מתוך:  > אביב חדש 11 > מסחר

עמוד:167

כחניות . בתי - המלאכה הוקמו לארך הרחובות הראשיים באזורי מסחר בערים , ובהם ישבו האמנים ויצרו כלים ומכשירים . לשם גם באו הרוכלים או החקלאים והציגו את סחורתם . בימי הבינים ובתקופת הרנסנס התקים המסחר בעקר בשוקים ובירידים , קבועים או נידים , שנערכו בימים מסימים בערים הגדולות . החקלאים ובעלי המלאכה היו מביאים את תוצרתם לירידים ומציעים אותם למכירה . בין המאות ה - וו עד ה - 13 התפתחו לארך הדרכים הראשיות באירופה , או בערי הנמל , ערי מסחר גדלות , כגון הערים האיטלקיות ונציה , גנואה ופיזה . במאה ה - 14 , בעקבות מסעותיו של מרקו פולו ויצירת הקשר עם המזרח הרחוק , החל להתפתח מסחר בין - לאמי . גלויה של יבשת אמריקה , ולאחר מכן גלוי הדרך להודו , השפיעו אף הם על הרחבתם של מעגלי המסחר בין הארצות ובתוכן . במאה ה - 16 הלכו והתפתחו נתיבי סחר חדשים לארך החוף המערבי של אפריקה . מעצמות כמו ספרד ופורטוגל , הולנד ואנגליה הקימו תחנות מסחר לארכן של הדרכים האלה , שחזקו את אחיזתן במדינות אפריקה ואסיה . בתחנות המסחר ישבו סוחרים או נציגי חברות שרכזו סחורות מאפריקה ומהמזרח הרחוק , והעבירו אותן לאירופה , כך יבאו מהמזרח הרחוק מוצרים נדירים כמו משי , תבלינים , יהלומים , שנהבים וגם עבדים מאפריקה . אולם הגורם ששנה לגמרי את פני המסחר הוא המהפכה התעשיתית , שהחלה באירופה בסוף המאה ה - 18 והגיעה לשיאה במאה ה - 19 . המצאת מכונות הקיטור והטויה , בנית מנוע הקיטור - שהביא לפתוח אמצעי תחבורה חדשים כמו אניות קיטור מהירות ורכבות - וכן המצאת הטלגרף שאפשר קשר בין מדינות ויבשות רחוקות - כל אלה השפיעו ביותר על דרכי העבודה והמסחר . הם הביאו ליצור המוני של מוצרים מגונים וזולים יותר , והאיצו ביותר את תהליכי המסחר . גם התפתחות הבנקים והקמת הבורסות למיניהן תרמו לפתוח המסחר . כך השתנו לחלוטין הרגלי הצריכה של בני האדם ועמם גם אפי המסחר . בעקבות זאת השתנו והשתכללו גם שיטות ההפצה והשווק של המוצרים . מחניות קטנות שמכרו מגון של מוצרים - מזון , בגדים , נעלים , כלי עבודה וכלי - החלה התמחות של חניות במוצרים מסימים . כך קמו חנות המכלת , חנות הירקות , חנות הנעלים , האטליז למכירת בשר או חניות הדגים . בסוף המאה ה - 19 חל מהפך נוסף באפן שווק הסחורות וקמו בתי הכלבו הגדולים , המשתרעים לעתים על פני קומות אחדות . חניות הכלבו יצרו פעמים רבות רשתות שכללו מספר רב של חניות , המחלקות למחלקות שונות - מזון , לבוש , הנעלה , קוסמטיקה ועוד . המסחר בימינו בשנים האחרונות התפתח משג חדש בתחום המסחר - הקניון . זהו מבנה רחב ידים , בדרך כלל מקרה וממזג אויר , הכולל בתוכו מגון גדול של בתי כלבו , חניות קטנות ומרכזי בדור , בתי - קפה , מסעדות ובתי - קולנוע . הקניון הפך את הקניה לפעילות המשלבת יחד צרך ובלוי . הקניונים ממקמים לרב באזורים פתוחים שמסביבם מקומות חניה רבים לנוחות המבקרים . חדוש נוסף הוא האפשרות לקנות מצרכים מן הבית . בשיטה זו הקונה אינו צריך לכתת רגליו לחנות אלא לעין בתמונות המוצרים בקטלוג הנשלח אליו , על גבי מסך הטלויזיה או צג המחשב , ולבחור את המוצר הרצוי . ערוץ קניות קבוע פועל בטלויזיה במדינות שונות ובהן ישראל . התשלום נעשה באמצעות כרטיסי אשראי המחיבים את חשבונו של הקונה בבנק . לא רק המסחר הקמעוני התפתח בשנים האחרונות . במאה ה - 20 חלה התפתחות במסחר הבין - לאמי , המאפשר לכל מדינה ליבא וליצא חמרים ומוצרים מגמרים . תרמו להתפתחות זו המצאות כגון המטוס , הטלפון , הפקס והמחשב , שבאמצעותם נתן לקבוע במהירות את תנאי העסקות ולהעביר בכל עת סחורות ממקום למקום . פרחים , למשל , שנקטפו היום בישראל יגיעו מחר בבקר רעננים ופורחים לשוק באנגליה ובאירופה . נתן להזמין סחורות , לקנות ולמכור באמצעות הטלפון ואין צרך בשליחים ובתהליכים מסבכים . היבוא והיצוא נעשה במטבע חוץ . בישראל , לדגמה , נתן לקנות ולמכור סחורות באמצעות השקל , אבל יבוא ויצוא נעשה באמצעות הדולר , המשמש מטבע " עובר לסוחר " ( מתקבל ) ברב ארצות העולם . למעלה : מסחר קמעוני . מוכרת בוטנים בגישה החדשה . למטה : בשוק מסורתי זה שבמרוקו לא השתנתה כמעט שיטת המסחר זה אלפי שנים . האיכרים ובעלי המלאכה מביאים את חרכולתם לשוק , הנמצא באחת הערים הראשיות , ושם מתמקחים על מחירה עם הלקוחות .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר