מתוך:  > אביב חדש 8 > יק"א

עמוד:152

האם אתם יצירתיים ? מצאו שמושים רבים ככל שתוכלו לכובע : כסוי לראש , סל , מניפה , צלחת מעופפת , עציץ , פלי לקבוץ נדבות , כפפת אגרוף , מגני בדפים , קשוט לקיר ... כתיבה ( שירה או פרוזה ) , ציור , הלחנה , תכנון דגמים מדעיים - כל זאת למען ההנאה הפרטית ומתוך בחירה אישית . אינטליגנציה דמיון הומור חשיבה מח מחוננים פרויד , זיגמונד יצר הטוב ויצר הרע שני כחות טבעיים ומנגדים , הפועלים בנפש האדם לפי המסרת היהודית . הדחפים והמחשבות הרעות הם " יצר הרע", ואלו הדחפים והמחשבות הטובות הם " יצר הטוב". על פי הנאמר במסכת ברכות ( סא א ) , אלוהים בעצמו נטע בלב האדם את שני הכחות המנגדים : " שני יצרים ברא הקדוש ברוך הוא : אחד - יצר טוב , ואחד - יצר רע". בכמה מקומות במקרא נאמר , כי האדם נוטה מטבעו לרע ועליו להלחם בנטיה זו שבקרבו : " יצר לב האדם רע מנעוריו"( בראשית ח כא ) . בתלמוד ובמדרשים מתאר היצר הרע כמלאך רע המלוה את האדם ומפתה אותו למאשים רעים מיום הולדו ועד יום מותו . למוד תירה ומעשים טובים נחשבים לדרך טובה להלחם ביצר הרע . לא בבת אחת משתלט היצר הרע על האדם אלא שלב אחרי שלב : " יצר הרע בתחלה דומה לחוט של עכביש ולבסוף דומה כעבותות העגלה"( סכה נב ) . היצר הטוב מתאר בתלמוד כמלאך המבקש את טובתו של האדם ומשדל אותו לעשות רק מעשים טובים . החכם חיב לגבר על יצרו הרע והדרך לכך היא , כאמור , על ידי למוד , קיום מצוות השמירה על ארח חיים מוסרי . המסרת היהודית , כמו גם תורות מאחרות יותר בפילוסופיה המחשיבות את חרות האדם , מכירות בכך כי לצד המאבק בין היצרים המנגדים נתנה לאדם היכלת והחפש לבחר . אלה מחיבים אותו להתמודד ולכבש את היצר הרע שבו ולטפח את התנהגותו החיובית . תאוריות שונות בפסיכולוגיה מניחות אף הן , כי בנפש האדם פועלים דחפים טובים ודחפים רעים . גם הן טוענות כי מעשיו של האדם נקבעים לא על פי רצונו בלבד אלא על ידי מניעים הנובעים מן ה " תת - מודע " שלי , שמקירם בימי ילדותו והוא אינו מודע לקיימם . בחירה וגזרה פילוסופיה פסיכולוגיה תלמוד יק מין של פקר פר גדול , החי על הרמות הגבוהות של טיבט עד לגבה 6,100 מטר . ארך גופו 3.3 מטר , גבה כתפיו עד שני מטוים ומשקלו יותר מ - 100 קילוגרם . שערו ארך ומשתלשל לצדי גופו , ולפעמים מגיע עד לאדמה . יק הבר גדול כמעט כפלים מן היק המתרבת . היק בית לפני כ - 2,500 שנה בטיבט . צבע היק החי בבר שחר - חום , אך בין היקים המביתים יש גם פרים חומים , אדמדמים ומנמרים . שערו של היק המבית ארך מזה של יק הבר ועל כתפיו בליטה דמוית דבשת , המבלטת בשל הרעמה השעירה . גם זנבו שעיר . הסינים נוהגים לקצץ את קצותיהם הלבנים של זנבות היקים , לצבע אותם באדם ולהשתמש בהם כקשוט . יק הבר הוא בעל - חיים נדיר , בעקר עקב ציד מרבה . היק משמש לנשיאת משאות כבדים ולגרירתם . החלב של נקבת היק שמן ומשתמשים בנסיוב החלב שלו גם כשהוא טרי וגם כשהוא מיבש . מן החלב עושים חמאה מצינת , המשתמרת זמן רב בנאדות , והיא סחורה מבקשת . גם בשרו של היק הוא מאיכות מעלה . במקרים רבים מיבשים את הבשר ואוכלים אותו לא - מבשל . משערו של היק טווים חבלים ועושים אהלים , ומן הפרוה הרכה , שעל דבשתו וכתפיו , טווים אריג . משתמשים בעור , על שערותיו , לעשית כובעים , מעילים ושמיכות . לעלי - חיים - ביות בעלי - חיים בקר טיבט יק"א חברה להתישבות יהודית , שיסד הברון מוריס הירש בשנת 1891 . החברה סיעה ליהודים נרדפים במזרח אירופה להגר לארצות אחרות ולהתישב בהן , ונהלה את קרקעות הפרון רוטשילד שרכש בארץ - ישראל . ב - 1957 העבר כל רכושה של החברה לידי מדינת ישראל . יק"א ראשי התבות של השם האנגלי ג'ואיש קולוניזישן אסוסיאישן Jewish Association Colonization " חברה להתישבות יהודית") . החברה התקימה מתרומות ומטרתה היתה לעזר ליהודים במזרח אירופה - ביחוד במקומות שבהם סבלו מאפליות קשות - להגר למקומות אחרים , להתישב בהם ולעסק בעבודה יצרנית , בחקלאות , בתעשיה ובמלאכה . לצרך זה אף הקימה יק"א מוסדות חנוך והכשרה מקצועית . חברת יק"א רכשה אדמות בארגנטינה ועליהן התכונה לישב כשלושה מיליוני יהודים במושבית חקלאיות . אולם חסר נסיונם החקלאי של המתישבים הראשונים , שגיאות בתכנון ובבצוע וקשיים אקלימיים וחברתיים הביאו היק חשוב לתושבי טיבט כמו הגמל לבדוים : בשרו הוא מזונם היסודי וגלליו היבשים הם חומר הדלק היחיד העומד לרשותם ברמה חסרת העצים של טיבט , בתמונה - יקים בטיבט .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר