|
עמוד:28
היהדות האורתודוקסית נשארה נאמנה למסרת ונלחמה נגד כל השנויים שהציעו התנועות החדשות . גם בישראל מתנהל מאבק בין הממסד הדתי האורתודוקסי לבין תביעותיהן של התנועה הרפורמית ושל התנועה הקונסרוטיבית להכיר בהן כבעלות זכיות שוות לאלה של האורתודוקסים . במיחד נוגע הדבר בנושאים כמו הכרה בגיור שנעשה על ידי רבנים שאינם אורתודוקסים ובטקסי נשואים וגרושים הנערכים על ידם . היהדות האורתודוקסית הזרם האורתודוקסי קם , כאמור , במאה ה - 18 בתגובה להתעוררות תנועת ה " השכלה " והתנועה הרפורמית , שנתפסו כאיום על המידות המסרתית . האורתודוקסים דבקים בקיום מצוות הדת ובשמירה על המסרת כפי שעצבה במשך הדורות על ידי חכמים ופוסקים . היהדות האורתודוקסית מאמינה כי אלוהים נתן לעמו את התורה שבכתב ואף את התורה שבעל - פה , ועל פי מצוותיהן חיב היהודי המאמין לנהל את חייו . לכן מקפידים האורתודוקסים לשמר על חקי ההלכה וה " שלחן ערוך". הם אינם מכירים בתנועה הרפורמית ובתנועה הקונסרוטיבית , אלא רואים בהן סטיה מן היהדות ה " אמתית". אורתודוקסים קיצונים ( " חרדים") מתרחקים ומתבדלים מן מגזרת נייר " מזרח " מפולין , המאה ה - 19 , מעוטרת בבעלי - חיים . מגזרות נייר מפוארות מסוג זה נהגו היהודים בתפוצות הגולה לתלות על הקיר המזרחי בבתיהם ובבתי - הכנסת , כדי לציין את כיוונה של ירושלים - הכיוון שהמתפללים פונים אליו .
|
אנציקלופדיה אביב בע"מ
|