|
עמוד:14
כ - 150,000 ערבים בישובי הגליל , באזור נחל עירון ( ואדי עארה ) , בכפרי " המשלש " ( באזור שממזרח לחדרה , כפר סבא ופתח תקוה ) , בכמה ישובים באזור החוף , בנגב ( ערבים בדוים ) , וכן בערים המערבות חיפה , יפו , רמלה ולוד ובכפרים באזור ירושלים . בשנותיה הראשונות ראתה מדינת ישראל במעוט הערבי סכון בטחוני . לכן הטילה הממשלה על הערבים ועל ישוביהם , באוקטובר 1948 , ממשל צבאי . חקי הממשל הצבאי הגבילו את אפשריות התנועה של הערבים ברחבי הארץ , הקשו עליהם מאוד למצא פרנסה יפגעו בזכיות האזרח שלהם . הממשל הצבאי נמשך עד אמצע שנות ה - 60 . הוא בטל משלא נמצאה לו עוד הצדקה בטחונית , בתמיכתי של ראש האופוזיציה , מנחם בגין , מפלגות האופוזיציה וחלק ממפלגות הקואליציה . מצבם הכלכלי של ערביי ישראל בשנות הממשל הצבאי היה קשה , וישוביהם הפלו לרעה בהקצאת משאבים לפתוח . האכלוסיה הערבית , שב - 1948 היתה חקלאית ברבה , שנתה אפוא לחלוטין את אפיה . שכן בהעדר מקורות פרנסה בישובים הערביים , נאלצו מרבית המבגרים למצא עבודה בישובים יהודיים . כיום רק ששה אחוזים מערביי ישראל מתפרנסים מחקלאות , והרב עובדים בתעשיה ובבנין , עבודות ששכרן נמוך יחסית . המוסדות הממשלתיים והצבוריים , וגם מקומות עבודה נוספים , ממעטים עד היום מלקבל את אזרחי ישראל הערבים לשורותיהם , וצעירים שסימו את למודיהם במוסדות להשכלה גבוהה נפגעים מכך . עם זאת , המצב הכלכלי של ערביי ישראל היתפר מאוד בעירות השנים האחרונות , בד בבד עם העליה ברמת החיים של כלל אזרחי ישראל . ערביי ישראל אינם משרתים בצה"ל , ורבם אף אינם מוכנים להתחיב לשרות לאמי . הם נהנים מזכות הבחירה לכנסת . במשך השנים מאז קום המדינה , נחלקי הבוחרים הערבים בין מפלגות הממסד מפא"י ומפ"ם , לבין מפלגות הקומוניסטיות מק"י ורק"ח . בסיף ינות ה - 80 ובשנות ה - 90 קמו גם מפלגות ערביות לאמניות שהצליחו להכנס לכנסת . את מקומה של ההנהגה הערבית המסרתית בישובים הערביים ובכנסת תפסו צעירים שאפתנים ומשכילים , המכירים את רזי המשחק הפוליטי . רב המנהיגים הערבים ורב ערביי ישראל תומכים בהקמת מדינה פלשתינית , ובתקופת האנתפאדה רבם הזדהו עם ערביי השטחים . הפגישה המחדשת עם אחיהם הפלשתינים עוררה בהם רגשות לאמיים רדומים , ויצרה אצלם קרע בין הנאמנות להם לבין הנאמנות למדינת ישראל . בכל זאת , רבם מכירים בחובת הנאמנות האזרחית שלהם לישראל . רגשות האפליה והקפוח שלהם התפרצו ב " יום האדמה"ב - 1976 , בעקבות החלטת הממשלה להפקיע כ - 20,000 דונם מערביי הגליל . מאז הם מקימים מדי שנה , ב - 30 במרס , יום של שביתה ומחאה . בשנות ה - 90 גברה בקרב חלק מערביי ישראל הקצנה דתית לאמנית בעידודה של " התנועה האסלאמית " . כמה ערבים ישראלים המקרבים לתנועה זו אף נטלו חלק בפגועי טרור . רע"מ , מפלגה ערבית המקרבת לתנועה זו , זכתה בבחירות לכנסת ה - 5 1 בשנת 1999 בחמשה מושבים . ערביי ישראל עוברים תהליך של התמערבות ו " ישראליזציה " : הם נהנים מיתרונותיה של הדמוקרטיה הישראלית ומאמינים ביכלתם להגיע להשגים בכח המאבק הפוליטי . המשקל הפוליטי של ערביי ישראל אפשר מפנה לטובה במצבם ב - 1992 , כשקואליציה של מפלגות העבודה , מר"ץ וש"ס נזקקה לתמיכתן של שתי הסיעות הערביות - חד"ש ומד"ע . וכך , גם בשל עמדות עקרוניות של מפלגות אלה וגם בשל תלות בקולות המפלגות הערביות , נקטה ממשלה זו מדיניות של אפליה מתקנת כלפי הצבור הערבי , בעקר בפתוח הישובים , בחנוך וברוחה . בכנסת ה - 15 מכהנים עשרה חברים ערבים . אסלאם ביזנטיון חזבאללה חמאס ח'ליף ישראל , מדינת - הערבים ומעוטים אחרים ליגה הערבית מונגולים ממלוכים מנדט עות'סאנים ערבית , לשון וספרות פלשתינים פרס ראו גם ערכים נפרדים לארצות ולאישים הנזכרים בערך זה . ערבית , לשון וספרות השפה והיצירה הכתובה הקימות בארצות ערב השונות . הלשון הערבית שיכת למשפחת השפות השמיות ומבחינים פה פין השפה המדברת , בניבים השונים , לבין השפה הספרותית השונה מאוד ממנה . לכל מדינה ערבית יש ספרות יחודית משלה המשפעת מארח חיים וממקורות יניקה שונים , ולמעשה אין ספרות ערבית אחת אלא יותר מעשרים ספריות הנוצרות בארצות ערב השונות . אולם המשתף ביניהן רב על המפריד . השפה הערבית מדברת ברב הארצות המסלמיות , למרות שיוצאי חצי האי ערב היו מעוט באימפריה המסלמית . התרבות הקשורה בשפה זו קרויה תרבות ערבית , אף שיוצריה נמנו ברבם עם עמים לא - ערביים . הספרות הערבית הקלסית היתה בעקרה שירה בעל - פה , שהתפתחה בחצי האי ערב עוד לפני הופעת האסלאם במאה ה - 7 . היא הגיעה לשיאה במאות ה - 10 וה - 11 והחלה לשקע במאה ה - 14 - דעיכה שנמשכה עד לראשית המאה ה - 19 . תקופת שקיעתה הממשכת של הספרות הערבית הקלסית מאפינת בדגש הרב שהושם בה בצורה על חשבון התכן . הספריות הערביות המודרניות עשו את ראשית צעדיהן באמצע המאה ה - 19 בתחומי השירה והמחזה , ואחר גם בספור הקצר וברומן . התפתחותן של ספריות אלה , ובמרכזן הספרות המצרית , היא במדה רבה תולדה של המפגש בין התרבות הערבית לתרבות המערבית , שהחלה עם פלישת נפוליון למצרים ב - 1798 . כבושים נוספים של כיום רוב ערביי ישראל עדיין חיים בכפרים , אך רק מיעוטם עוסק בחקלאות . הרוב מוצאים את פרנסתם במפעלי תעשייה ובבניין .
|
אנציקלופדיה אביב בע"מ
|