מתוך:  > אביב חדש 8 > ירקות

עמוד:196

ויה דולורוזה לפי המסרת הנוצרית , עבר ישו הנוצרי בדרכו אל גלגלתא , מקום צליבתו , דרך רחוב מסים בירושלים העתיקה . לרחוב זה הם קראו ויה דולורוזה , שם לטיני שפרושו - דרך היסורים . עד היום מבקרים צלינים נוצרים בירושלים העתיקה והולכים בעקבות ישו בויה דולורוזה . מאז משמש הבטוי סמל לדרך קשה ורצופת סבל בחיים . " ירק ים " מפלגה גרמנית שחבריה שמים דגש בשמירה על איכות הסביבה , פרוק הנשק הגרעיני , הבטחת זכיותיהם של מעוטים ושל לאמים מדכאים ושנוי מבנה המשק . מפלגת הירקים הוקמה בשנות ה - 70 כארגון - גג של כמה קבוצות פוליטיות הנמנות עם " השמאל החדש " בגרמניה . משום כך אין זו מפלגה פוליטית במובן המקבל של המלה אלא תנועה חברתית - פוליטית , הממשיכה במובן מסים את פעלה של תנועת המחאה במערב גרמניה , שהגיעה לשיאה במרד הסטודנטים של 1968 . בתחלה אף כנתה " מפלגה אנטי - מפלגתית", בשל אפיה האנטי ממסדי . בשנת 1979 התגבשו הירקים כגוף פוליטי והתמודדו בבחירות לפרלמנט האירופי ולפרלמנטים של מדינות הפדרציה המערב גרמנית . מפלגת הירקים הרכבה מארגונים שונים למען איכות הסביבה ומכאן גם שמה הסמלי . אולם מראשיתה נאבקה גם למען מטרות אחרות . בשנותיה הראשונות קראה בעקשנות לפרוקן של הבריתות הצבאיות באירופה ולהוצאתם של הטילים הגרעיניים מתחומי גרמניה . באותן השנים היתה גרמניה מחלקת לשתי מדינות : גרמניה המערבית הדמוקרטית , וגרמניה המזרחית הקומוניסטית , ובשל מקימה במרכז אירופה , היתה ארץ זו זירה מרכזית למאבק בין הגוש המערבי לבין הגוש המזרחי . ב - 1983 נבחרו נציגי הירקים לפרלמנט המערב גרמני והמפלגה זכתה לראשונה ליצוג כלל ארצי . בשנת 1987 הפכה למפלגה הרביעית בגדלה בפרלמנט . כיום מיצגים הירקים כמעט בכל הפרלמנטים של הפדרציה הגרמנית , ולרעיונותיהם נודעת השפעה גם מחוץ לגבולות ארצם . אינות הסביבה גרמניה - היסטוריה נאט"ו פצצה גרעינית ישו הנוצרי הדמות המרכזית בדת הנוצרית . הנוצרים רואים בו את בן האלוהים . חי בשנים כ - 4 לפני הספירה עד 30 לספירה . ישו הוא קצור השם ישוע . הכנוי שנתנו לו הנוצרים , כריסטוס , פרושו ביונית משיח . הנוצרים מתחילים את ספירתם מלדת ישו , וזו הספירה האזרחית המקבלת . אך החקירה הוכיחה , כי הוא נולד ארבע שנים לפני תחלת הספירה . חיי ישו ישו היה יהודי שנולד כנראה בנצרת בתקופה שבה שלטו הרומאים בארץ - ישראל . קורות חייו מספרות בברית החדשה , בארבע הבשורות על פי מתי , מרקוס , לוקס ויוחנן . לפי המספר בהן הוא נולד בארוה שבאחד הפנדקים בבית לחם . הוריו , מרים ויוסף , גרו בנצרת , אך היו משבט יהודה ועל כן באו לבית לחם כדי להשתתף במפקד האכלוסין שערך השלטון הרומאי . לפי האמונה הנוצרית הרתה אמו של ישו מרוח הקדש וישו היה בן האלוהים , ויוסף היה רק אביו מאמצו . המקורות הנוצריים אינם מספרים כמעט דבר על ילדותו ונעוריו של ישו , פרט לכך שעבד כנגר כמו אביו , עד גיל שלושים . בהיות ישו כבן שלושים שנה הופיע ליד הירדן יוחנן המטביל , שהבטיח כי הגאלה קרובה . ישו הצטרף אליו והטבל על ידו בנהר הירדן . יוחנן ראה בישו משיח גואל , שאת בואו נבא . הנוצרים מאמינים כי מאז מארע זה שרתה על ישו רוח הקדש . המסרת הנוצרית מספרת , כי במשך ארבעים יום התבודד ישו במדבר , ובמהלכם נסה השטן לפתותו ולהכשילו , אך ישו ~ מד בכל הנסיונות . אחר כך החל ישו לעבר בגליל ובעבר הירדן , להטיף לתשובה ולקרא להתכונן ליום הגאלה . הוא תקף את המעמדות השליטים והכריז כי יום הדין קרב . הברית החדשה מספרת על נסים שחולל ישו ועל החולים שרפא . ישו לכד סביבו קבוצה של נאמנים . שנים - עשר מתוכם התקרבו אליו במיחד והיו לתלמידיו . אלה הם ה " שליחים". ישו כנה את עצמו " בן האלוהים " והעמיד בראש סדר העדיפיות הדתי את המצוות שבין אדם לחברו . הוא הדגיש את חשיבות האמונה האישית , הפנימית , והעדיף אותה על פני הפלחן . עקרי דבריו נמסרו למאמינים בדרשה המפרסמת , דרשת ההר", שבברית חדשה . חסידיו של ישו נמנו כלם עם פשוטי העם . הם ראו בו משיח . בין תלמידיו הראשונים היו דיגים מכפר נחום שעל שפת הכנרת , ביניהם גם שמעון בר יונה - שכנה אחר כך בשם פטרוס . לאחר צליבתו של ישו ירש פטרוס את מקומו כמנהיג העדה הנוצרית . ישו נצלב ישו פעל כשלוש שנים ודבריו עוררו וכוחים בצבור . מעשיו , והאהדה הרבה שרחשו לו רבים , הכעיסו את הכוהנים ואת זקני העם בירושלים , ועוררו גם את חשדם של השלטונות תיאור לידתו של ישן באורווה , בציור מאת ביטיצ'לי . סיפור לידתו של ישו עטור אותות ופלאים . עצם לידתו בבית לחם , על פי המסורת הנוצרית , מקיימת את דברי הנבואה שהמשיח עתיד להיוולד בעיר זו .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר