עמוד:66

בסגנון הקוביסטי . כשבא שוב לפריס הכיר קבוצת צירים , שהתנגדו לקוביזם ובקשו ליצר ציור , שידגיש את העל - מציאות שמאחורי המציאות , ציור שיראה כמו חלום ויחשף את תת - ההכרה של האדם . גישה זו מצאה חן בעיני מירו . הוא חזר לנושא החוה בקטלוניה , ותאר אותה בהגזמה ובשמחת חיים מרבה , כאלו היתה חוה באגדות ילדים ולא חות אכרים ממשית . באמצע ציור זה נצבת אזן ענקית , המקשיבה לרחשים המיחדים של הטבע . במשך הזמן הוא החל להציג את המציאות בצורה סמלית , כך בציוריו " נוף קטלוני " , " כלב נובח על הירח " , " אשה וצפור לאור הירח " . שפת סמלים זו הלכה והתעשרה עם השנים וגם נעשתה יותר ויותר מפשטת . למרות זאת טען מירו , ש " הצורה בשבילי לעולם איננה דבר מפשט . היא תמיד מסמלת משהו מציאותי : אדם , צפור , או כל דבר מציאותי אחר " . הסמלים מצגים בעליזות על רקע משטחים גדולים הצבועים בצבעי יסוד עזים : לבן , אדם ושחר . מארעות מלחמת האזרחים בספרד שהחלה ב - 1936 גרמו לו להמלט לפריס . בציוריו התחילו להופיע סימנים אפלים וצורות שחרות ומפחידות . במלחמת העולם השניה ברח חואן מירו מפריס לספרד והפחד מן המציאות שוב הוליד סמלים חדשים ששנו לחלוטין את אוירת ציוריו . רק לאחר המלחמה הוא חזר לחותו בקטלוניה והסמלים הנעימים של עץ וכוכב שבו והופיעו בציוריו . חואן מירו הוא אחת הדמיות הנודעות בעולם הציור . בשנות ה - 50 וה - 60 הוא עטר בניני צבור באירופה ובאמריקה . כיום מצויות יצירותיו , וביניהן גם הדפסים מקוריים , שטיחי קיר , תבליטים , ציורי קיר , ציורי קרמיקה ופסלים , בכל המוזאונים החשובים לאמנות מודרנית . אמנות מודרנית ופוסטמודרנית אנונות מפשטת דלי , סלודור סוראליזם פיקסו , פבלו קלי , פול מירון מושב בגליל העליון וישוב יהודי קדום , השוכן לרגלי הר מירון . במירון התגורר רבי שמעון בר יוחאי , שעל פי המסרת חבר את ספר " הזהר " . יש חוקרים המזהים את מירון עם מרם , הנזכרת ברשימות הערים הכנעניות שנכבשו בימי תחותמס ה - 3 ורעמסס ה - 2 מלכי מצרים . מרם נזכרת בתקופה מאחרת יותר גם ברשימת כבושי תגלת פלאסר ה - 3 , מלך אשור . בסוף התקופה ההלניסטית היתה מירון עירה יהודית חשובה , שהתפרסמה בזיתים המשבחים שלה ובשמן הזית שלה . מירון היתה גם מקום מושבו של רבי שמעון בר יוחאי ( רשב"י ) , מגדולי חכמי ישראל בתקופת המשנה שאף נקבר בה . במקום נמצאים גם קבריהם של החכמים רבי יוחנן הסנדלר ורבי יצחק נפחא . עתיקות והלולות בתחום הישוב הקדום נמצאים שרידי בית - כנסת עתיק מסוף המאה ה - 3 או ה - 4 לספירה , שנבנה על מדרגה שנחצבה בצפון - מזרח הגבעה של מירון , סמוך לפסגתה , וחזיתו פונה לירושלים . בחפירות שנערכו ליד בית - הכנסת התגלו שרידים של ברכת מים ומקוה , בתי - מלאכה , בתי מגורים ומבני צבור מפארים . קברי רבי שמעון בר יוחאי ובנו אלעזר שוכנים בבנין גדול בעל כפות רבות הנשא מעל סביבתו . בל"ג בעמר נערכת כאן חגיגה עממית גדולה , הנקראת " הלולא דרבי שמעון בר יוחאי " . בבנין הקבר מתפללים בערב ל"ג בעמר סביב הקברים המכסים בנרות דולקים , ובלילה מבצעים על הגג את " ההדלקה " . בבקר מביאים ההורים אל מול המצבות את ילדיהם בני השלוש , שעדין לא נגזז שער ראשם , וגוזרים את שערם בצורה מיחדת כך שישארו פאות . מנהג זה נקרא " חלאקה " ( תספרת , בערבית ) . ארץ - ישראל - היסטוריה זהר יוחנן הסנדלר יוסף בן מתתיהו כנען ל"ג בעמר " ירון שמעון בר יוחאי ( רשב"י ) תקופת המשנה והתלמוד " קרנבל הליצנים " המצטיין בצבעוניות , בשפע צורות סמליות ובאווירה של עליצות ילדותית , הוא ציור אופייני של חואן מירו . האומן הספרדי המודרני , חואן מירו , טען שציוריו הם'אוטומטיים : כלומר נובעים מדחף שמקורו בתת - המודע שלו . בכל זאת נראים ציוריו בעלי האיזון וההרמוניה כתוצר של תכנון ומחשבה .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר