מתוך:  > אביב חדש 11 > מלוכה

עמוד:100

בשלטון את הפרלמנט , שחבריו היו בני אצילים . המגנה כרטה , הנחשבת למגלת היסוד של חריות העם , יצרה את הבסיס למלוכה המגבלת על ידי חקה או חקים , או מלוכה שחלק מסמכיות השלטון שלה מעברות לפרלמנט . לאחר המהפכה הצרפתית , בסוף המאה ה - 18 , הלך והתערער מעמדם של המלכים , ובמאה ה - 20 נעלמו המשטרים המלוכניים ברב מדינות העולם . כיום קימות מדינות ספורות , שבהן המלך הוא אכן השליט בפעל , כמו למשל ערב הסעודית , כוית , ירדן ונפל . בראשן של מדינות אחרות עומדים מלך או מלכה בעלי תפקיד סמלי וטקסי בלבד , והם מיצגים את המסרת ואת אחדות האמה . כאלה הם מלכי אנגליה , שוודיה , הולנד , בלגיה , ספרד ומדינות נוספות . המלוכה בישראל בישראל נתפסה המלוכה בראשיתה כצורת שלטון בלתי רצויה אך הכרחית . הנביא שמואל חזר והדגיש בדבריו לעם , שדרש ממנו להמליך עליהם מלך , שמלך רק יכביד ידו עליהם . אולם עקר ההתנגדות למלוכה נבע מתפיסתה כבגידה בשלטון האלוהי . גם חכמי ישראל הדגישו תמיד את הנגוד בין מלכות אלוהים לבין מלכות האדם . המלוכה בישראל קמה מכיון שהעם היה מפצל לשבטים , והתקשה להתמודד בדרך זו עם נסיונות ההשתלטות של העמים השכנים , ובראשם הפלשתים . המלך נועד לאחד את העם ולהעניק לו את היכלת לגבר על האויבים בקרב . בתקופת הבית הראשון היתה הממלכה מאחדת רק תחת שלטונם של שלושה מלכים : שאול , דוד ושלמה . אחר כך , בימי שלטונו של רחבעם בן שלמה , היא התפצלה לשנים : ממלכת יהודה וממלכת ישראל , עד שנכבשה על ידי בבל . בתקופת הבית השני , לאחר מרד החשמונאים ביונים , החלה לשלט בישראל שושלת מלכות מבית חשמונאי . ראשון המלכים היה יהודה אריסטובולוס , ואחריו מלכו אלכסנדר ינאי ושלומציון המלכה . מלכי בית חשמונאי היו גם כוהנים גדולים - חוץ מהמלכה שלומציון - ואחדו את התפקיד המדיני עם התפקיד הדתי . המלך האחרון בתולדות ישראל היה אגריפס ה - 2 מבית הורדוס במאה ה - 1 לספירה . הרומאים החליטו לבטל את המלוכה בישראל ומאז לא היו מלכים לעם ישראל . אפיפיור דיקטטורה דמוקרטיה חקה חקים ותקנות חשמונאים יהודה , ממלכת ימי הבינים ישראל , ממלכת מגנה כרטה מהפכה הצרפתית מלך עת העתיקה פוליס רפובליקה ראו גם ערכים נפרדים למלכים הנזנרים בערך זה . מלון ספר או תכנת מחשב הכוללים רשימת מלים לפי סדר האלף - בית . לכל מלה נתנת הגדרה ודרך הגיה , ופעמים רבות גם מידע נוסף . קימים סוגים רבים של מלונים , והנפוצים ביותר הם אלה הכוללים את אוצר המלים של שפה מסימת - מלון חד - לשוני - ואלה המתרגמים מלים משפה אחת לאחרת - מלונים דו - לשוניים . ישנם גם מלונים מיחדים , כמו מלון שרשים , מלון מנחים של תחום ענין או מקצוע מסים , כגון מלון רפואי או מלון לתנ"ך , מלון אנציקלופדי ועוד . מן המלונים הראשונים ועד ימינו המלון הראשון הידוע לנו הוא מלון דו - לשוני מן המאה ה - 7 לפני הספירה . בעיר נינוה שבאזור מסופוטמיה נמצאו לוחות חמר , ועליהן רשימות מלים באכדית ובשומרית שנכתבו בכתב היתדות . במאה ה - 5 לספירה נכתבו מלונים בסנסקריט , שיחדו למקצועות כמו בוטניקה ואסטרונומיה . היונים חברו במאה ה - 2 ספר ובו פרושים למלים קשות להבנה בשירתו של הומרוס . אולם רק במאה ה - 10 חברו מלונים ביונית ובלטינית , שהיו ערוכים בסדר אלפביתי . בימי - הבינים בלטו הערבים במלונים הרבים שחברו , ביניהם מלונים המסדרים על פי סופיהן של המלים , שיטה שסיעה להם למצא חרוזים לשירתם . המלונים העבריים הראשונים חברו בתקופה זו . " ספר האגרון " , מלונו של רב סעדיה גאון שחי במאה ה - 10 , היה מלון דו - לשוני עברי - ערבי . את המלון העברי החד - לשוני הראשון , שנקרא " המחברת " , כתב מנחם בן סרוק באותה תקופה . במאות ה - 18 וה - 19 חברו מלונים רבים באירופה . אחד המפרסמים למעלה : המלכים במערב אירופה , במדינות כמו שוודיה , דנמרק ובריטניה , ממלאים היום תפקיד סמלי וטקסי בלבד , ומייצגים את המסורת ואת אחדות האומה . למעלה : משפחת המלוכה הדנית בארמונה בקופנהגן . למטה : אליזבת השנייה מלכת בריטניה .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר