|
עמוד:222
וחמורים , ויתכן ששלחו ידם גם במסחר . גדול הבקר מחיב מחנות של קבע , והעבדה שהיה להם מלך - אגג - מלמדת שהיה להם ארגון מנהלי וכלכלי מפתח יותר מן המקבל אצל שבטים נודדים . עמלק - " ראשית גויים " התורה מנמקת את האיבה הגדולה שהתפתחה בין עמלק לבני ישראל בהתנכלות העמלקים לבני ישראל בהיותם עיפים וחלשים . הם היי הראשונים שתקפו את בני ישראל לאחר שיצאו ממצרים . מאז שררו יחסי איבה בין שני העמים , ובני ישראל הצטוו למחק את " זכר עמלק מתחת השמים " . המקרא מדגיש : " זכור את אשר עשה לך עמלק בדרך בצאתכם ממצרים ... ויזנב בך כל הנחשלים אחריך , ואתה עיף ויגע " . פשיטות השד של העמלקים נמשכו בכל תקופת השופטים . לעתים הצטרפו העמלקים אל פולשים אחרים . כשנוסדה המלוכה , היה אחד מיעדיה לגאל את ישראל מידי עמלק . ואכן , מספר על שאיל כי הכה את עמלק " ויצל את ישראל מיד שוסהו " ( שמואל א , יד מח ) . במלחמה זו הפר שאול את הוראת שמואל להשמיד את עמלק ואת אשר לו . שאול רחם על אגג מלך עמלק ובכך חרץ את גורל מלכותו ( שמואל א , טו ) . עמלקים נתקעה הלאמית של עם ישראל הפך הכנוי " עמלק " שם נרדף לכל שונאי ישראל . במגלת אסתר נאמר על המן הרשע בו הוא " בן המדתא האגגי " , כלומר מצאצאי אגג מלך עמלק . חז"ל הדגישו את המצוה " זכור את אשר עשה לך עמלק " , הנזכרת אף בהגדה של פסח . השם אגג נזכר גם בתורה , בפרשת בלעם . על כן משערים שהיה זה תארם של מלכי עמלק ולא שמם . המן כנה " האגגי " במגלת אסתר , ולפי המסרת היה מצאצאיו של אגג מלך עמלק . למרות נצחונו של שאול התחדשו בסוף ימיו התנכליות העמלקים לערי הנגב . אחת מאלה - צקלג - העלתה על ידיהם באש ( שמואל א , ל א ) . אולם דוד שם בכבושיו קץ לפשיטות עמלק . המלכים שמלכו אחריו מנעו את התנכליות העמלקים על ידי הקמת מצודות ברחבי הנגב ( עד קדש ברנע ואילת ) , וגרמו להחלשתם ולשקיעתם . בלעם דוד בן ישי כבוש הארץ והתנחלות השבטים עשו שאול שמואל עמנואל הרומי משורר עברי ומפרש התנ"ך , חי באיטליה בשנים 1261 " 1335 , התפרסם בעקר בזכות " מחברות עמנואל " - קבץ גדול של דברי שירה ופרוזה מחרזת הכתובים בעברית צחה ורבת חן ובחדודי לשון עליזים . עמנואל הרומי היה בן למשפחה עתיקה ומיחסת ברומא . הוא למד ספרית עברית וחכמת ישראל וכן שפות ופילוסופיה . היה מורה , ונראה שעבד גם כמזכיר הקהלה היהודית ברומא . עמנואל היה משורר נודד שחפש לו מאמצים והיה ידידם של משוררי איטליה בני זמנו , תקיפת הרנסנס . לבסוף התישב בפרמו , ובה כנס את שיריו ב - 28 מחברות שפרסמו את שמו . " מחברות עמנואל"ב " מחברות " כלולים ספורים , חידות , שאלות ותשובות , אגדות , קינות , שירים על המזלות ועל הזמן , על נדיבים וקמצנים , על רופאים , שוטים וחכמים , על נשים הבוגדות בבעליהן , על היין ועל שמחת החיים . בסגנונו המיחד נכרות השפעות התנ"ך , דברי חז"ל וספרות ימי הבינים , ורבים בו חדודי הלשון הליצניים . האוירה השוררת ביצירותיו של עמנואל מזכירה את ה " דקמרון " של בוקצ'ו , שהופיע כמה עשרות שנים אחרי ה " מחברות " . ה " מחברת " האחרונה , המכנה " מחברת התפת והעדן " משפעת מיצירתו המפרסמת של דנטה אליגירי " הקומדיה האלוהית " . הסונטות ( שיר הכתוב ב - 14 שורות ) שבמחברות עמנואל נחשבות כקדומות ביותר בשירה העברית . בעקר השפע עמנואל מספר המקאמית " תחכמיני " מאת יהודה אלחריזי . תאורי האהבה המובאים ב " מחברות " הכעיסו את הרבנים ובראשם את רבי יוסף קארו שהכריז חרם על כל מי שיקרא ביצירת עמנואל , ואף כלל את דבר החרם ב " שלחן הערוך " שלו . לעמת זאת , היו יצירותיו חביבות על סופרי תקופת ההשכלה וכן על ביאליק , טשרניחובסקי , שלונסקי , אלתרמן ולאה גולדברג , שתרגמה את שיריו האיטלקיים לעברית . ב - 1972 הצג בישראל המחזה " מחברות החשק " מאת דן אלמגור , שגבורו הוא המשורר הנודד עמנואל הרומי , והכתוב כלו בסגנונו . אלחריזי , יהודה דנטה אליגירי סונטה קארו , יוסף רנסנס עברית , ספרות - ספרות ההשכלה עמק שקע צר וארך . רב העמקים נוצרים מסחיפה של מים זורמים , אך יש גם עמקים שנוצרו בסחיפה של קרחונים ובפעלת קמוט בקרום כדור הארץ . מבחינים בין כמה צורות של עמקים , ואלה החשובות שבהן : גיא . עמק צר ועמק בעל קירית תלולים ולעתים אף אנכיים . קניון . גם הוא עמק צר בעל קירות תלולים , אך תכונתו הבולטת היא עמקו הרב . אפיק הנהר שיצר אותו תופס את כל רחב קרקעיתו . המפרסם בקניוני העילם הוא " הקניון הגדול " של הנהר קולורדו בדרום - מערב ארצות - הברית , שעמקו כ - 1,500 מטרים , והוא אחד ממראי הנוף המפלאים בעולם . קניונים מרשימים מצויים גם במדבר יהודה , בנגב ובסיני . עמק אבוס . רחבו גדול פי כמה וכמה מגבהו וקירותיו מתונים ביותר . אפיק הנחל מתפתל בקרקעית העמק , אך בשעת שטפון מתפשטים מימיו למלא רחב העמק . דגמה לעמק כזה הוא עמק הנילוס . עמק רחב . עמק שקוטע רכס הרים ומשתרע בנצב לי . כזה הוא , למשל , עמק יזרעאל והמשכו , עמק חרוד , המפרידים בין הרי השומרון ובין הרי הגליל התחתון .
|
אנציקלופדיה אביב בע"מ
|