מתוך:  > אביב חדש 8 > יהדות

עמוד:27

וכאסלאם . בדתו בלבד , אמרו , נבדל היהודי משכניו , ואלו בלאמיותו כמוהו כגרמני , כצרפתי וכאנגלי . מתפיסה זו עלתה המסקנה שיהודי הוא בעצם " גרמני בן דת משה", " צרפתי בן דת משה " וכן הלאה , כפי שטענו היהודים המתבוללים בתקופת ה " השכלה". בסוף המאה ה - 19 התגבשה ההשקפה הציונית , שדחתה את הגישה כי היהדות היא דת בלבד , וראתה ביהדות עם . בקרב " חובבי ציון", מיסדי התנועה הציונית , היו רבים שלא קימו את המצוות המעשיות , אך כמו היהודים הדתיים הם ראו עצמם קשורים לעם היהודי ולגורלו וחפשו דרכים מעשיות לשיבת העם למולדתו העתיקה ולחדוש עצמאותו המדינית . ההשקפה הרווחת בתקופתנו היא שהיהדות היא לאם , אשר הדת היא אחד מהמאפינים שלו . מאפינים נוספים הם עבר משתף , ערכי מוסר ותרבות משתפים , לשון המקבלת על כל חלקי העם ועוד . במדינת ישראל התחדש הוכוח על הגדרת היהדות תחת הכותרת " מיהו יהודי ?". סבת הוכוח נעוצה ב " חק השבות", שסעיפו הראשון קובע כי כל יהודי זכאי לעלות לארץ - ישראל . מכיון שנסוח זה מחיב מבחינה משפטית , התעורר הצרך בהגדרה הקובעת מיהו יהודי , כדי שהרשות המבצעת במדינת ישראל תוכל להחליט מי זכאי לעלות לארץ , להתאזרח בה , לקבל דרכון ישראלי ולהנות מזכיות של עולה . וכוח עקרוני זה לא הכרע עד היום . אולם נראה שהעם ונציגיו מקבלים הן את ההשקפה הדתית על היהדות והן את ההשקפה החלונית . וכדברי חוקר התרבות היהודית , גרשם שלום : " כל אדם בן חרין להכריע , אם הוא בוחר בהזדהות החלונית עם העם היהודי או בהזדהות הדתית - או אף בשתיהן כאחת". זרמים ביהדות אף שהיהדות מבססת על מקור אחד , התורה , אין היא מקשה אחת . במהלך ההיסטוריה קמו כתות וזרמים שפרשו בדרך שונה את התורה . עוד בתקופת בית שני קמו בארץ - ישראל שלוש כתות בולטות - פרושים , צדוקים ואיסיים - שנהלו ארח חיים שונה ואמצו רעיונות שקלטו מסביבתן . גם הקראים , שדבקו בלשון הכתוב וקימו את מצוות התורר כלשונן , הציעו דרך נוספת ביהדות . במשך שנות הגלות הארכות צמחו תנועות ביהדות , כמו השבתאות , החסידות והמתנגדים לה , שהדגישו רעיונות מסימים והורידו מערכם של אחרים . למן המאה ה - 18 , בעקבות השנויים שחלו בתפיסת העולם של היהודים עם החלת האמנסיפציה ( מתן זכיות שוות לכלל האזרחים ) והתעוררות תנועת ה " השכלה", קמו במערב אירופה ובארצות - הברית שני זרמים חדשים ביהדות : הזרם הרפורמי והזרם הקונסרוטיבי . שתי התנועות בקשו , בדרכים שונות , להתמודד עם סכנת ההתבוללות ולהתאים את ארח החיים היהודי לרוח הזמן . אורח חייו של היהודי המאמין נקבע על ידי המצוות והחוקים של התורה וההלכה . מרגע שהוא משכים קום ועד לכתו לישון הוא חייב בתפילות ובברכות , שבהן הוא מודה לאל על חסדיו הרבים . בתמונה - ברכת הלבנה , איור מכתב - יד רוטשילד , המאה ה - 15 .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר