עמוד:55

התהליך של עצוב הזהות מתחיל בלדה ונמשך כל החיים , אבל יש לו חשיבות מיחדת בתקופת ההתבגרות . השנויים המתרחשים בגופו של המתבגר מאפשרים הולדה ולדה והופכים את הילד והילדה לגבר ולאשה . אולם הם גם מגבירים את החרדות והצפיות : איזה טיפוס של גבר או אשה אני ? איך תופסים אותי האחרים ? ועוד . כלומר , הנער והנערה בוחנים את התפתחותם המינית לא רק מהבחינה הביולוגית , אלא מנסים להגדיר גם את תפקידם המיני , ולהתמודד עם צרכים חדשים - כמו קיום יחסי מין - ועם התנהגיות שמצפים מהם לעשות . מרכיב חשוב בעצוב הזהות המינית הוא דמוי הגוף . כלומר , מה דעתו של האדם על מבנה גופו , האם הוא מרצה מעצמו וחושב שהוא יפה ומושך מבחינה מינית . הדגם ( המודל ) של דמוי הגוף , הגברי או הנשי , משפעים מגורמים חברתיים ותרבותיים . לפרסמת ולאמצעי התקשרת נודעת כיום חשיבות מכרעת בעצובם של דגמים אלה . הנשים הדקות והחטובות והגברים היפים והשריריים המופיעים בסרטים ובפרסמת מכתיבים את משגי היפי והצורה הרצויים . יחסי מין רגשות מיניים מתעוררים כבר אצל תינוקות ומין הוא חלק בלתי נפרד מחיינו בכל גיל . היחסים שבינו לבינה הם מרכבים גם במישור הרגשי וגם במישור הגופני . יחסי ידידות וחברות בין בנים ובנות בגיל הילדות עוברים ' המחור : ציור שמן על בד מאת משה קסטל , נראה במיטב בגדיו וגינוניו בעת חיזורו אחר עלמה נאה .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר