עמוד:149

השתתפות במשחק וצפיה בו , קושר שיחה עם הילד כדי להבין את ההתרחשיות הנפשיות המוצאות את בטוין במשחק . מחלת נפש פסיכיאטריה פסיכולוגיה פרויד , זיגמונד רפואה פסיכיאטריה ענף במדע הרפואה העוסק ברפוי מחלות הנפש . עקרו של מדע זה בהבנת תהליכי ההתפתחות הנפשית של האדם , המעגנים ברבם בתהליכים גופניים המתרחשים בנו מלדה ועד זקנה . פסיכיאטר הוא רופא שהתמחה ברפואת מחלות הנפש . הפסיכיאטריה עוסקת בסטיות השונות משלבי ההתפתחות הנורמלית , במנגנוני ההגנה שהאדם מפתח כדי לשמר על האזון הנפשי , ובמבנה האישיות המרכב של כל אחד מאתנו . במרכז התענינותה עומדות מחלות הנפש השונות והטפול המתאים בהן . כיום גוברת יותר ויותר הנטיה לחקר ולהבין את התהליכים הכימיים , העומדים ביסוד התהליכים הגופניים והנפשיים המתרחשים במחנו . גישה זו הביאה להתפתחות גדולה בתחום התרופות הפועלות על הנפש על ידי שנוי כימי . כמו כן היא שנתה את אפי הטפול הנפשי המקבל , שהתבסס בעקר על שיחות בין המטפל לפסיכיאטר . פסיכיאטריה ופסיכואנליזה הפסיכיאטריה השפעה בעבר מתורות הפסיכולוגיה העוסקות בחקר הנפש , ובעקר מהפסיכואנליזה של זיגמונד פרויד וממשיכיו . הפסיכואנליזה מכירה כמה שלבים בהתפתחות הנפשית של הילד , כמו השלב האורלי , שבו הילד מתרכז באכל וכל תחושותיו ורצונותיו באים לבטוי דרך הפה ; השלב האנלי , שבו הילד מתרכז בהפרשותיו ובעניני החנוך לסדר ולנקיון ; השלב הגניטלי , שבו מתעוררת ההכרה בזהות המינית ; והשלב האדיפלי שבו נוצרת מערכת יחסים הדוקה ומרכבת , בעלת אפי של תשוקה מינית , בין הבן לאמו ובין הבת לאביה . היא גם מחלקת את המבנה הנפשי הכללי של האדם לשלושה חלקים עקריים : החלק המודע , הוא ה " אני " של האדם או ה " אגו " הפעיל שלו ; התת - מודע , שבו מצויים הדחפים והיצרים שלנו ; וה " אני העליון " , או ה " סופר אגו " , המכתיב לאדם את הערכים הרוחניים , המוסר והאידאלים . מנגנוני הגנה של נפש האדם ה " אני " נתון ללחץ שמפעילים עליו התת - מודע היצרי וה " אני העליון " המוסרי . כניעת ה " אני " ליצרים אמנם מביאה ספוק והנאה , אך גם בקרת של ה " אני העליון " השופט . כך עלולה להוצר ב " אני " המבצע התנגשות בין הדחף לעשות מעשים אסורים לעתים לבין הצוים המוסריים שקובע ה " אני העליון " . התנגשות כזאת מביאה לתסביך ( או קונפליקט ) העליל להתבטא בפחדים ובחרדה . כדי להמנע מתחושה קבועה של חרדה מפתח לו האדם מנגנוני הגנה נפשיים כמו הכחשה , השלכה , עדון ועוד . בהגנה עצמית על ידי הכחשת המעשה האדם מבטל את חשיבותו של המעשה ולעתים את עצם היותו . בהגנה על ידי השלכה האדם משליך את תחושותיו על בני אדם אחרים , ובמקום להודות למשל כי הוא שונא את חברו , הוא אומר : חברי שונא אותי . בהגנה על ידי עדון , התחושה המקורית עוברת הסתגלות והתאמה לדרישות החברה . כך למשל אדם תוקפני עשוי להיות למתאגרף מקצועי , תחום המאפשר לו לבטא ולפרק בדרך מקבלת את האלימות האצורה בו . כלנו משתמשים במנגנוני הגנה נפשיים כאלה או אחרים , ועל פיהם נקבע אפינו . אולם לעתים הקונפליקט כה קשה , עד שמנגנוני ההגנה מתמוטטים והאדם מפתח מחלת נפש קלה או חמורה . סוגי מחלות הנפש כאשר ההפרעה הנפשית קלה , מדברים על נירוזה , וכאשר ההפרעה חמורה , מדברים על פסיכוזה . נירוזה היא למשל ה " כפיה " , החובה שחש אדם לחזר שוב ושוב על רעיון או מעשה מסים , כמו לחזר ולרחץ ידים עשרות פעמים ביום . נירוזה היא גם הפחדים למיניהם המכנים פוביות , כמו פחדים מפני מקום סגור או מקום גבוה . פרט לנירוזה או לפוביה המסימות הפוקדות אותו , אדם כזה בריא ומתפקד כראוי . לא כן כאשר מדבר בפסיכוזה . במקרה כזה האדם אינו מסגל לתפקד כראוי והוא זקוק לאשפוז בבית - חולים . עם הפסיכוזות הקשות נמנים הדכאון , מחלת הרדיפה ( פרנויה ) , אשר בה נדמה לאדם כי רודפים אותו ורוצים להתנכל לו ; שסעת האישיות ( סכיזופרניה ) , שבה האדם אינו מכיר בזהותו האישית ואינו מתמצא בזמן ובמקום ; וההיסטריה הקונברסיבית , שבה התסביך הנפשי עלול להתבטא בסימנים גופניים כמו שתוק , עורון , הקאה ועוד . הטפול המודרני במחלות נפש משלב טפול תרופתי , שבו כאמור חלה התפתחות נכרת ביותר בשני העשורים האחרונים , יחד עם טפול נפשי פסיכולוגי הכולל חדירה עמקה אל נפשו של החולה , עברו והתת - מודע שלו , תוך נסיון להבין את הקונפליקטים המעיקים על ה " אני " שלו . התנהגותו של חולה נפש ותגובת הסובבים אותו מתוארים באיור מכתב - יד מהמאה ה - 18 . עד למאה ה - 18 , שבה התגבשה הפסיכיאטריה כמדע בתחום הרפואה , ראו את חולי הנפש כמי שגורמים חיצוניים - רוח אלוהים , שדים , שטן - תקפו אותם . בתקופת הרנסנס באירופה היו כובלים את חולי הנפש ומנסים לגרש מתוכם את השדים .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר