|
עמוד:103
האולימפיים בברצלונה . אבל בגיל ארבעים התברר כי אינו מסגל להדביק את הרמה העולמית , והוא ותר על רצונו זה . מכביה שחיה ספיר , פינחס מנהיג פועלים ומדינאי ישראלי . כהן כשר בכיר בממשלת ישראל בתחום הכלכלה - האוצר , המסחר והתעשיה - ומלא תפקיד חשוב בפתוחה של המדינה . חי בשנים 1907 - 1975 . פינחס ספיר ( קוזלובסקי ) נולד בפולין ולמד בסמינר למורים בורשה . הוא היה בהכשרה של " החלוץ " ובשנת 929 1 עלה לארץ - ישראל , השתקע בכפר סבא ועבד כפועל בפרדסים . בשנים 1937 - 1947 שמש ספיר כסגנו של לוי אשכול ב " חברת המים " , שלימים הוסב שמה ל " מקורות " . בתחלת מלחמת העצמאות נמנה ספיר עם " ועדת הנגב " , שהכינה את ישובי הדרום למלחמה . כשפרצה המלחמה היה חבר המטה הכללי ונשלח לאירופה לעסק ברכש ( קנית נשק ) . בשנת 1949 הוא התמנה מנהל משרד הבטחון . בשנים 1951 - 1953 היה ספיר הממנה על הפתוח במשרדי החקלאות והאוצר , וכהן כנציב המים הראשון במדינה . ב - 1953 מנה אותו לוי אשכול למנהל הכללי של משרד האוצר . מפתח התעשיה והתרבות בנובמבר 1955 החל פינחס ספיר לכהן כשר המסחר והתעשיה בישראל . ביוני 1963 , כשהתמנה לוי אשכול לראש הממשלה , קבל ספיר גם את תיק האוצר . חמש שנים לאחר מכן , כשנבחר למזכיר מפלגת העבודה , התפטר ספיר מתפקיד שר האוצר והיה שר בלי תיק . לאחר שסים את תפקידו כמזכיר מפלגת העבודה , בדצמבר 1969 , היה שוב שר האוצר . מספטמבר 1970 עד מרס 1972 היה גם שר המסחר והתעשיה . ב - 1974 נבחר ספיר ליושב ראש ההנהלה הציונית והסוכנות היהודית . פינחס ספיר מלא תפקיד מרכזי בפתוחה הכלכלי של המדינה , ובמיחד בתעושה . ביזמתו קמו מפעלי תעשיה ברחבי הארץ , שהיו מקור פרנסה עקרי של התושבים בערי הפתוח . הוא גם עודד את הקמתן של תעשיות ליצוא , והשתדל לשלב את ישראל במערכת המסחר של " השוק האירופי המשתף " ( הנקרא היום " האחוד האירופי " ) ולהרחיב את ההסכמים עמו . פינחס ספיר פעל להקמת מוסדות חנוך והרחבתם , לבסוס החנוך הגבוה במדינה ולטפוח מפעלי תרבות . הוא אף דאג להרחבת שרותי הרוחה , כדי לצמצם את הפער החברתי במדינה . משנות ה - 60 גברה השפעתו של ספיר גם בתחומים המדיניים והמפלגתיים . אחרי מות לוי אשכול הוא הציע את גולדה מאיר לראשות הממשלה והניע את מפלגתו למנותה לתפקיד הרם . הוא נמנה עם מחנה ה " יונים " במפלגת העבודה והתנגד להכללת שטחים מאכלסים ערבים ביהודה ובשומרון וברצועת עזה במדינת ישראל , לבל יפגע אפיה היהודי . אחוד האירופי אשכול , לוי החלוץ ישראל , מדינת מאיר , גולדה מפא"י מפלגת העבודה הישראלית סוכנות היהודית ספיריטואליזם האמונה שאפשר להעלות את רוחות המתים , לשוחח ואף להתיעץ עמן . פרוש המלה " ספיריט " הוא רוח או נשמה . האמונה בקיומו של קשר עם רוחות המתים היתה קימת עוד בזמנים עתיקים . באפוס היוני העתיקי " אודיסאה " , מספר כיצד אודיסאוס הגבור מגיע לשאול ומשוחח עם רוחות המתים . גם בספר שמואל בתנ"ך מספר על המלך שאול שפנה אל בעלת אוב בבקשה שתעלה למענו את רוחו של שמואל הנביא . בדת הטאואיסטית בסין מקבלת האמונה , שאפשר ליצר קשר עם רוחות המתים בתווכו של כהן דת , ולשאל בעצתן . אולם מאז סוף המאה ה - 19 , החלה האמונה בתקשרת עם רוחות המתים להיות נפוצה גם בתרבות המודרנית . התנועה המודרנית הטוענת שיש אפשרות לקים קשר עם רוחות המתים נקראת " ספיריטואליזם " . יצירת הקשר עם רוח המת נקראת סיאנס . יש שני סוגים עקריים של סיאנס . הראשון מתבצע באמצעות " מדיום " - זהו אדם הטוען שיש לו כשורים מיחדים ליצירת קשר עם המתים . בעת הסיאנס , המדיום נכנס למצב נפשי מיחד , שבו הוא מדבר כביכול בקולו של המת ומשוחח עם הסובבים אותו . הסוג האחר של הסיאנס מתבצע על ידי קבוצת בני אדם , הנוגעים כלם באצבעם בחפץ קטן - למשל בכוס הפוכה - המנח על גבי לוח של אותיות . כאשר המשתתפים בסיאנס נכנסים למצב נפשי מתאים , הכוס נעה בין האותיות , וצרוף האותיות אמור ליצג את המסר מעולם המתים . לטענה שרוחות המתים ממשיכות להתקים , ושאפשר להתקשר אתן , אין שום בסוס מדעי . במקרים רבים התגלו סיאנסים ספיריטואליסטיים כמעשי מרמה . במקרים אחרים , נראה שהמסרים המתקבלים כביכול מעולם המתים באים מהמעמקים הלא - מודעים שבנפשו של המדיום . פסיכולוגים רבים טוענים גם שעסוק מפרז בסיאנסים כאלה יכול לגרם נזק נפשי . איליאדה ואודיסאה אמונות תפלות טאואיזם מיסטיקה ספפו משוררת ביון העתיקה , שכתבה שירי אהבה וטבע . חיתה במאה ה - 7 לפני הספירה . הפילוסוף היוני אריסטו העמיד את ספפו בשורה אחת עם המשורר הנודע הומרוס , ואלו אפלטון כנה אותה " המוזה העשירית " . רב ימיה המשוררת היווניה ספפו התפרסמה מאוד ביוון העתיקה וזכתה להערכתם של גדולי הפילוסופים בתקופתה . פנחס ספיר היה הכוח המניע הבולט בשנות השישים , שתרם לפיתוחה של התעשייה הישראלית ,
|
אנציקלופדיה אביב בע"מ
|