|
עמוד:50
רוקם שומרות על קצב ומתח פנימי . מבנה יצירותיו מגון - מספור העלילה על ידי דמיות שונות מזויות שונות ( " המאהב", " גרושים מאחרים") , דרך מונולוגים אישיים ארכים ( כמו ב " מולכו") ומעברים מהעבר להווה ולהפך ( מר מאני ) . בספרו " השיבה מהודו"( 1994 ) מגולל יהושע ספור אהבה בין רופא צעיר , הנקרא ללוות זוג הורים הנוסעים להודו כדי להשיב ממנה את בתם החולה , לבין האשה - האם המבגרת . ספר זה מצטין בתאורים מפרטים ביותר מעולם הרפואה , ומדגיש את אנושיותן של הדמיות הנמשכות לארצות המזרח כדי להבין את עצמן . ב - 1997 פרסם יהושע רומן נוסף , " מסע אל תם האלף", העוקב אחר מסעו לאירופה של סוחר יהודי מטנג'יר , הנשוי לשתי נשים - מזרחית ואשכנזיה - בשנת 999 , על סף תחלת המאה ה - 11 . יהושע בודק בספר זה את הקשרים שבין שתי התרביות היהודיות , שהגיעו בתקופה זו לפריחה רוחנית - תרבותית : " תור הזהב " בספרד וחסידות אשכנז . יצירותיו תרגמו לאנגלית ולצרפתית . א"ב יהושע כתב גם מחזות : " לילה במאי"ו " טפולים אחרונים"( 1974 ) שהעלו על בימות התאטרון בארץ , וכן קבץ מסות , " בזכות הנורמליות"( 1980 ) . ספרו " כחה הנורא של אשמה קטנה"( 1998 ) מכיל מסות העוסקות בתאוריות ספרותיות . יהושע חוזר בהן לעקרונות שהנחו סופרים בעבר , וקובע כי הספרות אמורה לבטא תכנים מוסריים . בשנת תשנ"ה ( 1995 ) היה א"ב יהושע חתן פרס ישראל לספרות . עברית , ספרות - יוצרים בני זמננו יהושע בן גמלא כוהן גדול בירושלים בשנים האחרונות שלפני חרבן הבית השני . יהושע בן גמלא נשא לאשה את האלמנה העשירה מרתא בת ביתוס , ממשפחת הכוהנים הגדולים . אחר כך הוא שחד את המלך אגריפס ה - 2 והתמנה לכוהן גדול . אף שהוא עצמו לא היה תלמיד חכם , הוא דאג לחנוכם של הצעירים והקים בכל הערים בתי - ספר לילדים . על כך הוא זכה בהערכת הדורות הבאים . יהושע בן גמלא התנגד לקנאים שלחמו ברומאים בחריפות רבה . הוא נסה לשכנע את היהודים שישבו בחבל אדום שלא יכנסו לירושלים , שהיתה שסועה אז בריב אחים , כדי לחזק את כחם של הקנאים . אולם לאחר שהאדומים חדרו לעיר , רצחו אותו הקנאים , יחד עם מתנגדים אחרים שלהם . אגריפס השני אדום , אדומים כוהן , נהנה מרד הגדול קנאים תקופת בית שני יהושע בן חנניה מגדולי התנאים . שמש כאב בית - הדין הגדול ביבנה . חי בשנים 40 - 125 לספירה ופעל בעשרות השנים הראשונות שלאחר חרבן בית - המקדש השני . רבי יהושע בן חנניה ורבי אליעזר בן הורקנוס היו שני תלמידיו הנבחרים של רבן יוחנן בן זכאי . בשעת המצור על ירושלים הוציאו השנים את רבם בערמה מן העיר והצילו אותו מידי הקנאים . אחרי מות רבן יוחנן בן זכאי היה רבי יהושע בן חנניה לאב בית - הדין הגדול ביבנה , ורבן גמליאל השני שמש אז כנשיא . רבי יהושע לא נפל בידיעותיו בתורה מרבן גמליאל , ובקי היה בחכמת התכונה ( חקר הכוכבים ) ובחשובי המועדים . אך כאשר גזר עליו רבן גמליאל לבוא לפניו ביום שחל בו יום הכפורים לפי חשבונו של רבי יהושע , עשה כמצותו . אחרי מות רבן גמליאל הכר רבי יהושע כמנהיגם הרוחני של יהודי ארץ - ישראל עד יום מותו . התלמוד מוסר בפרוט רב וכוחים שהתנהלו בין הקיסר הרומאי אדרינוס לבין רבי יהושע . אף - על - פי שאין ספק שרבי יהושע התקבל כמה פעמים אצל הקיסר , נראה שאת רב הוכוחים נהל עם הפילוסופים והמדינאים שבחצרו . את קשריו עם המלכים והשרים נצל כדי לבטל גזרות קשות שהוטלו על ישראל . גדלתו של רבי יהושע היתה בעדינותו ובסובלנותו . הוא היה אומר : אין גוזרים גזרה על הצבור שאין רב הצבור יכול לעמד בה . . אדרינווש , פובליוס איליוס אליעזר בן הורקנוס גמליאל , רבן יבנה יוחנן בן זכאי קנאים תנאים יהושע בן נון מנהיג ישראל וכובש הארץ . יהושע היה עוזרו הנאמן ויורשו של משה רבנו . בעת נדודיהם של בני ישראל במדבר שמש יהושע כמשרתו הנאמן של משה , מנהיג העם , ובמלחמה נגד עמלק הוא פקד על צבא ישראל ונחל נצחון מזהיר . במשלחת של שנים - עשר המרגלים , שנשלחו לסיר בארץ כנען כדי לעמד על טיבה , השתתף יהושע כנציג שבטו - שבט אפרים . שלא כשאר המרגלים , לא נרתעו הוא וכלב בן יפנה משבט יהודה מהדברים שראו בכנען . הם עודדו את העם ואמרו , כי יש בכחו להתגבר על תושבי כנען ולכבש את הארץ . בזכות נאמנותם נכנסו כלב ויהושע לארץ , ולא נשאו בענש שהוטל על כל דור המדבר - למות במדבר . מפקד הכבוש וההתנחלות בפקודו של יהושע עבר העם את הירדן , נכנס לארץ כנען והחל במסע של כבוש והתנחלות . ( פרשות הכבוש וההתנחלות בראשותו מספרות בהרחבה בספר יהושע . ) יהושע צוה על שני השבטים וחצי השבט , שכבר התנחלו בעבר הירדן מזרחה , לצאת לפני העם ולכבש את החלק המערבי של הארץ . תחלה נכבשו שתי הערים הבצורות הראשונות בעבר הירדן המערבי , יריחו והעי . אחר כך נצחו מלכי הדרום שבראשם עמד מלך ירושלים , ומלכי הצפון , שבראשם עמד מלך חצור , ורב השטח שנקרא אחר כך ארץ - ישראל נכבש . רק את אזורי העמקים והחוף , שלתושביהם היה רכב ברזל , לא הצליח יהושע לכבש . אחרי כבוש הארץ העבר המשכן מגלגל שליד יריחו לשילה , ושם חלקה בהגרלה הארץ שממערב לירדן לתשעה שבטים וחצי . ההגרלה נערכה בפקוחם של יהושע ואליעזר הכוהן הגדול . דמותו של יהושע תחלה מצג יהושע כמשרתו הנאמן של משה , שאף לוה
|
אנציקלופדיה אביב בע"מ
|