|
עמוד:96
" חזון המרכבה", ואשר השפיע על בעלי סוד ומיסטיקנים . יחזקאל החשיב ביותר את שליחותו וראה עצמו כצופה השומר על עם ישראל וקרא לו לחזר בתשובה . יחזקאל פתח את הרעיון על הגמול האישי . לפי תפיסתו כל אדם יענש על חטאיו בלבד . בנבואתו זו הוא עודד את גולי בבל , שחשבו כי סבלם נובע מחטאי אבותיהם ולכן לא יזכו להגאל . יחזקאל גם הוכיח את העם על חלול שבת ועל עבורה זרה במקדש . יותר מכל הנביאים שלפניו שקד יחזקאל על הצניעות ועל טהרת חיי המשפחה . הוא מדגיש כי עקר העקרים הוא הטהרה הפנימית , הנפשית : " וזרקתי עליכם מים טהורים , וטהרתם ... ונתתי לכם לב חדש ורוח חדשה אתן בקרבכם ... ועשיתי את אשר - בחקי תלכו , ומשפטי תשמרו ועשיתם"( לו כה - כז ) . גם בחזונות העתיד הוא מרבה לתאר את המקדש והקרבנות שיעלו בו . בחלקו השני של הספר , פרקים כה - לב , פונה הנביא אל עמי האזור , ובעקר אל מצרים וצור . יחזקאל מתאר את ה'כאל המשפט והחק . הוא זועם על הגויים ומבקש לנקם . אולם הגאלה תבוא מקנאת ה'לשמו המהלל בגויים ולא מרחמים ומאהבה לעם ישראל . חלקו השלישי של הספר , פרקים לג - מח , מכיל נבואות נחמה ועידוד לעם ישראל הגולה מארצו . הנביא מתאר כיצד ישוב העם לארצו ויכונן את מלכות בית דוד . גלת הכותרת של נבואות אלו הוא חזון העצמות היבשות המתעוררות לחיים ( פרק לז ) . גם הנבואות על אחרית הימים , וביניהן תאור מלחמת גוג ומגוג , נועדו לחזק את העם . יחזקאל חוזה מלחמה עקבה מדם , שבה יעלה גוג מארץ מגוג בראש צבאות העמים על הארץ , לאחר שהעם ישוב לארצו כדי לשדד אותו . אולם ה'יפליא בגוג ובצבאו את מכותיו ויסכל את מזמתו . הגאלה השלמה תבוא רק עם השמדתם של עמים אלה , שאינם שליחי ה'. בבל גוג ומגוג גלות בבל יחמור היחמור הוא אחד מבניה של משפחת האיליים . הוא שוכן במקומות לחים וקרירים , בעקר ליד חופי נהרות ובחרשים . צבע פרותו חום - אדמדם ( ומכאן שמו - חמור אדם ) , והיא מנמרת בכתמים לבנים . רק ליחמור הזכר יש קרנים - כמו אצל רב מיני האיליים - ואף אלה אינן קבועות אלא נושרות בסוף עונת היחום ( הרביה ) . לאחר שנה אחת היחמור מצמיח קרנים גדולות ומסעפות יותר . היחמור נזכר פעמים במקרא . פעם אחת במנין החיות הטהורות ופעם נוספת בין המאכלים שעלו על שלחנו של שלמה המלך : " לבד מאיל וצבי ויחמור"( מלכים א , ה ג ) . לא ידוע בברור מתי הכחדו היחמורים מן הארץ . הנרי ביקר טריסטרם , החוקר הראשון של חיות הבר בארץ - ישראל בסוף המאה ה - 19 , ראה יחמור אחד מצפון לתבור והוא מצין כי בעל - חיים זה מכר היטב לתושבי הארץ . יש עדיות כי עוד בתחלת המאה ה - 20 התקימו יחמורים בארץ : קרניהם נמכרו בשוקי ירושלים וקרן אחת נמצאה בגבעת המורה . " היחמורים המעופפים " היחמור המסופוטמי , שחי בעבר בארץ , השמד כמעט לחלוטין . מלבד יחמורים ספורים הנמצאים בגני חיות , שרדו בטבע ברחבי העולם רק כמאתים יחמורים בגאון הנהרות שבמערב איראן . באמצע שנות ה - 70 , כאשר החליטה רשות שמורות הטבע בישראל להקים בכרמל שמורה ובה חיות בר שחיו בארץ בעבר , כולל יחמורים , היא פנתה לאיראן . אכלוסית היחמורים שם היתה קטנה ולכן מחירם היה עצום - כחצי מיליון דולר לחיה . בישראל נמצא באותה העת רק יחמור זכר אחד , שחי בגן החיות של תל - אביב . בזכות קשרים אישיים הצליחו אנשי רשות שמורות הטבע לשכנע את אחיו של השאה האיראני - הנסיך עבדול רזא - להעניק לישראל שני זוגות יחמורים . עד אשר נתנו כל האשורים הדרושים , פרצה מהפכה באיראן , ורק בסוף שנת 1978 הצליחו אנשי רשות שמורות הטבע לקבל ארבע נקבות . לאחר קשיים רבים הצליחו להביאן בשלום לישראל . היחמורים התאקלמו היטב בחי - בר כרמל ובעזרת הזכר מגן החיות של תל - אביב התרבו ומספרם כיום יותר מ - 100 פרטים . איליים הכחדת מינים טריסטרם , הנרי ביקר שמורת טבע פרקים מספו יחזקאל , כתובים על אריחי שיש , נמצאו על פי המסורת בקברו של נביא הגלות בכפר אל - כפל שעל נהר הפרת . היחמור המקראי בן משפחת האיילים הנמנה עם החיות הטהורות והכשרות למאכל , חי בעבר בארץ - ישראל ונכחד .
|
אנציקלופדיה אביב בע"מ
|