עמוד:143

ע , עין האות השש - עשרה באלף - בית העברי . ערכה המספרי הוא 70 . צורתה של האות עי"ן בכתב הכנעני העתיק ( המאה ה - 15 לפני הספירה ) היא כשל גלגל העין , שאותו צינה . בכתב היוני העתיק היא מופיעה כמעגל שבמרכזו נקדה . עם הזמן נעלמה הנקדה והתקבלה צורת מעגל בלבד , ה - ל ) הלועזית . הגה זה אינו דומה לעי"ן העברית , אלא משמש כתנועה שהגויה " או " . גם בארמית ובעברית העתיקות היה סימנה של האות עין מעגל . עם הזמן חל שנוי באות והמעגל נפתח למעלה . הקשי לכתב את האות במשיכה אחת , גרם כנראה לכתיבתה בשתי משיכות של כלי הכתיבה , וכך נוסף מעין זנב שנמשך כלפי מטה . בצורה זו מופיעה האות במגלות ים המלח ( המאה ה - 2 לפני הספירה ) . בכתב הנבטי המשיך תהליך ההתעגלות של האות , וכך התפתחה האות " עין " הערבית המכרת לנו היום . בערבית התפתחה אות נוספת , המיחדת לשפה זו , והיא ה"ע'ין " , שהגויה גרוני ונשמע כשלוב של עי"ן ורי"ש . היא נכתבת בדומה לעי"ן , אך עם נקדה בראשה . בפי רב דוברי העברית בימינו נהגית האות ע כמו א , אך יש המקפידים על הגויה הנכון ומבטאים אותה כאות גרונית , כפי שנהגו אבותינו . ארמית גימטריה כתב כתב עברי ערבית , לשון וספרות עבאס , בית שושלת ח'ליפים ששלטה בארצות האסלאם בשנים 750 - 1258 . בניה היו מצאצאיו של עבאס , דודו של הנביא מחמד . תחום שלטונם השתרע על פני צפון אפריקה , מצרים , חצי האי ערב , ארצות הסהר הפורה , ארמניה , פרס , מערב הודו ומרכז אסיה . המונגולים הביאו קץ לשלטונם . בשנת 747 מרדו בני עבאס , בתמיכתם של המסלמים בפרס , בשליטים המסלמים מבית אמיה , בטענם לזכות השלטון על סמך קרבתם המשפחתית למחמד . ב - 750 הם השתלטו על הח'ליפות ורק ספרד נותרה תחת שלטון בית אמיה . העבאסים קבעו את עיראק כמרכז הח'ליפות והעבירו את הבירה מדמשק לבגדאד . תקופה של שגשוג העברת מרכז הח'ליפות מדמשק מזרחה פתחה פתח להשפעה פרסית על הח'ליפים . בתחום המנהל וארגון המדינה נכרה ההשפעה במיחד באשר למעמד הח'ליף כשליט יחיד המנתק מן העם ומקף מנגנון פקידותי גדול . שלטונם של העבאסים היה אפוף הלה דתית . הח'ליפים ראו עצמם " ממלאי מקום אלוהים וצל אלוהים עלי אדמות " . ( הכנוי ח'ליף משמעו ממלא מקום . ) בתקופתם חלה התפתחות עצומה בכל תחומי המחשבה והספרות הדתית . השליטים העבאסים , במיחד אלמאמון ( משל בשנים 813 - 833 ) , עודדו תרגום של יצירות מופת מיונית ומפרסית לערבית ועודדו את היצירה הערבית המקורית בתחומי הפילוסופיה , המדעים והבלשנות . ספרים רבים גם תרגמו למן המאה ה - 12 מערבית ללשונות אירופיות והשפיעו רבות על תרבות אירופה . בחסות העבאסים ושריהם שגשגו גם הספרות היפה , השירה והמוסיקה . קבץ הספורים המפרסם " אלף לילה ולילה " מתקופת הח'ליף הרון אלרשיד ( 786 - 809 ) הוא אחת העדיות לכך . בתקופת בית עבאס נהנתה הח'ליפות המסלמית משגשוג כלכלי . המסחר התפשט וסוחרים מסלמים הגיעו עד הודו , סין , רוסיה ואפריקה . בתם מאה שנות שלטון ירד כחם של הח'ליפים העבאסים ומוקדי הכח עברו לידי שרי צבא ושושלות שליטים פרסיות וטורקיות . הח'ליפים המשיכו אמנם לכהן , אך היו חסרי השפעה . קצם של העבאסים בא עם נפילת בגדאד בידי כובשים מונגולים בשנת 1258 . אלף לילה ולילה אסלאם בגדאד מונגולים ערבים עבד אלחמיד שליט הממלכה העות'מאנית בין השנים 1876 - 1909 . אשר חקה דמוקרטית אך הנהיג משטר קשוח בממלכתו . טפח את הדת המסלמית ודכא בני דתות אחרות . היה אחראי לטבח בארמנים בשלהי המאה ה - 19 . הרצל נהל עמו משא ומתן להתרת עליה יהודית לארץ - ישראל אך העלה חרס בידו . חי בשנים 1842 - 1918 . מקום קבורתם של שליטי בית עבאס בעיר כרבלא שבעיראק .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר