עמוד:40

על , עלם , עלם אלוהים אם המונחים 'בצלמנו כדמותנו' אכן מציינים דמיון פיזי בין האדם לבין האל , כפי שטוענים חלק מן החוקרים והפרשנים - מה משמעותו של הדמיון הזה ! תשובה אפשרית על השאלה נמצאת במכתבים מן המאות השמינית והשביעית לפני הספירה , שנתגלו בתחילת המאה העשרים בארכיונים של מלכי אשור . על הדמיון בין הפסוקים שלנו ובין המכתבים האלה עמד חוקר המקרא ש"א ליונשטם . " במכתבים כתוב הביטוי , tsalam ili כלומר 'צלם אלוהים . ' על-פי ההקשר של הכתוב במכתבים אפשר להסביר את הביטוי שבטקסט המקראי . כפי שהיה נהוג במכתבים המופנים אל המלך , כותבי המכתבים שיבחו ואולי אפילו התחנפו מעט אל המלך . באחד המכתבים כתוב : " אביו של אדוני המלך הוא צלם בל , ואדוני המלך הוא צלם בל " . בל הוא אחד מכינוייו של מךךך , ראש האלים בפנתאון הבבלי , אשר על-פי המיתוס הבבלי הוא שברא את העולם . ההתייחסות אל המלך כאל צלם האל מךךך היא דרך לשבח את המלך . במכתב אחר כתוב : " צל האל [ הוא ] בן חורין . ו ן צל בן חורין נה 1 א 1 עבד . המלך הוא כמו דמות ! של האל " . מן הכתוב במכתב אפשר להסיק , שכאשר רצו לפאר את המלך בחצר המלוכה האשורית נהגו לכנותו 'בעל צלם אלוהים . ' ואולם על פי המכתב ברור שלאדם הרגיל , זה המכונה 'בן חורין' בחברה האשורית , לא היה צלם אלוהים.- האדם כן החורין הוא רק 'צל' של האל , ולא צלם שלו . ובתחתית הסולם היה העבד : לעבד אין כל זיקה לאל , ואפילו הזיקה שלו לאדם בן חורין היא קלושה . העבד הוא רק צל של אדם בן חורין . מכאן שאצל האשורים היה דירוג ברור ; מלך - בן חורין - עבד . המקרא , לעומת זאת , מדגיש כי כל אדם באשר הוא אדם ראוי לכינוי שבחצר האשורית זכה לו המלך בלבד , כל אדם , מכל מעמד חברתי שהוא , מכל גזע או מין , נברא בצלם אלוהים . ? ש"א ליונשכום - חוקר מקרא . לימד בחוג למקרא באוניברסיטה העברית בירושלים . נחשב לאחד מחוקרי המקרא המקוריים והבולטים . עסק בין השאר גם במסורות יציאת מצרים במקרא ובספרות האוגריתית . המלך האשורי אטוךנס'ךפל הטני ומאחוריו דמות מכונפת המגינה עליו ( מלאך מגן . ( המלאך אוחז בדלי ובאיאטרובל ונוגע במלר מאחור . דמויות מכונפות כאלה בנויות מהרבבות טל a"w או שלוטה יצורים טונים - אדם , נטר , עגל , אריה , נחט ואחרים . חוקרים סבורים טדמויות מיתולוגיות מעין אלה סיפקו הטראה לחזיונות המתוארים בספר יחזקאל ובספר יטעיה 1

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר