עמוד:36

המטענים . לעמתה , חברת " אל - ים " מובילה דלק ומטעני צבר ( גרעינים , פחם וכדומה ) . נמל התעופה הבין - לאמי של ישראל הוא נמל בן - גריון בלוד . חברת התעופה הלאמית " אל - על " מפעילה כיום עשרות מטוסי נוסעים ומטען . פרט ל " אל - על " טסות לישראל וממנה חברות תעופה אחרות . גם נמל התעופה באילת הרחב והכשר לטיסות בין - לאמיות , הנושאות אתן לעיר הדרומית החמה תירים ונופשים , בעקר מארצות סקנדינויה . בשנים האחרונות נוצר עמס תנועה רב בנמל התעופה בן - גריון בלוד . עקב השנויים שחלו בארץ הבעולם בתחום התירות והוזלת מחירי הטיסות גדל מספר הנוסעים לחוץ - לארץ . בשנת 1991 , למשל , עברו בנמל התעופה הבין - לאמי 3,720,000 נוסעים , ואלו ב - 1995 הכפל כמעט מספרם והגיע ל - 7,156,000 נוסעים . הבאים לשדה התעופה נאלצים להקדים את בואם לשדה כדי שיוכלו להשלים את הפעלות הנדרשות לפני עליתם למטוס , והצפיפות רבה במיחד בתקופות החגים וחפשת הקיץ . כדי לפתר בעיה זו החלף בתכנון פרייקט " נתב"ג 2000 " - הקמת מסוף נוסעים חדיש שיוכל לקלט את מיליוני הנוסעים היוצאים והנכנסים . הפרויקט אמור להסתים בשנת 2000 והוא אחת התכניות הגדולות לפתוח התחבורה בישראל . התעופה בתוך הארץ עדין פועלת בממדים קטנים . חברות תעופה מקומיות טסות לאילת , ראש פנה , קרית שמונה , חיפה , מצדה , הגולן וירושלים . פועלות גם חברות המטיסות מטוסים קלים ומסוקים , בעקר לצרכי רסוס באזורים חקלאיים . מערכת החנוך וההשכלה הגבוהה בישראל כאשר קמה מדינת ישראל , היו בה כבר מוסדות חנוך ותרבות רבים וחשובים שהקימה מחלקת החנוך של כנסת ישראל " . שמם של האוניברסיטה העברית , הטכניון ומכון ויצמן למדע ברחובות ( שנקרא אז מכון " זיו " ) כבר יצא למרחקים . לאחר הקמת המדינה הושם דגש רב בחנוך ובתרבות בארץ . בין החקים הראשונים שהתקבלו בכנסת היה למוד חובה חנם , המחיב כל ילד מגיל חמש עד ארבע - עשרה ללמד בבית - ספר . מטרת החק היתה להבטיח חנוך יסודי לכל ילד בישראל ולהקטין את הפער בין ילדי הישוב הותיק לילדי העולים החדשים , ובעקר העולים מארצות המזרח . החק קבע את קיומם של שלושה זרמים במערכת החנוך הישראלית : הזרם הממלכתי , הזרם הממלכתי - דתי , והחניך העצמאי החרדי . החק בטל את בתי - הספר של זרם העובדים , שהעניקו חנוך לתלמידיהם ברוח ערכי העבודה . בשנת 1969 הרחב חק חנוך חובה גם לכתות ט והוחל בבצוע רפורמה ( תקונים ) במערכת החנוך , בדרך של הקמת חטיבות בינים לתלמידי כתות ז - ט . ברבים מישובי הארץ לומדים התלמידים שש שנים בבית - ספר יסודי , שלוש שנים בחטיבת בינים ושלוש בחטיבה העליונה - בית - הספר התיכון . כן הרחבו החנוך התיכוני והמקצועי ונקבע שכר למוד מדרג , המאפשר גם להורים מעוטי אמצעים לשלח את ילדיהם ללמד בבתי - ספר תיכוניים . כמו כן נעשה נסיון ליצר אינטגרציה ( שלוב ) בחנוך על ידי הפגשת ילדים יוצאי עדות שונות במסגרת בתי - הספר . במשך השנים הנהגו חדושים בבתי - הספר : פתחו תכניות למודים חדשות לשיפור הניידות ברחבי הארץ הוקמו במרוצת השנים שדות תעופה קטנים בראש פינה , " שדה דוב " בתל - אביב , ובעטרות הסמוכה לירושלים , לצד נמל התעופה הראשי בלוד בתמונה - נמל התעופה בעיר הדרומית ביותר בישראל - אילת . תשומת - לב רבה ניתנת בישראל לחינוך בגיל הרך אלפי פעוטונים , משפחתונים , מעונות יום , וגני ילדים פועלים בארץ ומעשירים את עולמם של הילדים .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר