מתוך:  > אביב חדש 8 > יהדות

עמוד:29

החברה והתרבות המודרניים , ושומרים על הלבוש , המנהגים וארח החיים שהיו נהוגים בעבר זה דורות רבים . האורתודוקסיה החדשה באמצע המאה ה - 19 קם בגרמניה זרם שנקרא " האורתודוקסיה החדשה " בהנהגתו של הרב שמשון רפאל הירש . גישתו של הירש התבססה על " תורה עם דרך ארץ". גישה זו דגלה בשמירה קפדנית על המצוות , בהתבדלות מיהודים לא - אורתודוקסים ובהתנגדות ללמודים אקדמיים של היהדות , אולם תמכה בהתיחסות חיובית לחברה המודרנית . הרב הירש הציע , למשל , להתקרב לתרבות הכללית על ידי הכרת התרבות הגרמנית , שפור מעמד האשה ועוד . עם הזמן התגלעו חלוקי דעות ב " אורתודוקסיה החדשה " בשאלת היחס לארץ - ישראל . קבוצה אחת תמכה בתנועת " חובבי ציון " בעוד שהקבוצה האחרת התנגדה לה . בתנועה נוצרו שני זרמים הקימים עד היום - של הדתיים הציונים , המכנים גם " דתיים לאמיים", וזה של האנטי - ציונים , המכנים " חרדים". במדינת ישראל יש לזרם האורתודוקסי כח השפעה רב , ביחוד משום שהרבנות הראשית ובתי - הדין הרבניים נשלטים על ידו . רב המפלגות האורתודוקסיות הציוניות והלא - ציוניות גם מיצגות בכנסת , וחלקן שתפות בממשלות שקמו בישראל מאז שנוסדה ומשפיעות על החלטותיה . היהדות הרפורמית התנועה הרפורמית , הידועה בשמה העברי " התנועה לתקונים בדת"( רפורמות בדת ) , וכיום בשם " התנועה ליהדות מתקדמת", נוסדה בגרמניה בראשית המאה ה - 19 . היא קמה בהשפעת תנועת ה " השכלה", שעודדה את היהודים להפתח אל סביבתם הנכרית , וקנתה לה חסידים רבים בקרב יהודי מערב אירופה . עם יסודה נתקלה התנועה בהתנגדות חריפה מצד הרבנים האורתודוקסים , אשר טענו כי חדושים כאלה ואחרים עלולים להביא לעזיבת הדת היהודית לחלוטין . טענת הנגד של הרפורמים היתה ועודנה , כי ללא גמישות ותקונים לא תוכל היהדות לשמר על חיוניותה , וסופה שתתנון . בסוף המאה ה - 19 ובתחלת המאה ה - 20 התנגדו רב רבני התנועה הרפורמית לציונות , כי סברו שההתבדלות הלאמית של היהודים תמנע את התערבותם בין העמים שבתוכם הם יושבים , בעוד שהם ראו עצמם נבדלים מסביבתם בדתם בלבד . אחרי השואה השתנתה גישתה של התנועה הרפורמית , והיום היא שיכת להסתדרות הציונית ומרכזה העולמי הוא בירושלים . היהדות הקונסרוטיבית התנועה הקונסרוטיבית נוסדה גם היא במאה ה - 19 כדרך בינים בין היהדות האורתודוקסית ליהדות הרפורמית . הקונסרוטיבים ( פרוש שמם הוא משמרים ) מאמינים בתורה שבכתב ובתורה שבעל - פה ומחיבים את שמירת המצוות המעשיות . אולם הם רואים בהלכה סמכות המאפשרת להסתגל לצרכי הזמן . לפיכך הם הנהיגו שנויים בטקסי הדת , כגון תפלה משתפת של נשים וגברים , השתתפות נשים בטקסי הדת כמו עליה לתורה והכשרתן לשמש כרבניות . הם גם הנהיגו