עמוד:10

בקריאה ראשונה בראשית ברא ( בראש > תא ; ב ( 3-1 , קראו בספר בראשית את פרק א כולו , ובפרק ב את הפסוקים . 3-1 תחילה קראו את הטקסט ברצף , בלי להתעכב על פרטים לא מובנים . אחר כך קראו את הטקסט שוב , והפעם על פי השאלות שלפניכם . תוכלו להיעזר בביאורים שבתחתית העמוד . 1 אפשר לראות בבריאה תהליך הדומה לבניית עיר מקוביות . מתחילים בתשתית , ועליה מניחים בשיטתיות - קובייה על גבי קובייה - את הצמחייה , את הבתים ואת התושבים . א . הדגימו את השיטתיות בתיאור הבריאה . בססו את תשובתכם על הכתוב . ב . בסיפור השתמש המספר בביטויים חוזרים המעצימים את ההבנה שמעשה הבריאה היה שיטתי מאוד . ציינו את הביטויים או התבניות החוזרים בקטע ומעצימים את ההבנה הזאת . ג . העולם הנברא מתואר כעולם מושלם . ציינו את הביטוי החוזר המדגיש זאת בסיפור הבריאה . 1 תיאור הבריאה חסכני מאוד ואין בו חזרות מיותרות , ואולם תיאור בריאת האור נזכר פעמיים . א . עיינו בכל סיפור הבריאה וציינו מתי נוצר האור . ב . רש"י מציע הסבר לכפילות : " ויהי מארת - מיום ראשון נבראו וברביעי צוה עליהם להתוות ברקיע יד כיצד מסביר רש '' י את הכפילות ? 1 יש הטוענים כי שיאו של מעשה הבריאה הוא יום השבת . א . הסבירו כיצד אפשר לבסס טענה זאת על תוכנו של הקטע . ב . מניית הימים משמשת אמצעי סגנוני המדגיש את מרכזיותה של השבת בקטע . הסבירו כיצד . 1 מה אפשר ללמוד מסיפור הבריאה הזה על האל הבורא ? בתשובתכם שימו לב איך ברא האל את הדברים , ותנו דעתכם למאפיינים חיצוניים שלו , לקשר בינו ובין האדם , לכוחותיו לעומת כוחותיהן של שאר הדמויות בקטע , ולצרכים שלו כפי שהם עולים בקטע . תהו ובהו - במקומות אחרים במקרא ( דברים לב ; 10 , ישעיה לד 11 , ועוד ) -מילים אלה מתארות חורבות , מדבר או שממה . תה 1 ם - כינוי למאגר מים תת-קרקעי גדול . it רקיע - בעברית המודרנית זוהי מילה נרדפת לשמים . נראה שבסיפור הבריאה ש לה משמעות אחרת - מעין מחיצה של קרח המבדילה בין המים שמתחת לשמים לבין המים שמעל לשמים ( כך על-פי יחזקאל א . ( 22 , - ? 11 J 7 1 :
מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר