עמוד:147

תפיסה היא הדרך שבה העולם נתפס בעזרת החושים וכיצד האדם מעבד את הרשמים שהוא קולט . למשל , כיצד אנו יודעים שצבעה של השמלה הוא ירק , שהמרק מלוח , ושהבעת פניו של ידידנו כעוסה ? בתחום הלמידה והזכרון נבדקים התהליכים הקשורים בלמידה ובזכרון : כיצד הם נעשים ? מה משפיע עליהם ? כיצד נתן לשפר אותם ? הוא בודק , למשל , את התופעה שלעתים אנו זוכרים דברים שלמדנו בשנה שעברה טוב יותר מאלה שלמדנו בשבוע שעבר . שפה וחשיבה הוא התחום הבודק את התהליכים המאפשרים לנו לחשב ולרכש שפה ואת הקשרים ביניהם . בנושא השפה עוסקת הפסיכולינגויסטיקה . היא מנתחת את דרך השמוש בשפה ואת תהליך התפתחותה משלב המלמול , רכישת מלים ספורות והרכבת המלים למשפט . פסיכולוגיה התפתחותית . חוקרת את התפתחות האדם מלדתו עד זקנתו , תוך השואה של קבוצות גיל או מעקב אחרי התפתחותם של יחידים . נקדת המוצא שלה היא ההשקפה , כי מארעות המתרחשים בילדות יש להם לעתים השפעה מכרעת על אישיותו של המבגר . במהלך חייו חלים באדם שנויים רבים , בעקר בשנות חייו הראשונות . המחקר בימינו מדגיש את תקופת הינקות , אך מתיחס יותר ויותר לשנות הבגרות והזקנה . הפסיכולוגים מנסים לגלות את שלבי ההתפתחות של האדם ולאפין אותם . אחת התקופות בחיי האדם הזוכה לטפול מעמיק היא תקופת ההתבגרות . פסיכולוגיה חברתית . עוסקת בהשפעות שיש לסביבה החברתית על התנהגותו , מחשבותיו ורגשותיו של הפרט . היא בודקת את הדרכים שבהן האדם תופס ומבין גורמים שונים בסביבתו החברתית וכיצד תפיסה והבנה זו משפיעות על התנהגותו . הפסיכולוגיה החברתית טוענת שגם כאשר הסביבה החברתית אינה מציאותית אלא היא פרי דמיונו של האדם , יש לה השפעה עליו . מה שחשוב וקובע הוא האפן שבו הפרט רואה ותופס את המציאות . למשל , ילד ישתדל להצטין בספורט אם הוא תופס את סביבתו כמעריכה זאת במיחד , גם אם לא בדק את נכונות תפיסתו . הפסיכולוגיה החברתית שמה דגש רב בתהליך החברות ( הסוציאליזציה ) שהוא תהליך ההפנמה של ערכים , אמונות , סגנונות ותפיסות עולם המשתפים לקבוצה מסימת . היא בידקת את יחסי הגומלין בין בני אדם בקבוצה : את המנהיגות , שתוף הפעלה , התחרות , התואמות ( ההליכה בתלם ) , תפיסת האחר ונטיה ליחס תכונות לאחרים על סמך השתיכותם המינית או העדתית . פסיכולוגיה קלינית . עוסקת באבחנה ובמניעה של הפרעות התנהגות ובטפול בהן . כגון : קשיים בהסתגלות , בעיות ביחסים בין - אישים , חרדות למיניהן , בעיות בחשיבה . תחום חשוב בפסיכולוגיה הקלינית הוא פסיכופתולוגיה , העוסקת בתופעות פסיכולוגיות לא תקינות . זהו התחום העוסק בתהליכים החולניים בנפש האדם , כלומר , בתכונות אישיות או בדפוסי התנהגות הסוטים מהדפוסים המקבלים בחברה שבה חי הפרט והמפריעים לו להסתגל לחיים . תופעות פסיכופתולוגיות לדגמה הן תהליכי חשיבה מוזרים , הזיות , דכאונות , אבדן תאבון , אדישות , סטיות מיניות , פרצי עליזות לא מסברים ועוד . ישומי הפסיכולוגיה כמעט שאין תחום שבני אדם מערבים בו שאינו נזקק לשרותי הפסיכולוגיה . הפסיכולוגיה עוזרת רבות בשפור היחסים בין בני האדם בתחום האישי , המשפחתי , החברתי והתעסוקתי . ארגונים רבים נעזרים בפסיכולוג ארגוני או תעשיתי כדי ליעל ולשפר עבודת צות , אוירה ונהול יעיל . בימינו הפסיכולוגיה מישמת גם בתחום השווק , ההסברה והפרסמת - ומתמודדת עם השאלות כיצד להשפיע על בני אדם לרכש מוצר זה או אחר ? בתחום תקשרת ההמונים - כיצד לשנות עמדות או דעות ? כיצד לעצב דעת קהל ? כיצד לנהל תעמולה ? ; בלחמה פסיכולוגית בעת ארועים צבאיים או מקרי טרור , ועוד . הפסיכולוגיה החנוכית , לדגמה , מטפלת במערכת היחסים שבין מורה לתלמידיו , ביחסים של המשפחה עם התלמיד והשפעתם על השגיו בלמודים , מאבחנת את יכלתם של תלמידים כדי להתאימם למסגרות למודיות וחנוכיות מתאימות . היא גם משתמשת בשיטות יעוץ שונות כדי לעזר לתלמידים להתגבר על בעיות אישיות ולקדם את השגיהם הלמודיים . מבחנים פסיכומטריים עוזרים במיון אלה הרוצים להתקבל לבתי - ספר שונים , לתחומים שונים בצבא ולמקומות עבודה . אינסטינקט התבגרות התנהגות זכרון חשיבה למידה מחלת נפש פבלוב , איון פטרוביץ'פסיכותרפיה פסיכיאטריה פרויד , זיגמונד פסיכותרפיה שיטות שונות לטפול בהפרעות הנפש , המבססות על שמוש באמצעים פסיכולוגיים ורפואיים . מקור המלה פסיכותרפיה ביונית : פסיכה פרושה - נפש , ותרפיה - רפוי . שיטות הפסיכותרפיה הנהוגות כיום הן רבות ומגונות ואין שיטה המקבלת על כל העוסקים בתחום . אף אחת אחת הדרכים ללמוד על אישיותו של הנבחן , מחשבותיו ורגשותיו , היא להראות לו תמונות ולבקשו לתאר אותן במילים , אם על ידי המצאת סיפור ואם על ידי אסוציאציה , כלומר - לציין מה מזכיר לו הדבר . בתמונה - תמונה ממבחן אישיות .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר