|
עמוד:54
חדשה בעלת כשר יציר וארגון מעלים . ייתר מכל היו זקוקים להוכחה זו היהודים עצמם . במרכז חיי העם היהודי מראשית המאה ה - 20 עמדה התנועה הציונית ומפעלה בארץ . על פי הצהרת בלפור התחיבי הבריטים להקים בארץ - ישראל " בית לאמי " לעם היהודי . אולם חלקו הגדול של העם העדיף להשאר במקום מושבו או להגר למדינות צעירות , שהתפתחו במאות השנים האחרונות מחוץ ליבשת אירופה - ארצות - הברית , קנדה , אוסטרליה ואמריקה הדרומית . חשיבותם של יהודי ארצות - הברית גדלה בהתמדה , ועל סף מלחמת העולם השניה הם הוו את הקהלה היהודית הגדולה ביותר , ועקב עלית כחה המדיני של ארצות - הברית - גם לגולה החשיבה ביותר . ברית - המועצות , לעמת זאת , נשארה באלת הרכוז היהודי הגדול ביותר בתחומי " העולם הישן " , שכלל לפני מלחמת העולם השניה כ - 5.7 מיליוני נפש . בברית - המועצות הביאה המהפכה הרוסית ליהודים שויון זכיות מלא . היהודים החלו עוברים לערים והעירות בעלות האפי היהודי התרוקנו מתושביהן . היהודים החלו למלא תפקידים בממשל ולמקצתם אף התר בשלב הראשון לעלות לארץ - ישראל . יהודי ארצות המזרח בעת החדשה בעת החדשה , כאשר רעיונות ה " השכלה " והמודרניזם החלף לחדר לארצות המזרח מאירופה , התרופפה גם בהן המסגרת הקהלתית וארח החיים היהודי המסרתי החל להסדק . יהודים שהתגוררו בשכונות נפרדות בערים הגדולות של טורקיה , צפון אפריקה ועיראק החלו מתישבים בשכונות רוחה מערבות . בכל זאת , נותרו רבם בשכונות היהודיות . גם אלה שחיו באזורים חקלאיים מרחקים נטף עתה לעבר לערים . עקב כך חלו שנויים גם במשלח ידם של יהודי המזרח . מרוכלים ובעלי מלאכה כגון צורפים , חיטים , סנדלרים ויצרני שמן ויין הם הפכו לסוחרים בתוך ארצות מגיריהם ומחוץ להן , וכן לבנקאים ולאנשי כספים . התרכזותם של יהודים בערי נמל , כגון סלוניקי ואיזמיר , הולידה מקצועות יהודיים חדשים - סבלים , מלחים ופועלי נמל . חברי ההסתדרות הציונית באדירנה שבטורקיה , בשנת 1916 . מימין : סוחר יהודי באלג'יר במאה ה - 18 . משמאל : רוכל יהודי בסורקיה במאה ה - 19 .
|
אנציקלופדיה אביב בע"מ
|