עמוד:59

האישה כ'אחר' באחד מספריו הידועים מספר סופר הילדים האמריקני דוקטור סוס על ה'חשטפים' ( או ה ' סניצ ' ים . ( ' הוא מחלק אותם לשני סוגים : 'חשטפים מכוכבנים' - אלה שיש כוכב קטן על בטנם , ו'חשטפים סתמשמנים' שאין כוכב קטן על בטנם . זה ההבדל היחיד בין שתי קבוצות החשטפים , אולם להבדל הקטן הזה יש חשיבות מרחיקת לכת . החשטפים בעלי הכוכב בזו לחשטפים חסרי הכוכב וסירבו לדבר אתם , לשחק אתם ולשתף אותם בצליית נקניקיות ומרשמלו . יום אחד הגיע אל מקום מושבם של החשטפים טיפוס מפוקפק בשם סילבסטר קופיקי מקבץ והביא מכונה שיכולה להוסיף כוכב קטן על הבטן . החשטפים הסתמשמנים הזדרזו לשלם לסילבסטר , והוא הוסיף על בטנם כוכב קטן . הם היו מרוצים מאוד . ואולם החשטפים המכוכבנים לא מיהרו ליפול על צוואריהם של חבריהם החדשים . עכשיו , כשלחבריהם יש כוכב על הבטן , הם אינם מיוחדים יותר . את הפתרון לבעיה החדשה הציע שוב סילבסטר קופיקי מקבין . הוא העמיד לרשות החטשפים המכוכבנים מכונה להסרת הכוכב . וכך העלילה נמשכת , ובכל פעם קבוצה אחרת מוסיפה או מסירה את הכוכב מהבטן . הסיפור של דוקטור סוס מציג תופעה חברתית נפוצה ומוכרת לרבים מניסיונם שלהם . את הייחוד שלנו והזהות שלנו מגדיר האחר , השונה מאתנו . במידה רבה , אנחנו יודעים מי אנחנו משום שאנחנו יודעים להצביע על מי ששונה מאתנו ולסמן אותו . בכל חברה יש ' אחרים' המספקים לה את הגדרתה העצמית . אילו לא היה לחשטפים המכוכבנים כוכב שהבדיל אותם מהחשטפים הסתמשמנים , הם היו סתם חשטפים . כך היו , למשל , השחורים 'אחרים' בעיני לבנים רבים בארצות הברית , והיהודים היו 'אחרים ' בעיני רבים מהעמים שבתוכם ישבו . ה ' אחרים' מדוכאים ומורחקים מכל מוקדי הכוח כדי שלא יהפכו דומים לרוב ויגרמו לו לאבד את הייחוד שלו , כמו שקרה לחשטפים המכוכבנים . על נשים וחשטפים הפילוסופית הפמניסטית סימון דה בובואר" הייתה מהראשונות שטענו , שגם בחברה המערבית המודרנית האישה היא 'אחר . ' קל לראות מדוע מדינה המכריחה את הנשים ללבוש רעלה ואוסרת עליהן ללמוד , לעבוד ולהצביע בבחירות , מתייחסת אל האישה כאל 'אחר . ' אבל לא זו הטענה של דה בובואר . דה בובואר טוענת , שגם נשים שחיות כיום , ברגע הזה , במדינות מערביות מתקדמות , הן 'אחר י . במבט ראשון הטענה הזאת נראית מגוחכת , שהרי הנשים בחברה הן שותפות מלאות של הגברים בכל תחומי החיים , וקשה לראות באיזה מובן הן 'אחר . ' ואכן , ה י אחר ' לא בא לידי ביטוי ברדיפות אלימות או בחקיקה מפלה דווקא . ההבדלים יצוקים בשפה ובתרבות - עד כדי כך שהתרגלנו אליהם , ולפעמים קשה לנו להבחין בהם . כדי להבחין ב י אחר ' שבאישה די להתבונן בעצם חיבור הספרים על הזהות הנשית , דוגמת ספרה של דה בובואר עצמה : ... " גבר לא היה מעלה על דעתו לכתוב ספר על מצבם המיוחד של הגברים באנושות ... למעשה , כשם שלקדמונים היה אנך מוחלט , שביחס אליו הגדירו את האלכסון , כך יש סוג אנושי מוחלט , שהוא הטיפוס הזכרי " ... ( סי דה בובואר , המין השני , כרך ראשון , עמ ' ( 12-11 ? סימון ךה בובואר 910 - ( 1986-1908 ) רת ופילוסופית צרפתייה , מהבולטות שבהוגות הפמיניססיות . עוד על סימון דה בובואר ראו עמ י . 1 44

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר