עמוד:22

על המשמעות של מיתוס הבריאה הבבלי סיפור הבריאה הבבלי הוא סיפור צבעוני ודרמתי מאוד . אולם איזו משמעות יש לו בשביל הקורא המודרני ! במאה ה18- ובמאה ה19- סברו הוגים רבים באירופה כי בעידן התבונה איבדו המיתוסים האלה את משמעותם , וכי לאדם המודרני אין עניין בהם . לטענתם של ההוגים האלה היו המיתוסים ביטוי לפרימיטיביות של העמים הקדומים , ואילו האדם המודרני יודע לתת הסברים מדעיים לתופעות ולכן הוא מתבונן במיתוסים בזלזול . בדורנו החלו שוב למצוא עניין רב במיתוסים הקדומים . הוגי דעות וחוקרים בתחום הפסיכולוגיה , ההיסטוריה , האנתרופולוגיה והפילוסופיה מרבים לעסוק במיתוסים של עמים קדומים . חוקרים אלה חלוקים בדעותיהם באשר לתפקיד שמילא המיתוס בחברה העתיקה . יש הטוענים כי תפקידו העיקרי היה פולחני . על פי השקפה זאת סיפור המיתוס או המחזתו היו חלק מהפולחן . אחרים סבורים שהיה לו תפקיד אטיולוגי , כלומר שהוא הסביר כיצד נוצרו תופעות למיניהן - מתופעות טבע ועד מנגנונים חברתיים . גישות אחרות רואות במיתוסים מעין מאגר של השקפות על האדם ועל עולמו הרוחני . ננסה לבחון כמה מהגישות האלה . כיצד הנסיכות שבהן קראו את יאנומה אלישי יכולות לחזק את הדעה שלמיתוס יש תפקיד פולחני ? יש הסבורים כי מגמתו העיקרית של יאנומה אלישי הייתה לבסס את מעמדה של העיר בבל מבחינה מדינית . דעה זאת מתבססת על כך שהאלים בונים למךךך מקדש לאות תודה , וכחלק מפנייתו של מקדש זה הם מייסדים את העיר בבל . אחרים סבורים שהמיתוס נועד להצדיק מנהגים וסדרים חברתיים כמו חלוקת הזמן לימים ולחודשים . קראו כבראשית א -1 , ב . 3 , כסיפור הבריאה התנ"כי יש ניסיון להצדיק את אותם סדרים ומנהגים . הוכיחו את הדבר , ובססו את תשובתכם על הכתוב . יש הסבורים כי יאנומה אלישי מבטא סיפור של מאבק כין כוחות של שמרנות וסטאטיות ובין כוחות של דינאמיות וחדשנות . - מי מייצג את הדינאמיות ומי מייצג את השמרנות ? - אפשר לראות במאבק זה מתח פנימי כנפש האדם . אם זה נכון , נסו לתאר את המתחים שהמיתוס מבטא . כךך ( אבן גבול ) מימיו של המלך הבבלי סליטישו השני - 1202 ) 1188 לפני הספירה . ( על גבי הכךך אפטר לראות את סמלי האלים המסופוטמיים החשובים בשורה העליונה : הצי סהר המסמל את אל היררו הבבלי , סין : כוכב את בעל טמונה צלעות המסמל ע ^ תר , אלת מלחמה ואהבה ; וגלגל חסה המסמל את , i ! ipw אל השמש והחוכמה , בשורה השנייה מלמעלה : שני צריחים מחודדים המסמלים את אנ אל השמים ואת אנלל אל הרוחות , וכן ראש איל הצמוד לדג \ לט 1 ומסמל את אא , אל המים והחוכמה , בשורה השלישית דרקון אריה מכונף עם קרניים ואלה כפולה המסמל את ננךת , אל המלחמה השומר בשורה הרביעית : סבנה עם את חפירה צמוד לדרקון המסמל את סרך ?! , ולימינו מבנה המסמל את נבו , האל הבבלי הלאומי . בשורה החמישית : מעין מזלג בעל שתי שיניים - שילוב של קלשון וברק מעל מבנה הבנוי על גב פר , המסמל את אדד אל הסערה , בטורה התחתונה נראים אשרורה העקרבומשחש - מפלצת נחש המסמלת אולי את תאמת

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר