מתוך:  > אביב חדש 8 > ילדות

עמוד:104

שבע הוא מגיע כמעט לגדלו הסופי . המשקל של התינוק הוא מדד טוב לתזונה שלו . תינוק ממצע נולד במשקל 3.300 קילוגרם . בימים הראשונים לחייו הוא מפסיד 300 - 400 גרם ממשקלו , ולאחר עשרה ימים הוא חוזר ועולה במשקל בהדרגה . קצב העליה במשקל גובר לקראת ההתבגרות המינית - בגיל 12 - 15 שנה , עד שהמשקל מגיע לממצע המקבל באכלוסיה , שלפיו הנערים גבוהים וכבדים מן הנערות . בד בבד עם התפתחות הגבה והמשקל יש גם התפתחות באיברים הפנימיים במשך כל תקופת הילדות . אפן גדילה מיחד אפיני לאיברי המין : הם גדלים לאטם בתקופת הינקות , משתנים מעט מאוד בתקופת הילדות ומתפתחים במהירות בתקופת ההתבגרות . שנויים נוספים החלים בילד הם עליה בגדל השרירים ובמשקלם וירידה יחסית ברכוז הכללי של המים בגוף , המהוים 65 אחוז ממשקל הגוף ברגע הלדה . גם טמפרטורת הגוף יורדת עם השנים : אם בגיל שלושה חדשים הטמפרטורה הנורמלית הממצעת של התינוק היא 37.5 , הרי שבגיל שלוש - עשרה שנה הטמפרטורה הנורמלית הממצעת היא 36.5 ודומה לזו של המבגר . שנויים נוספים חלים במבנה העצמות , בהרכב הדם , בבלוטות ההורמונים ועוד . אולם בנגוד למצפה לא כל השנויים הם בכוון צמיחה והתפתחות . יש האומרים כי החל מרגע הלדה , ואולי עוד קדם לכן , מתחילים לפעל בגוף גם תהליכי נוון והזדקנות . היחס להתפתחות קימים הבדלים גדולים בין בעלי - חיים שונים מבחינת ארך תקופת הילדות וחשיבותה . תקופת הילדות של האדם היא הארכה ביותר . עם העליה בגיל משתכללים והולכים הכשרים השכליים , הרגשיים והחברתיים של הילד . ילדים בני אותו גיל דומים זה לזה יותר מבני הגילים האחרים , המבגרים יותר . קיומם של דפוסים משתפים בהתפתחות של ילדים בני אותה שכבת גיל , עורר את הענין בחלקה של התפתחות הילד לגילים או לשלבים . פרויד , למשל , ראה במיניות את המניע הראשי בהתפתחות חיי הנפש . לעמתו , טען פיז'ה כי לכל גיל יש צורת חשיבה משלו , ובדרכי החשיבה הוא ראה מדד עקרי להתפתחות הילד . שרלוטה ביהלר , פסיכולוגית גרמניה בשנות ה - 30 , חלקה את ילדות האדם לחמשה שלבים על פי היחסים הנרקמים בין הילד לבין סביבתו . השלבים , לדעתה , הם : ינקות ( 0 - 1 ) ; ילדות ראשונה ( ו - 3 ) ; ילדות שניה , גיל הגן ( 3 - 6 ) ; ילדות שלישית , ראשית בית - הספר ( 6 - 9 ) ; וסוף הילדות ( 9 - 12 ) . הפסיכולוג אריק אריקסון , מציע תאוריה פסיכולוגית חברתית המדגישה את הדרך שבה גורמים ביולוגיים , פסיכולוגיים וחברתיים - תרבותיים משתלבים יחד בהתפתחות הנפשית של הילד . הוא מתאר זאת בעזרת משימות שהילד צריך לבצע בארבעה שלבי חיים מן הלדה ועד לגיל ההתבגרות . משימות אלה כוללות רכישת אמון בסיסי , עצמאות , נקיטת יזמה וחריצות . ההתפתחות התנועתית ההתפתחות התנועתית ( המוטורית ) של הילדים משפעת מגורמים תורשתיים וגם מן הסביבה שבה הם גדלים . קצב ההתפתחות של הילדים אינו אחיד , אולם סדר השלבים דומה . בדרך כלל בשנת החיים הראשונה התינוק מזדקף , עומד , מדדה , ומטפל בעצמים בשתי ידיו . מגיל שנה עד שלוש הילד רץ בבטחון , בונה בקביות , משרבט על ניר , לומד להתלבש ורוכש הרגלי נקיון . בתקופת הגן ( 3 - 6 ) הפעילות התנועתית נעשית זריזה יותר , ופעלות רבות שדרשו בעבר מאמץ , נעשות ביתר קלות . הילד חש ספוק והנאה מריצה , מרכיבה על אופנים , וממגון משחקים שהיו בעבר מעל ליכלתו . בתקופת בית - הספר ( 6 - 12 ) חלה התפתחות חשובה בצמיחה הגופנית וביכלת התנועתית של הילד והדבר מתבטא , למשל , בענפי הספורט השונים . ההתפתחות החשיבתית והלשונית ההתפתחות החשיבתית ( הקוגניטיבית ) משפעת מהקשרים שהילד מקים עם משפחתו ועם סביבתו החברתית והחנוכית . כבר מראשית חייו התינוק מבצע פעילות חשיבתית מגונת . הוא רואה , שומעי מבחין בטעם ובריח ומסגל להשמיע צלילים ומלים אחדות . לשפה יש תפקידים רבים : לבטא רגשות ורשמים , להעביר מידע ולתקשר עם הזולת . במהלך השנתים הראשונות לחייו הילד " מקשקש", ממלמל , מפטפט , משמיע מלים ראשונות ומשפטים בני שתי מלים . בגיל שלוש הילד מדבר באפן חפשי . התפתחות הלשון בשלב זה מהירה ביותר . ילד בן שנתים משתמש ב - 200 - 250 מלים בעוד שאוצר המלים של ילד בן שלוש הוא 700 - 900 מלים . בגיל זה יש לילד תודעת " אני", והדבר מתבטא בעצם השמוש במלה " אני " לציון עצמו במקום השמוש בשמו , למשל " אני רוצה " במקום " גיא רוצה". בגיל 4 - 5 הילד מסגל להשתמש במשפטים מלאים , מרכבים ובוגרים , ויש לו שליטה כמעט מלאה בכללי הדקדוק של שפתו . ההתקדמות נמשכת בהבנה ובשמוש בשפה בכל שנות הילדות . אוצר המלים גדל במהירות , והבנת המשמעיות של המלים מעמיקה . כשר מלולי משפר מגביר לעתים קרובות את הזכרון , החשיבה והיכלת לפתר בעיות . עם זאת יש ילדים , חרשים לדגמה , הלוקים בכשורי השפה שלהם אבל פותרים בעיות חשיבתיות באותה הצלחה כמו ילדים ששמיעתם תקינה תקופת הילדות היא פרק הזמן המרוכז ביותר בלמידה . על התינוק הרך ללמוד את גופו ולהשתלט על מנגנונים שונים בו , ולהכיר את סביבתו . בתמונה - ילדים קטנים שנגמלו מחיתוליהם עושים צרכיהם באסלה .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר