|
עמוד:113
הנהוגה ברחוב ( סלנג ) ובעלילות פשוטות לכאורה , אך בעלות הקשרים לא - שגרתיים . זרמים והשפעות בספרות בתולדות הספרות קמו תנועות וזרמים שבטאו את הצרכים , הטעם והמשגים של התקופות השונות . היו שראו בספרות כלי לחנך את הצעירים , ולכן הדגישו את הצד הערכי והרעיוני שבה על ידי לקח ומוסר השכל . היו שיחסו לה חשיבות כאמצעי חברתי , שבכחו לשנות סדרי חברה ותכונות אנוש , ויצרו משלים , פרודיות וסטירות או מחזות מצליפים , ספורים ורומנים ראליסטיים שתארו בנאמנות את פגעי החברה . והיו שראו בה אמצעי בדור הגורם הנאה וחויה ולכן התרכזו בדמיון ובעלילה המשעשעת או המרתקת , כמו במותחנים לסוגיהם . בני תקופה אחת הגיבו לסגנונה של תקופה אחרת , כפי שארע בזרם הרומנטי שיצא כנגד הרסון והאפוק שאפינו את הקלסיציזם . גם התפתחיות בידע , כמו הפסיכולוגיה , השפיעו ויצרו סוגי ספרות כמו " זרם התודעה " - ששאף לתעד את הזרם הקטוע והבלתי פוסק של מחשבות ורגשות החולפים באדם , או יצירות בעלות אפי סוראליסטי המבטאות את המתרחש בתת - מודע של האדם . המצאות טכנולוגיות ושכלולי מדע הביאו לעולם ספרים כמו מדע בדיוני וספורי הרפתקאות דמיוניים . השנויים הגדולים שחלו בעולמנו לאחר המהפכה התעשיתית ומלחמות העולם מרבות החללים וההרס יצרו במאה ה - 20 כמה וכמה תנועות ואסכולות , שבקשו לבטא את רוח התקופה המודרנית שעקרה בחיי עיר סואנים , תחרותיים ומתעשים . התרביות וההיסטוריה של העמים השונים הטביעו חותם מבהק על התכנים והצורות של הספרות . בארצות דוברות הספרדית , למשל , התפתח הראליזם הפנטסטי - סוג ספרותי המשלב בתאורי מציאות דמיון רב בעל אפי של אגדה , המספרים על ארועים ודמיות בעלי אפי פלאי . דגמה נוספת היא הספרות הישראלית : בשנותיה הראשונות של מדינת ישראל התפתחה בה , בשל הארועים הלאמיים החברתיים והמכריעים שהיו אז , ספרות המדגישה את חויות ה " יחד " על חשבון היחיד . אגדה ביוגרפיה ואוטוביוגרפיה דמוי והשאלה דרמה חרוז ומשקל מדע בדיוני מודרניזם מותחן משל סוראליזם סטירה ספור קצר ונובלה ספרות ילדים ונער פרודיה קלסיציזם ראליזם רומן שירה ספרות ילדים ונער ספרות המקיפה את כל היצירות שחברו למען הקוראים הצעירים , והמתאמת להם בנושאיה , בתכניה ובסגנונה . ספרות הילדים והנער כוללת את רב סוגי הספרות המיעדים למבגרים : יצירות פולקלור , ספורי הרפתקאות ועלילה , שירים , מחזות , ביוגרפיות , ספרי מדע וספרי מידע . ההבדל בין השתים הוא בדגש המושם למען הצעירים בעלילה המרתקת ובצד הערכי של היצירה , על חשבון הצד ההגותי . לצד השאיפה ליצר אצל קוראיה חויה רגשית , מתמקדת ספרות זו ברצון ללמד ולחנך , ולגרות את סקרנותם ואת רצונם להכיר את העולם שבו הם חיים . ערכי אנוש כמו ישר , מסירות , טוב - לב , חריצות ויזמה , זוכים בה למקום נכבד . הקריאה גם מעשירה את שפתם ואת דמיונם של הקוראים הצעירים , ומציגה לפניהם גבורים ראויים להזדהות ולחקוי , המעבירים להם נסיון חיים מעולמם של המבגרים . יש הטוענים שהילדים ובני הנוער הם אחרוני קוראי הספרים בעידן הטלוויזיה . מכל מקום , ודאי שבתקופה זו של החיים הקריאה חיונית ביותר ותורמת לעושר השפה , הידע והדמיון . בתמונה - ספרי ילדים ונוער בעברית . במאה ה - 18 זכה באנגליה לפריחה " הרומן הסנטימנטלי : שתיאר את קורותיה הנוגעים ללב של דמות אחת , בדרך כלל אשה . איור לרומן " מסע סנטימנטלי בצרפת ובאיטליה " מאת הסופר האנגלי לורנס סטרן .
|
אנציקלופדיה אביב בע"מ
|