדיניות הכללית של כורש . בכך היה שונה מן השליטים הבבלים , שהיו מגלים את תושבי המדינות הכבושות כדי לעקרם מעל אדמתם . ואכן , לאחר שכבש את בבל , החזיר כורש ליהודים את כלי בית - המקדש והרשה להם לשוב לארצם . כורש ראה בהקמת פחוה יהודית בארץ - ישראל , על גבול ממלכתו , ערבה להגנה חורבות כורזים , שהיתה בתקופת הבית השני ובימי המשנה והתלמוד יישוב יהודי חשוב . בכורזים התגלו שרידים של שני בתי - כנסת מהמאות ה - 3 וה - 4 , הדומים במבנה שלהם לבית - הכנסת בכפר נחום .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר