עמוד:64

בתשובה בנאומיו הנלהבים . הוא הטיף לחיי טהר ביחסים שבין אדם לחברו ובין אדם לאלוהים . לעשירים קרא להתחלק עם העניים , ולשליטים - לחדל ממעשי אלימות ושחיתות . יוחנן הרבה בטבילות במי הירדן לשם טהור הגוף והיה נערץ על רבים . הוא טען שהתשובה והצדקה מטהרות את הנפש , והטבילה בירדן היתה בעיניו בטוי לחזרה בתשובה . מותו של יוחנן המטביל המלך הורדוס אנטיפס , שחשש פן יעורר יוחנן את העם למרד בו , כלא אותו במבצר מכור שבארץ מואב וצוה להמיתו . על פי המספר בברית החדשה , נזף יוחנן בהורדוס על שנשא לאשה את הרודיה , אשת פיליפוס אחיו , בעוד בעלה בחיים , דבר האסור על פי התורה . יוחנן הוצא להורג בידי הורדוס על פי דרישת בתה של הרודיה . הנערה , שלומית שמה , רקדה לפני הורדוס , וכאשר נשאלה מה היא מבקשת בתמורה לרקודה הנאה , דרשה את ראשו של יוחנן המטביל . הורדוס מלא את מבקשה . חייו ומותו של יוחנן המטביל שמשו נושא ליצירות אמנותיות רבות . איסיים ברית החדשה הורדוס ובניו טבילה טמאה וטהרה יוסף בן מתתיהו ישו הנוצרי נצרות יוחנן הסנדלר תנא בן המאה ה - 2 . מתלמידיו הצעירים של רבי עקיבא ומשמשו הנאמן . רבי יוחנן הסנדלר עלה לארץ - ישראל מאלכסנדריה שבמצרים . כאשר נאסר מורו , רבי עקיבא , בידי הרומאים הוא התחפש לרוכל , עמד תחת חלונו בבית - הסהר והכריז על סחורתו . תוך כדי כך שלב שאלות בדיני חליצה , ורבי עקיבא ענה לו על שאלותיו . בימי רדיפות אדרינוס רצה רבי יוחנן הסנדלר לעזב את ארץ - ישראל ולרדת לבבל , אך סופו שהתחרט . הוא היה אומר : " כל כנסיה שהיא לשם שמים , סופה להתקים , ושאינה לשם שמים , אין סופה להתקים". רק מעט מאמרותיו השתמרו וכל תורתו באגדה אבדה . דבריו בהלכה מובאים פעמים ספורות במשנה ובבריתות . לפי המסרת קבור רבי יוחנן הסנדלר במירון , ליד קברו של רבי שמעון בן יוחאי . אדרינוס , פובליוס איליוס יבום וחליצה משנה עקיבא , רבי תנאים תקופת המשנה והתלמוד יוחנן ה - 23 אפיפיור , שעמד בראש הכנסיה הנוצרית בשנים 1958 - 1963 . פעל לעקירת היחס המאשים והפוגע של הנצרות כלפי היהודים . יוחנן ה - 23 היה בן אכרים שנולד באיטליה כאנג'לו ג'וזפה רונקלי . הוא למד תאולוגיה ( תורת הדת ) ולימים היה פרופסור לתולדות הכנסיה ונונציוס ( שגריר האפיפיור ) בפריס . בתקופת כהנתו הקצרה בלט יוחנן ה - 23 בכך שלא המשיך את דרכו של קודמו בתפקיד , פיוס ה - 12 , שכהן בתקופת מלחמת העולם השניה וגלה יחס פשרני כלפי הפשיזם והנאציזם , ואף נמנע מגנוי פמבי של זועות הנאצים . יוחנן ה - 23 זכה להערכה רבה על מאמציו לבטל ולסלק מן הדת הנוצרית משפטים קדומים , שאימו על שלום החברה וסכנו את שלום הדת והעמים . הוא גלה התענינות ערה בבעיות מדיניות ותרבותיות ועסק בהן ברוח של קדמה חברתית . יוחנן ה - 23 הוכיח יחס נוח כלפי היהודים ופעל לתקון העול שהכנסיה עוללה להם במשך הדורות . הודות לדרישתו הרחקו מכמה תפלות של הקתולים קטעים הפוגעים במאמיני דתות אחרות . כן הוסרה מהעם היהודי האשמה על רצח ישו שטפלו עליו הנוצרים . אפיפיור כנסיה נאציזם נצרות פשיזם יוחנן מגוש - חלב ממנהיגי מרד היהודים ברומאים בגליל ( 66 - 70 לספירה ) . קורות חייו ידועים לנו בעקר מתוך כתביו של יוסף בן מתתיהו , שהיה יריבו . בעת המרד הגדול ברומאים בצר יוחנן את גוש - חלב שבגליל בפני התקפה של חילים רומאים וגיס צבא להגנת הארץ . כיון שהכיר את דעותיו המתונות של יוסף בן מתתיהו , הוא חשד בנאמנותו ותבע את סלוקו מן הפקוד על המורדים בגליל , אף שיוסף מנה לתפקיד זה על ידי הסנהדרין . אך הדבר לא עלה בידו . מששם המצביא הרומאי אספסינוס מצור על גוש - חלב , נוכח יוחנן לדעת כי אפסה תקוה . הוא ברח לירושלים והיה לאחד משלשת המפקדים שהגנו על העיר מפני הרומאים ( השנים האחרים היו הכוהן הגדול ענן ושמעון בר - גיורא , מנהיג הקנאים ) . יוחנן היה שתף למלחמת האחים שפרצה בירושלים סמוך למלחמת החרבן . אולם משקרבו החילות הרומאיים לירושלים , התאחדו לוחמי הסיעות היריבות כדי להגן יחד על העיר . יוחנן פקד על הלחימה בהר הבית עד שרפת בית - המקדש , עת נאלץ לסגת מפני צבאו של טיטוס ( בשנת 70 לספירה ) . הוא נסוג אל החלק המערבי , העלי , של העיר ועמד עם אנשיו בגבורה מול הרומאים עוד חדש ימים . אך בראותו כי אין עוד טעם להתנגדות , הסגיר עצמו בידי הרומאים . הוא הובל לרומא , הצעד בתהלוכת הנצחון שערך טיטוס בחוצות העיר , ונדון למאסר עולם . אספסינוס ארץ - ישראל - היסטוריה בית - המקדש טיטוס , פלויוס יוסף בן מתתיהו מרד הגדול סנהדרין תקופת בית שני יוחנן פאולוס השני האפיפיור הלא - איטלקי הראשון מאז 522 ר . מכהן כראש הכנסיה הקתולית משנת 1978 . יוחנן פאולוס השני נולד בפולין ב - 1918 , בשם קרול וויטילה . הוא שמש בישוף של העיר קרקוב , כאשר האפיפיור יוחנן פאולוס הראשון מת פתאום לאחר 34 ימי כהנה , באוקטובר 1978 . מעמדותו זכתה ברב קולות רק בסיבוב ההצבעה השביעי של מועצת הקרדינלים הבוחרת את האפיפיור . לבחירה היתה השפעה אדירה על העם האפיפיור יוחנן ה - 23 נטש את מדיניות הבידוד וההסתגרות בקריית הוותיקן , ערך ביקורים בבתי - חולים ובבתי - סוהר , ובכל מעשיו פעל ברוה של קדמה חברתית ודאגה לשלום .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר