|
עמוד:25
העולם שלאחר המהפכה הצרפתית והמהפכה התעשיתית שונה מבחינות רבות מן " העת החדשה " בהגדרתו המצמצמת , אך ירשתה של תקופה זו נכרת כמעט בכל תחום ותחום עד היום . אפיפיור היסטוריה ימי הבינים מהפכה הצרפתית שהפכה התעשיתית פאודליזם קלסיציזם רומנטיזם רנסנס רפורסציה ראו גם ערכים נפרדים לארצות ולאישים הנזכרים בערך זה . העת העתיקה כנוי לעדן הראשון בהיסטוריה , המתיחס בעקר לתולדות אירופה הדרומית והמזרח הקדום . לפי המקבל תחלתו באלף השלישי לפני הספירה , עם המצאת הכתב , וסיומו במאה ה - 5 לספירה , עם נפילת האימפריה הרומית . העת העתיקה היא תקופת המעבר מן הפרה - היסטוריה אל ההיסטוריה , כלומר , אל התקופה שיש עליה עדיות בכתב . מעבר זה לא התרחש בבת אחת . בתקיפה הפרה - היסטורית בחיי האנושות עוסקים ארכאולוגים ואנתרופולוגים . אולם בהעדר תעוד כתוב אפשר רק להעלות השערות כלליות ביחס לשלבי התפתחותן של החברות הקדומות . אין בידינו ידיעות בדוקות ומפרטות על אפן ארגונן , על מארעות מרכזיים בתולדותיהן ועל אישים בולטים שפעלו במסגרתן . אמנם התגלו תעודות בעלות ערך מן השלב הראשון להופעת הכתב , בעקר על גבי מצבות זכרון ( אסטלות ) , אבנים , חרסים ופפירוסים , אך המידע הכלול בהן מצמצם . מדבר בעקר ברשימות מצאי מסחריות , בפסוקי תפלה קצרים וכדומה . אין די במידע כזה כדי לשחזר מסגרת כרונולוגית ( תארוך של ארועים על ציר הזמן ) . לפיכך מקבל לכנות שלב מעבר זה בשם פרוטו - היסטוריה ( קדם - היסטוריה ) . ההיסטוריה עצמה מתחילה רק משעה שהמקורות הכתובים מתעדים זכרון היסטורי של ממש וכוללים רשימות של שושלות שליטות ומארעית מגדרים ומתארכים של מלחמות , כבושים , יסוד ערים וכדומה . חשוב לזכר כי אין אחידות זמנים כלל עולמית בהתרחשות זו . למעשה , במקומות שונים בעולם מתחילה ההיסטוריה בזמנים שונים . המנח " העת העתיקה " מתיחס על פי רב לראשיתה של ההיסטוריה במזרח הקרוב ובאירופה . בעילם החדש - באפריקה השחרה , באוסטרליה ובחלקים של אמריקה - נמשך העדן הפרה - היסטורי - היסטורי עד למאות האחרונות , ובקרב שבטים נדחים מסימים הוא תקף עד היום . העת העתיקה באגן הים התיכון מקבל על ההיסטוריונים , כי ראשיתה של העת העתיקה בתרביות הקדומות של מצרים , שומר ואכד ובבל . מן המרכזים בדלתה של הנילוס ובמסופיטמיה עבר מוקד ההתפתחות צפונה ומערבה אל ארץ - ישראל , פניקיה , פרס , כרתים , יון ורומי . המכנה המשתף לכל אותן התרביות הוא מרכזיותו של אגן הים התיכון כערש התרבות וכנתיב של סחר , נדידה וכבושים . הדעות חלוקות בשאלת מועד סיומה של העת העתיקה , אולם מקבל לקבע את סופה עם שקיעתה של התרבות הקלסית היונית - רומית . העולם הנוצרי הפאודלי שקם על חרבות האימפריה הרומית ועקב נדידות העמים , כבר מזהה עם תקופה חדשה - ימי - הבינים . ארץ - ישראל - היסטוריה בבל היסטוריה יון העתיקה ימי הבינים כרתים מסופוטמיה ( ארם נהרים ) מצרים העתיקה פניקיה , פניקים פרה - היסטוריה רומא העתיקה שומר ואכד עתון אמצעי תקשרת מדפס , שמטרתו לספק לקוראים מידע מעדכן על הנעשה בעולם , לשמש כלי בטוי להבעת דעות בענינים המעסיקים את הצפור , ולפרסם מוצרים ושרותים מכל הסוגים . בימינו נכללים במנח " עתונות " גם שני אמצעי התקשרת האלקטרוניים - הרדיו והטלויזיה - שתפקידיהם דומים . ענף חשוב של העתונות המדפסת לצד העתונות היומית , הוא העתונות התקופתית . סוג זה כולל כל כתב עת שאינו מופיע מדי יום : שבועונים , ירחונים , רבעונים , שנתונים . חשיבות העתון ותפקידו השם " עתון " נגזר מהמלה עת , שמשמעותה זמן . ואכן הזמן הוא גורם מרכזי בעתון , כי תפקידו הוא בראש ובראשונה לעדכן את הקורא על המתרחש . העתון הוא מצרך חיוני בכל מדינה מודרנית , כי כל אזרח מבקש לדעת על המתרחש בעירו , בארצו ובעילם . העתון משמש גם במה להבעת השקפות ודעות , ולכן הוא מכשיר חשוב לעצוב דעת קהל בשטח הפוליטי , הכלכלי , החברתי , האמנותי ובכל שאר התחומים . בנוסף לדווח החדשותי העתונים מספקים לקוראים נתונים מעדכנים על מזג האויר , שערי המטבעות הזרים , מצב המניות בבורסה , תוצאות של תחריות ספורט , פעיליות תרבות ועוד . הם משמשים גם אמצעי בדור לשעות הפנאי באמצעות חדודי לשון , קריקטורות , בדיחות , תשבצים , שעשועי חשבון המופיעים בהם . במהלך השנים , כאשר נאלצה להתמודד עם התחרות ההולכת וגוברת מצד אמצעי התקשרת האחרים , אמצה לעצמה העתונות תפקידים חברתיים חשובים . היא הפכה לעתונות חוקרת ולוחמת , המשקיעה מאמצים מיחדים כדי לחשף לקויים במוסדית השלטון ואף עולות ופשעים שמבצעים נושאי תפקידים רשמיים . כך ארע ב " פרשת ווטרגיט " בארצות - הברית שהביאה להתפטרותו של הנשיא ניקסון , וב " פרשת קו 300 " בישראל , שהביאה לחקירה נגד אנשי שרות הבטחון ( שב"כ ) . עתונות זו גם הפכה לנושאת הדגל במלחמה למען קבוצות מעוט כמו נשים , שחרים ומעוטים אחרים . חפש לצד שמירה על זכיות הפרט חפש העתונות הוא אחד מעקרונות היסוד של כל חברה דמוקרטית , הנובע מזכותו ? ל אדם לקבל מידע ולחוות דעה . חפש העתונות אינו קים במדינות בעלות משטר רודני , שבהן כלי התקשית כפיפים לבקרת ממשלתית
|
אנציקלופדיה אביב בע"מ
|