שנויים קלים בנסח התפלה כדי שיתאים לדעותיהם בנושאים כמו שויון בין המינים ועוד . בבתי - כנסת קונסרוטיביים מתפללים על פי סדור אחיד , שפרסמה " כנסת הרבנים"( אגוד הרבנים הקונסרוטיביים ) . התפלות נאמרות בעברית , אך לצדן מופיע גם תרגום ללשון המקום . הקונסרוטיבים מעודדים את למוד העברית , ואף הקימו רשת עולמית ( הפועלת בעקר בצפון אמריקה ) של בתי - ספר של יום שבהם בנוסף למקצועות הכלליים לומדים הילדים גם למודי יהדות ועברית . התנועה הקונסרוטיבית נקטה מראשיתה , באפן עקבי , גישה ציונית ותמכה תמיד במדינת ישראל , ויש לה אוהדים גם בארץ . איסיים אמנסיפציה גר , גיור דתות הלכה הלניזם הסתדרות הציונית העולמית השכלה התבוללות חובבי ציון חק השבות חרדים י"ג עקרים ישראל , עם לאם , לאמיות סיני פרושים וצדוקים ציונות קונסרוטיבים קראים רבנות ראשית רמב"ם רפורמים שלום , גרשם תנ"ך יהוא מלך ישראל בשנים 842 - 814 לפני הספירה . מיסדה של השושלת הרביעית בישראל . לעתים נקרא יהוא על - שם סבו - יהוא בן נמשי . יהוא היה שר צבא של יהורם , ונראה שאף בימי אחאב , אבי יהורם , מלא תפקיד צבאי . הוא מרד ביהורם מלכו והשמיד את כל בית עמרי . מעשהו זה זכה בתמיכת הצבא , בני הנביאים ואלישע בראשם , ועוד חוגים בעם . אלה תמכו ביהוא כי שאפו לשנוי . באותה עת היתה ממלכת ישראל נתונה במשבר : היא אבדה את שליטתה במואב , נלחמה מלחמות ארכות עם ארם , פלחן הבעל והאשרה נפוץ בה , ונוצרו בה פערים כלכליים עקב השגשוג שידעה ישראל בימי בית עמרי . מרד יהוא כאשר שהה המלך יהורם ביזרעאל כדי להתרפא שם מן הפצעים שנפצע במלחמה עם הארמים ברמות גלעד , קם יהוא והכריז עצמו למלך . אחר כך הלך יהוא ליזרעאל , אל הבית שבו ישב יהורם בחברת אחזיה מלך יהודה , שבא לבקרו . יהוא רצח במו ידיו את מלכו יהורם וצוה להרג גם את אחזיה , שנסה לברח . הוא אף גרם למותה של איזבל וערך טבח בכל בני בית אחאב . לבסוף הוא הצליח לכנס בערמה את כל נביאי הבעל וכוהניו בהבטיחו להם : " אחאב עבד את - הבעל מעט , יהוא יעבדנו הרבה"( מלכים ב , י יח ) , וצוה על נאמניו להרגם . לאחר מכן הרס ושרף יהוא את מצבות הבעל ומקדשו . דרכו העקבה מדם של יהוא לשלטון נשארה לדראון בזכרון האמה . כעבר מאה שנה ויותר עוד הוסיף להוקיע אותה הנביא הושע : " עוד מעט ופקדתי את - דמי יזרעאל על בית יהוא והשבתי ממלכות בית ישראל"( הושע א ד ) . תוצאות המרד בעקבות ההרג שבצע יהוא , נתקו צור ויהודה את יחסי הזרם האורתודוקסי ביהדות קם במאה ה - 18 כדי להגן על היהדות המסורתית מפני הרוח המודרנית של תנועת ה - השכלה " והתנועה הרפורמית . בתמונה - יהודי אורתודוקסי מתפלל ליד הכותל המערבי בירושלים .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר