מתוך:  > אביב חדש 14 > פפירוס

עמוד:154

וערב . את שתי השכבית היו מהדקים בזהירות במכות פטיש עדינות , שנועדו לרסק את סיבי הצמח . נוזלי הצמח הדביקו את הסיבים זה לזה כאשר התיבשו בשמש , וכך התהדקו הרצועות והתחברו לפסה אחת . את הפסה היו מחליקים ומשטחים בעזרת אבנים עגלות , שנהב או צדפים . מדותיהם של דפי הפפירוס היו בין 12.5 על 22.5 סנטימטר ל - 22.5 על 37.5 סנטימטר . לעתים קרובות חברו דפי הפפירוס למגלות שארכן הגיע עד לתשעה מטרים . מגלות אלה נכרכו סביב מוטות עץ דקים , וכך היה אפשר לגולל אותן . הודות לאקלים היבש השורר באזור מצרים , השתמרו פפירוסים קדומים שמהם למדו החוקרים רבות על המצרים , חייהם ואמונותיהם . דגמה לכתב - יד יפה שנכתב על גבי מגלות פפירוס הוא " ספר המתים " . זוהי אספת ספרים מן המאה ה - 2 לפני הספירה , המתארים במלים ובציירים מרהיבים את הטקסים והתפלות שלוו את תהליך הקבורה במצרים העתיקה . גם היונים והרומאים נהגו לכתב על גבי פפירוסים . אולם במאה ה - 4 לפני הספירה הם החליפו את הפפירוס בקלף עשוי עור . ותת - יד מצרים העתיקה ניר פציפיזם רדיפת שלום . השקפה ותנועה הגורסות שכל מלחמה היא לא - מוסרית ואסור לקחת פה חלק . התנועה צברה תנופה במלחמת העולם הראשונה . עם הפציפיסטים המפרסמים במאה ה - 20 נמנו מהטמה גנדי ההודי ומרטין לותר קינג האמריקני . מקור המנח במלה הלטינית " פציפיקוס " שפרושה " עושה שלום " . הפציפיזם גורס כי עקרון קדשת החיים מטיל אסור מחלט על פגיעה באדם באשר הוא . לפציפיזם שרשים היסטוריים עמקים . האיסיים , בני הכת היהודית המתבודדת בשנים הראשונית לספירה , שללו בחריפות את המלחמה כאמצעי לישוב סכסוכים . גם הנצרות בראשיתה דגלה בפציפיזם , אך משנעשתה דת להמונים ולא עוד אמונתו של מעוט נבחר , חדלה למעשה לשמר אמונים לעקרון זה . עם זאת , האסור על שפיכית דמים נותר אחד מעקרי הכנסיה , וזו הסבה לכך שבצוע ענשם של כופרים וחוטאים שנרדפו על ידי הכנסיה הקתולית הפקד תמיד בידי השלטונות החלוניים . פציפיזם במאה העשרים תנופה גדולה קבל הפציפיזם אחרי מלחמת העולם הראשונה , שזועותיה זעזעו את אירופה ואמריקה . מנהיגים ומשכילים רבים בקשו להבטיח כי לא תהיינה עוד מלחמות . חבר הלאמים ( שקדם לאו"ם ) ובית הדין הבין - לאמי , שהוקמו לאחר המלחמה , נוסדו מתוך השאיפה למנע מלחמות בין העמים . יש חוקרים הסוברים כי השאיפה להמנע ממלחמה בכל מחיר פגעה במעצמות המערב הדמוקרטיות - ובראשן בריטניה , צרפת וארצות - הברית - ומנעה בעדן להתכונן כיאות להדיפת האיום הנאצי שהופיע בראשית שנות השלושים של המאה ה - 20 . אחרי מלחמת העולם השניה פשט גל נוסף של פציפיזם , שמניעו העקרי היה אימת הנשק הגרעיני . דמותו של המנהיג ההודי מהטמה גנדי לסמל הפציפיזם בעולם . גנדי התנגד לשמוש באלימות מכל סוג שהוא , גם למטרה שבה האמין בכל לבו - חרות ארצי . בשנות ה - 60 רוחו רעיונות פציפיסטיים בשורות תנועות המחאה של הסטודנטים . באותה תקופה גם התפרסם המנהיג האמריקני השחר מרטין לותר קינג , שנרצח במאבקו נגד האלימות . גם כיום קימות במערב אירופה ובאמריקה תנועות פציפיסטיות המתנגדות בחריפות לכל מערבות צבאית של מדינותיהן . האמנם שום מלחמה אינה מצדקת ? הפציפיזם מעלה שאלות מוסריות נוקבות : האמנם שום מלחמה איננה מצדקת ? האם תמיד אפשר להמנע משמיש באלימות גם אם אחרים נזקקים לה במאבקם נגדנו ? האם רשאי אזרח לסרב להתגיס לצבא גם בשעה שארצו שרויה במלחמה ? במדינות רבות נענשים הפציפיסטים בעוין אי - ציות לחקי המדינה . אולם בכמה ארצות נתנת להם האפשרות להתנדב לשרות לאמי במקים לשרת בצבא . כך למשל , ישנם צעירים גרמנים פציפיסטים אשר במקום שרות בצבא גרמניה נשלחים לסיע בבתי - חולים בישראל . אושם איסיים גנדי , מוהנדס קרמצ'נד חבר הלאמים פצצה גרעינית קינג , מרטין לותר פצע הפסקה פרצף הרקמה של הגוף והשנויים החלים בו עקב כך . ברב המקרים הכונה לנזק בעור , שפו נהרס קטע של שכבת העור החיצונית - האפידרמיס - ונחשפו הרקמות שמתחת , כמו התת - עור - דרמיס - השרירים , העצבים וכלי הדם . פצע שאינו מטפל כהלכה עלול לשמש מקור זהום לחידקים , נגיפים ופטריות . הזהום יכול להיות מקומי או כללי . זהום מקומי בפצע יכול להיות מגלתי כעין מרסה ( אבסצס ) או זהום מקומי , אשר ילך ויתקדם בתוך הרקמות קטע מפפירוס מצרי מראשית האלף השני לפני הספירה , ועליו כתוב שיר אהבה .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר