מתוך:  > אביב חדש 9 > ישראל, עם

עמוד:47

תרבות חדשה - התרבות ההלניסטית . תרבות זו החזיקה מעמד כ - 700 שנה , לא רק במזרח אלא גם בכל חלקי אירופה שנכבשו כעבר זמן בידי האימפריה הרומית . השפעת ההלניזם לא פסחה על ארץ - ישראל ותושביה היהודים . בעת המאבק , שהתנהל בין החסידים הדבקים בתרבות היהודית לבין המתיונים על השלטון בירושלים וביהודה , קראו המתיונים לעזרתם את אנטיוכוס אפיפנס , שליט הממלכה הסלוקית שישר בסוריה . כך הפך המאבק הפנימי למרד בשלטון הסלוקי . בנסיון לדכא את המרד שפרץ בשנת 168 לפני הספירה אסר המלך הסלוקי על קיום עקרי הדת היהודית , אך ההתקוממות רק החריפה בעקבות כך . בראש המרד עמדה משפחת החשמונאים , כוהנים ממודיעין . לאחר כמה וכמה קרבות נגד הצבא הסלוקי , הצליח צבא המורדים , ובראשו יהודה המקבי , לשחרר את ירושלים ולהביא לבטול הגזרות . בימי יונתן ושמעון - אחיו של יהודה המקבי - הפך המרד למלחמת עצמאות , ובסופה היתה יהודה למדינה עצמאית . גבולותיה של יהודה הלכו והתרחבו בהתמדה עד שהגיעו לשיאם בימי מלכותו של אלכסנדר ינאי . אולם ימי הממלכו כלה לא ארכו ובשנת 63 לפני הספירה בערך , כמאה שנה לאחר פרץ המרד , היתה יהודה למדינת חסות של האימפריה הרומית . תחת חסות זו עלה לשלטון המלך הורדוס . הוא הצליח לארגן ממלכה גדולה , שהצטינה במפעלי בניה נרחבים וברוחה כלכלית . אולם היחסים הפנימיים המערערים העיבו על השגים אלה וגם על חנכת בית - המקדש המפאר שהרחיב ושפץ הורדוס . לאחר מות הורדוס שלטו הרומאים באפן ישיר על יהודה , ופקידים רומאיים נהלו את עניני העם והארץ . המתח בין פקידי האימפריה הרומית ליהודי הארץ הלך וגבר , עד שבשנת 67 לספירה פרץ המרד הגדול ברומאים . שלוש שנים נמשך המרד , ובסופו נהרס בית - המקדש והקיץ הקץ על תקופת הבית השני ששיאה היה הממלכה היהודית העצמאית . פרוש התורה בתקופת בית שני בתקופת הבית השני החל אחד המפעלים התרבותיים המרכזיים של העם - פרוש התורה שבכתב . חקי התורה כפי שנסחו במקרא נזקקו לפרוש ולהרחבה , בשל הצרך לפתר בעיות ולהשיב על שאלות , שלא נתנה עליהן תשובה ישירה בתורה . פרשני התורה פרשו את חקיה כעקרונות , שמהם יש ללמד כיצד לנהג במצבים שונים . כך נוצרו גישות שונות ואף מנגדות לתורה ובימי ממלכת החשמונאים התפלג העם לשלוש מפלגות : פרושים , צדוקים ואיסיים . הפרושים , שתומכיהם באו מקרב המון העם והאכרים , טענו כי התורה שבעל - פה היא המשך ישיר לתורה שבכתב . הם אף תארו כיצד נעשה הדבר מבחינה היסטורית : " משה קבל תורה מסיני ומסרה ליהושע , ויהושע לזקנים , וזקנים לנביאים , ונביאים מסרוה לאנשי כנסת הגדולה ( מסכת אבות א א ) . הצדוקים , לעמתם , באו מקרב השכבות האמידות והתנגדו לפרוש התורה ברוח הפרושים . הם תבעו לקים את דיני התורה ככתבם וכלשונם . האיסיים היו כת קטנה , שהתפלגה כנראה מן הפרושים . חברי הכת הזאת פרשו את התורה פרוש אדוק ביותר והקפידו על שמירת המצוות עד כדי כך , שטבלו לפני כל סעדה . נראה שעוד באותה תקופה החלו לכתב בסתר את הפרשנות לתורה , ששמשה אחר כך יסוד לקבץ הראשון של התורה שבעל - פה - המשנה . במשך תקופת הבית השני עלו לגדלה חכמים , שמקצתם היו מערבים גם בעניני המדינה . הבולט שבהם היה שמעון בן שטח , שחי בימי המלך אלכסנדר ינאי והמלכה שלומציון שהיתה אחותו . אחת התקנות שהתקין קבעה : " יהו התינוקות הולכין לבית - הספר " . בימי ממלכת הורדוס בלט זוג החכמים הלל ושמאי , שנודעו בשל המחלוקות שביניהם בפרוש התורה . ובעוד שבית שמאי נטה להחמיר בהלכה , נטה בית הלל להקל , וההלכה נפסקה על פי רב כבית הלל . עם ישראל נפוץ בעולם בתקופת הבית השני גדלה והתרחבה בהתמדה הגולה היהודית . חלקה נוצר בשל הגליות וגרושים מארץ - ישראל , אך חלקה בשל עזיבה מרצון לארצות השכנות , כגון מצרים וסוריה . אחת הסבות לעזיבת הארץ ונדידתם היתה רצונם של תושביה לשפר את מצבם הכלכלי . הגולה הגדולה ביותר במאה ה - ו לספירה היתה במצרים , ועל פי ההשערה חיו בה כמיליון יהודים . רב יהודי מצרים התרכזו בעיר טיטוס ראה בניצחון על המורדים היהודים הישג צבאי מרשים , והבליט אותו במטבעות ובכתובות . בתמונה - תבליט ב - שער הניצחון'של טיטוס ברומא , ובו מוצגים לראווה כלים מבית - המקדש שנחרב . המורדים ברומאים הטביעו שקל שמצידו האחד נראים אמפורה ( אגרטל ) והכתובת " שקל ישראל " , ומצידו האחר סמלים יהודיים וסביבם הכתובת " ירושלם הקדשה " . על המטבעות הוטבע גם מניין השנים למרד

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר