עמוד:138

הרע והפסול שבהקמת במות לאלוהים זרים . דברי הנביאים , ששמשו כמתוכים בין ה'לעם , משרתים את הרעיונות האלה . הספר בא לתאר ולהסביר כיצד קרה שממלכות יהודה וישראל נחרבו , בניהן יצאו לגלות ובית - המקדש חרב . הסבה להתפתחיות ההיסטוריות הקשות האלה היא מעשיהם הרעים של המלכים והעם , שהפרו את הברית בין עם ישראל לאלוהיו , ועבדו אלוהי נכר . מגמה זו של מחבר ספר מלכים משפיעה גם על המבנה והסגנון שלו . תאור מלכי יהודה ומעשיהם נפתח בציון ההערכה אם היה המלך צדיק או רשע , אם הלך בדרכי ה'או לא . ציון זה בא להסביר את הארועים - הטובים והרעים - שארעו בימי מלכותו . לגבי מלכי ישראל קימת הכללה , שכלם הלכו בדרכיו הרעות של מיסד הממלכה , ירבעם בן נבט , שהקים מרכזים דתיים מחוץ לירושלים - בדן ובבית אל . ולכן אף נענשו בענש חמור - פזור עשרת השבטים ברחבי ממלכת אשור , שעקבותיהם אבדו ברבות הימים . אשור בבל , העיר גולה ותפוצה גלות בבל יהודה , ממלכת ישראל , ממלכת נביא , נבואה שמואל ראו גם ערכים נפרדים למלכם ולנביאים הנזכרים בערך זה . מלמוד , ברנרד סופר אמריקני יהודי . תאר ביצירותיו את ארח החיים של המהגרים היהודים בארצות - הברית כמשל למצבם של בני האדם בכלל . בכתיבתו המקורית ומלאת ההומור בטא את אהבתו לאדם . חי בשנים 19 ר 4 - 1986 . ברנרד מלמוד נולד בברוקלין ולמד בניו - יורק . הוא למד לשון אנגלית באוניברסיטה , ובעת המשבר הכלכלי שפקד את ארצות - הברית בראשית שנות ה - 30 התפרנס מעבודה בבתי - חרשת . בשנת 1939 הוא החל לעסק בהוראה ובד בבד שקע בכתיבה ספרותית . בספרו הראשון " הטבעי " ( 1952 ) , מתאר מלמוד את עליתו ונפילתו של שחקן ביסבול . עקר פרסומו בא לו בזכות הרומנים שלו " העוזר " ( 1957 ) ו " יום הדין " ( 1966 ) וקבץ ספוריו " חבית הקסמים " ( 1958 ) . ספרו " יום הדין " המבסס על משפט ביליס - ספורו של יהודי שהעמד לדין בעקבות עלילת דם שטפלו עליו בקיב , זכה אותו בפרס פוליצר . מחויות ימי ילדותו למד מלמוד להכיר את לשון הדבור והוי החיים המיחדים לברוקלין - שכונה בניו - יורק שיהודים רבים התגוררו בה באותה העת . הוא מתבל את שפתו ביידיש ובעגה ( סלנג ) אמריקנית , ומעצב בהומור ובאירוניה את דפוסי ההתנהגות והתרבות של המהגרים היהודים מאירופה , כפי שהיא באה לידי בטוי בארצות - הברית . בחבה רבה הוא מתאר את השלומיאלים החולמים על עולם שכלו טוב ועל האלמונים הבודדים והעריריים . הוא אף מוצא ענין רב ביחסים שבין היהודים לגויים , כמו בספרו " הדירים " , שבו מתארים יחסי ידידות ואלימות בין אמריקני שחר ליהודי . מלמוד בודק ביצירתו שאלות מתחום המוסר , את משמעות היסורים ואת הערך שלהם לגבי האדם . הוא מגלה ענין גם בדמיות המחפשות כוון חדש לחייהן , כמו בספרו " חיים חדשים " ( 1961 ) . מוטיב קבוע ביצירתו הוא בית - הכלא - אמתי או דמיוני - שהכלואים בו נאבקים לצאת ממנו כדי להשיג הבנה ואחריות . ברנרד מלמוד כתב אף את " כובעו של רמברנדט " , " תלושי השכל תחלה"ו " חסד אלוהים " , שתורגמו לעברית . אחדים מספריו הסרטו . רוטנן מלפפון צמח תרבות חד * שנתי ממשפחת הדלועיים . זהו צמח עשבוני שרוע או מטפס בעל גבעולים ארכים ושעירים ופרחים צהבים . פריו הארך ורב הנוזלים , המכסה בקלפה ירקה דקה , נאכל חי או לאחר כבישה . המלפפון הוא צמח חד - ביתי , כלומר , הפרחים הזכריים והנקביים מצויים על אותו הצמח . רב זני הצמח מאבקים על ידי חרקים . פרי המלפפון מתפתח מפרחי הנקבה המאבקים והוא מכיל הרבה זרעים קטנים . מלפפוני בר ומלפוני תרבות מוצא המלפפון התרבותי הוא כנראה בהרי צפון הודו , שם גדל מלפפון בר הקרוב אליו . האדם בית את המלפפון לפני אלפי שנים והוא מכר בהודו זה כ - 3,000 שנה ובמצרים זה כ - 4,000 שנה . יתכן שהקשוא המזכר בתנ"ך , שאליו התגעגעו אבותינו בלכתם במדבר לאחר שיצאו ממצרים ( במדבר יא ה ) , הוא בעצם מלפפון . בישראל גדלים שני מיני בר השיכים לאותו סוג מלפפון : קשוא הנביאים וקשוא משלש . קימים זנים תרבותיים רבים של מלפפון , שמקצתם טפחו בארץ במיחד לשוק הישראלי ולאקלים המקומי . המלפפון אוהב חם לגדולו ובשל הדרישה הרבה לפריו כל השנה , מגדלים אותו גם בחרף באזורים החמים , בעקר בבקעת הירדן ובערבה . באמצע שנות ה - 90 גדלו בישראל כ - 90,000 טונות מלפפונים על פני שטח של כ - 20,000 דונם . רב הפרי משוק כטרי , חלקו לתעשית שמורים ומעט ליצוא . המלפפון נאכל כפרי טרי , בעקר בסלט ירקות , וכשהוא כבוש . ערכו התזונתי אינו רב והוא מכיל בעקר מים - 96 אחוז - ומעט חלבון ופחמימות ( 12 קלוריות ל - 100 גרם ) . בשל כך זהו פרי מעדף על שומרי משקל . דלועיים ירקות צמחים פרי המלפפון מכיל זרעים קטנים רבים . הוא בשרני , מכיל ברובו מים , וצורתו ישרה או עקומה , קצרה או ארוכה .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר