|
עמוד:184
אולם , למרות הגדול והשגשוג , אחודה של ירושלים אינו מלא . רמת השרותים לשני חלקי העיר שונה , ואין בה שכונות מערבות . הערבים מחרימים את מערכות הבחירות בישראל , השוקים נפרדים , למארב ירושלים ולמזרחה חברות אוטובוסים משלהן , חלקת הגז נפרדת , וההפרדה קימת גם בתחומים נוספים . ירושלים של מטה אלפי שנות בניה והרס עברו על ירושלים מאז הקמתה , ושרידיהם נסתרים תחת בתי העיר העתיקה וסביבתה בשכבות רבות של עיי חרבות . בנוסף להם מצויות מתחת לעיר העתיקה מנהרות רבית , שנחצבו בזמנן למטרות שונות , ולאחר שהעיר נהרסה או נעזבה נסתמי פתחיהן והן נעלמו . סביבות העיר העתיקה גם שמשו במשך דורות כבתי - קברות . ומאחר שהקבורה נעשתה זמן רב במערות חצובות , מצויות מערות קברים רבות סביב העיר ומדי פעם מתגלות מערות חדשות . קדשתה של ירושלים לבני שלוש הדתות - יהדות , נצרות ואסלאם - והמקום שהיא תופסת בהיסטוריה האנושית , גרמו לכך שנערכו בה חפירות ארכאולוגיות רבות . הראשון שעשה זאת היה הצרפתי דה סוסי , שחפר בשנת 1864 את האתר הידוע בשם " קברות המלכים", לא הרחק משער שכם של ימינו . אבל מדע הארכאולוגיה בימיו לא היה הרבה יותר משד עתיקות : הוא נטל עמו לצרפת את כל אשר יכל . בשנת 1867 בא האנגלי צ'רלס וורן ובצע חפירות חשובות סביב הר הבית . הוא לא הסתפק בחפוש ממצאים שנתן לקחתם למוזאונים רחוקים , אלא רשם בקפידה פרטים שהתגלף לו , והמשמשים עד היום כחמר רב ערך לחוקרים . וורן , למשל , היה הראשון שגלה , כי נדבכים ענקיים של הכתל המערבי מצויים מתחת לפני האדמה . אחרי וורן באו חוקרים נוספים רבים , שצברו מידע רב על מראה העיר בתקופותיה הקודמות . אולם מאז אחודה של ירושלים מחדש ב - 1967 , התגלו בה יותר ממצאים מכל אשר נחשפו ב - 50 השנים שקדמו למלחמת ששת הימים . מיד לאחר המלחמה הוחל בחפירות ארכאולוגיות מקיפות ליד הכתל הדרומי והפנה הדרומית של הכתל המערבי . חפירות אלה הניבו שפע של ממצאים - הן שרידי מבנים והן כתובות וקשוטים , שאין ספק כי הם חלקים מבית - המקדש המפאר שהוקם בימיו של הורדוס . התגלו מדרגות שהוליכו מעיר דוד ( שנמצאה מדרום להר הבית ) אל חצר בית - המקדש פנימה דרך שער חלדה ; התגלו שרידיו של גרם מעלות אדיר , שהוביל אל המקדש מהעיר העליונה ; נחשפו כותרות אבן מעטרות , כלים , מטבעות ועוד . ( החפירות הנערכות בעיר נתקלות לא אחת בהתנגדותם של החרדים , בשל חששם שעצמות יהודים טמונות במקומות אלה . ) הממצאים אפשרו לארכאולוגים לשחזר את תבנית המקדש מצדו הדרומי והדרומי - מערבי , והשחזור מעורר אפלו בימינו פליאה נכח הפאר וההדר של המבנה העצום שהקים כאן הורדוס . חפירות רבות ענין נערכו גם ברבע היהודי בעיר העתיקה . גם כאן התגלי ממצאים רבים , שאחד המענינים ביותר בהם הוא שרידי בית , שנשרף כנראה בעת חרבן בית שני וכנה " הבית השרוף". ירושלים של מעלה ירושלים עמדה תמיד בראש שמחתו , הגיגיו ויצירתו הרוחניים של העם היהודי . על מרכזיותה של העיר בהיסטוריה היהודית , בתולדות ארץ - ישראל ובתודעתו של הקם , מעידות יצירות ספרות ואמנות בכל הדורות - תפלות , אגדות , פיוטים , שירים , ספורים , ציורים , תחריטים ולחנים . האגדה קושרת לירושלים כתרים רבים , מעלות וסגלות . " מי שלא ראה את ירושלים"- נאמר בה - " לא ראה כרך נחמד מעולם"( סכה כא ע"ב ) . בתפלות שיהודי מתפלל נזכרת ירושלים שוב ושוב - בתפלת " שמונה - עשרה", בברכת המזון ובהרבה תפלות אחרות . ירושלים נזכרת בפסוקי זמרה , בסליחות ובפיוטים . בטקס הנשואים אומרים " אם לא אעלה את ירושלים על ראש שמחתי"( תהלים קלז ו ) . ואלו בגמר סדר פסח ובסיום תפלת יום הכפורים נוהגים לומר " לשנה הבאה בירושלים"( בארץ מוסיפים - " הבנויה") . כנסיית הקבר הקדוש בירושלים ( בתמונה ) נבנתה במקום צליבתו וקבורתו של ישו , על פי המסורת , לכן היא נחשבת אחד המקומות הקדושים ביותר לנצרות . כיפתו הלבנה של היכל הספר נראית על רקע הכנסת - בית המחוקקים של ישראל . ההיכל מכין כתבי - יד יהודיים עתיקים והוא חלק ממוזיאון ישראל שבירושלים .
|
אנציקלופדיה אביב בע"מ
|