עמוד:174

השלב הגניטלי הוא שלב ההתבגרות הגופנית הנוצר בעקבות ההבשלה הביולוגית של מערכת ההפריה . השלב מאפין בעליה מהירה של מתחים מיניים והפניה של הליבידו לבן המין האחר באותו גיל . הטפול הפסיכואנליטי לדעת פרויד בני האדם אינם יצורים הגיוניים בלבד . הם משפעים במדה רבה על ידי מניעים תת - הכרתיים חבויים ואפלים שלעתים קרובות אין הם מודעים להם כלל . מניעים אלה הם המכונים את ההתנהגות . חיי הנפש הלא מודעים באים לידי בטוי בחלימות , בטעיות , בשכחה , בפליטות פה , בכשל לשון וכדומה . הטפול הפסיכואנליטי מנסה להחזיר את המטפל אחורנית לשנות ילדותו הראשונות , כי בהן טמון המקור לבעיות בהמשך . לדעת פרויד , תנאי קודם לכל חויה חולנית הוא איזושהי חויה שקדמה לה . לכן , כדי לתקן את הלקויים בנפשו וברוחו של האדם יש לטפל בחויותיו מהעבר . פרויד האמין כי בשיטת האסוציאציות החפשיות , פענוח חלומות ומתן פרוש נכון ומעמיק לסימני התנגדות ו " השלכת רגשות " ( השלכת התחושות על בני אדם אחרים ) , נתן לשחרר את החולה מתסביכי אימה , נחיתות ותוקפנות , ממשאלות כמוסות ומדמיונות שוא , שנדחקו אל התת - מודע אך מציקים לאדם או מעותים את התנהגותו . פשר החלומות בשנת 1900 פרסם פרויד את ספרי " פשר החלומות " וחשף בו את השרשים הילדותיים של חיי הנפש ואת " תסביך אדיפוס " . תסביך זה מאפיו על ידי התקשרות נפשית עמקה ומלאת נגודים לשני ההורים . הוא תאר בספרי את התהליכים המתרחשים בתת - מודע ובתודעה , ופענח את שפת הסמלים בחלומות . לפי פרויד , החלום אינו אלא דרך להביע את התכן הלא - מודע שנדחק מתחום המודע . פרויד הבחין בין התכן הנגלה והתכן החבוי בחלום . התכן הנגלה הוא כלל הענינים , העבדות והחויות שהאדם מספר אליהם . התכן החבוי הוא כלל הרעיונות , התשוקות והפחדים שהאדם איני מודע להם והלובשים דמות חדשה העילה ומתגלה בחלום . פעלת החלום היא התהליך הנפשי שבו התכן החבוי הופך לתכן נגלה . כלומר , זהו המנגנון שהאדם משתמש בו כדי לבטא את התשוקות והמאויים שלו . אפשר לומר שהחלום הוא שפה נסתרת כדי להביע תשוקות , פחדים ורצונות מדחקים . למשל , ילד חולם שהוא קצין משטרה ואוסר את אחותו . בפענוח החלום מתברר שהאחות מציקה לו . סמלי החלום , לפי התורה של פרויד , הם צורות ונושאים המופיעים בחלום , מקצתם אישיים ומשתנים ומקצתם בעלי אפי קבוע אצל רב בני האדם . למשל , כל עצם ארך וחד כמו עפרון , שוט , נחש וכלי - מסמל את איבר המין של הזכר ; יציאה ממים - ים , נהר , ברכה - מסמלת לדה . מנגנוני הגנה אחת התרומות הבולטות של פרויד להבנת חיי הנפש של האדם היא זהוי ותאור הדרכים שהאדם משתמש בהן כדי להגן על עצמו . מנגנוני הגנה אלה עוזרים לנו להתמודד עם לחצים , תסכול , חרדה , דחפים לא מקבלים כמו תוקפנות ויצר הרס , ולבטים פנימיים על ידי כך שהם משנים ומסלפים קצת את המציאות . אין אדם שלא משתמש במדה זו או אחרת במנגנוני הגנה כדי להתמודד עם בעיות ולחצים . מנגנוני ההגנה העקריים , לפי התורה של פרויד , הם : הגיוניות ( רציונליזציה ) . זהו אחד ממנגנוני ההגנה הנפוצים ביותר . המשתמש בו מיצא לעצמו הסברים הגיוניים כדי להצדיק מעשה או דעה שקשה לו לקבלם , ומתעלם ומסתיר את המניעים האמתיים מאחרים או מעצמו . למשל , נער שלא הצליח במבחן ימעיט בחשיבות המבחן או יאשים את הביחן . הדחקה . תהליך תת - הכרתי שבו האדם מדחיק , מרחיק , מהתודעה שלו מארע קשה או רגש אסור . למשל , הדחקה של משיכה מינית לאב מצד הבת , או הדחקת רגשות קנאה באח או בחבר . התקה . העברה של רגוש או אנרגיה מדבר אחד לדבר אחר . למשל , התקה של פחד מפתוי מיני על ידי גברים לפחד מנחשים , או התקת המשיכה אל האם למורה . הזדהות . ( פרויד העדיף משג זה על פני חקוי ) . זהו תהליך שבו אדם מטמיע לתוכו , מכניס ומשלב בתוכו , תכונות של אדם אחר שאותו הוא מכבד ומעריך . הפנמה . מנגנון הגנה זה דומה להזדהות אך מגבל ממנו . אנו אומרים שאדם הפנים את ערכי החברה או צורת התנהגות מסימת , כלומר הפך אותם לחלק מהפנימיות שלו . השלכה . היא פעלה הפוכה להפנמה . דחפים ורגשות שקשה לנו להודות בקיומם אצלנו מיחסים לזולת . למשל , אדם הטוען שכלם שונאים אותו בעצם שונא את עצמו . הכחשה . זהו מנגנון פשוט , המסלף את ההכרה במציאות ושולל את קיומה . ההכחשה אינה הכרתית ולכן האדם אינו מודע לכך שהוא משקר . ההכחשה מעלימה מארעות עבר מן הזכרון . למשל , אשה הטוענת שחיי הנשואין שלה עם בעלה המנוח היו נפלאים , למרות שלמעשה חיו כמעט בפרוד מלא . עדון ( סובלימציה ) . הפיכת תשוקות נסתרות ולא מקבלות למעדנות ולמקבלות יותר בחברה . למשל , בחירה במקצוע כמו קצב או כירורג כדי להתגבר על יצר תוקפנות והרס . האדם אינו משתמש בכל המנגנונים האלה אלא בוחר לו - במודע או שלא במודע - כמה מהם , ההופכים לדרכי התגובה הרגילות שלו . אם אדם משתמש רק במנגנון מסים אחד כדי לטפל במתחים ובקשיים - זהו סימן לבעיה נפשית . השפעות , תהלה ומאבקים פרויד עבד כעשר שנים לבדו . ב - 1906 הצטרפו אל בית מדרשו תלמידים כמו אלפרד אדלר , קרל גוסטב יונג ואחרים , שכל אחד מהם היה למדען גדול בזכות עצמו ולמיסד תורה בתחום רפואת הנפש . אולם פרויד נאלץ להאבק קשות עם הממסד הרפואי עד שתורתו נקלטה . השפעתו הלכה וגדלה גם אחרי מותו , ותורתו נעשתה לנחלת העולם התרבותי ועד היום רבים הם חסידיה . משגים ומנחים שטבע כמו מנגנוני הגנה , תסביך אדיפוס ,

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר