|
עמוד:143
נספח ג : מונחים ואישים הנספח שלפניכם כולל מונחים ומידע על אישים שמוזכרים בספר הלימוד . מונחים או אישים הנדרשים בבחינות הבגרות מסומנים ב . * - * אא / אנכ - אל המים , החוכמה והמאגיה . אל חשוב ומרכזי בתרבות המסופוטמית . במסורת הבבלית הוא מכונה אא והוא האל האחראי להעניק לבעלי על המלאכה פי ולקוסמים את חוכמתם . במסורת השומרית הוא מכונה אנכ . מיתוסים שומריים א ^ כ החל כאל זוטר , הפך במשך הזמן לאל המרכזי , וירד מגדולתו כגלל תאוותו למזון . ביצירות אמנות הוא מתואר כאדם עם זלןן ארוך שמכתפיו נובעים נהרות המסמלים את העובדה שהוא אחראי לפריון בעולם . אבות , מסכת - מסכת בסדר נזיקין שבמשנה . מסכת זאת איננה עוסקת בענייני הלכה אלא מציגה השקפות של חכמים על ענייני מוסר ועל חיי היום-יום . המסכת נפתחת בתיאור המעבר של התורה שבעל פה ממשה רבנו ועד ראשוני התנאים בימי הבית השני . המסכת כוללת שישה פרקים . בתקופת האמוראים נערך קובץ ארוך המרחיב את הסוגיות הנידונות במסכת אבות - קובץ זה מכונה 'אבות דרבי נתן . ' אבן עזרא , ר' אברהם - ראב"ע - ( 1164-1089 ) מחשובי פרשני המקרא , משורר , חוקר הלשון העברית והוגה דעות . נולד בספרד וחי בה רוב ימיו , אך יצא לנדודים ארוכים ברחבי אירופה . בנדודיו נהג להתאכסן בבתיהם של יהודים אמידים ולכתוב בשבילם פירושים לתנ " ך תמורת תשלום . לכן קורה שיש בידינו ספרי פירוש שונים של אבן עזרא לאותם ספרי מקרא . בפירושיו למקרא בחר אבן עזרא להתמקד בשאלות הנוגעות לפשט של המקרא . בתשובות שהוא מציע יש עיסוק רחב בלשון העברית ובפילוסופיה . חלק מפירושיו היו נועזים מאוד והוא הציג אותם ברמזים ובתחבולות , כדי שרק מי שראוי יוכל להבין אותם . לשונו עשירה ועוקצנית מאוד ומתובלת בפיוט ובהומור . אבן עזרא היה גם משורר פורה וחשוב ועסק גם במדעים , חיבר ספרים במגוון תחומים כמו מתמטיקה ואסטרולוגיה , ועוד . אברבנאל , דון יצחק - ( 1508-1437 ) פרשן מקרא , הוגה דעות ומדינאי . נולד בפורטוגל ושימש כשר האוצר של המלך . מאוחר יותר נרדף על ידי השלטון ועבר לספרד . גם בספרד היה בעל השפעה רבה בחצר המלך , עד לגירוש היהודים מספרד ב . 1492- אז עבר לאיטליה וגם שם היה דמות מרכזית בחצר המלכות של נאפולי . פירושו של דון יצחק אברבנאל לתורה ולנביאים מעמיק מאוד ומתבסס על השכלתו הפילוסופית הרחבה . בכל נושא הוא פותח בהצגה של שורת שאלות שהוא משיב עליה לאחר מכן בהרחבה . הוא חיבר גם פירוש לספר ' מורה הנבוכים' של הרמב"ם וחיבורים הגותיים מקוריים . דון יצחק אברבנאל נפטר בגיל 71 בעיר ונציה ונקבר בפדובה . בנו , יהודה אברבנאל , היה פילוסוף חשוב גם הוא . * אטיולוג ; ה - 'אטיו , ' ביוונית : סיבה ' . סיפור אטיולוגי' הוא סיפור המסביר את הסיבה לתופעה מסוימת בעולם : תופעת טבע כמו הקשת , תופעה חברתית כמו העובדה ששושלת מלכים מסוימת שולטת במדינה , או שם של אדם או של מקום . למשל , המקרא מספר שיעקב נקרא בשם זה כי כשנולד אחז בעקב של עשיו אחיו . איוב , ספר - ספר איוב הוא חלק מספרות החוכמה שבמקרא . ספרות זאת עוסקת בשאלות קיומיות הנוגעות לחיי האדם , ואילו ספר איוב עוסק בעיקר בשאלת הסבל האנושי . במרכז הספר עומדת דמותו של איוב , אדם צדיק וישר . אבל השטן 'מתערב ' עם אלוהים שאם יפגע בבני משפחתו של איוב , בחוסנו הכלכלי ובבריאותו , יפסיק איוב להיות צדיק . האל פוגע באיוב החף מכל פשע . רוב הספר מורכב משיחות וויכוחים של איוב עם רעיו הבאים לנחם אותו . חלקים אלה של הספר כתובים בלשון פיוטית מורכבת ויש בהם מוטיבים מיתיים . אמורא , ספרות האמוראים - האמוראים היו חכמים שפעלו בבבל ובארץ ישראל אחרי התנאים , מהמאה השלישית ועד למאה החמישית לספירה . חכמים אלה יצרו , בין השאר , את התלמוד הבבלי והתלמוד הירושלמי , ואת מדרשי האגדה . שני התלמודים , הבבלי והירושלמי , מבוססים על המשנה ומציגים דיונים על דברי המשנה . שני התלמודים מסכמים את 'התורה שבעל-פה , ' אך בדרך-כלל אין בהם קביעה סופית של ההלכה אלא הצגת הדיון עצמו . הדיונים בתלמודים מבוססים על חשיבה משפטית , ובהם טיעונים וטיעוני נגד , ויכוחים ומחלוקות . בתלמודים משובצים גם אגדות ומדרשי אגדה , דברי מוסר , תיאורים הנוגעים להווי החיים ולמנהגים ועוד . שני התלמודים נכתבו בשפה הארמית והם נוצרו במאות 5-3 לספירה , בשני מרכזים : התלמוד הבבלי נוצר ונכתב בבבל בערים סורא ופומבדיתא ; , והתלמוד הירושלמי נכתב בארץ ישראל , בעיקר בעיר טבריה . התלמודים מחולקים לסדרים ( חלקים ) על-פי החלוקה של המשנה . שני התלמודים עוסקים רק בחלק מן המשנה . כל אחד מהם עוסק ב4- סדרים מן המשנה : התלמוד הירושלמי עוסק במסכתות מהסדרים זרעים , מועד , נשים ונזיקין , והתלמוד הבבלי עוסק במסכתות מהסדרים מועד , נשים , נזיקין וקודשים . אנ / אן - אל השמים השומרי ( ומאוחר יותר גם הבבלי והאשורי , ( ואחד האלים הראשיים והחשובים . על פי 'אנומה אליש ' היה אנ בנם של אפס אל המים המתוקים ותאמת אלת המים המלוחים . בתקופות קדומות היה האל הראשי בתרבות המסופוטמית , אך במשך הזמן איבד את בכורתו לטובת אלים אחרים . ' א » מה אליש' - סיפור הבריאה הבבלי . סיפור זה מבוסס כנראה על מיתוסים קדומים של התרבות השומרית . על מיתוס זה בהרחבה עיינו בעמ י 22-20 ובעמי . 139-138 אנלל - אל הרוחות , האל המופקד על האוויר שמפריד בין הרקיע לאדמה . מהאלים החשובים ביותר בפנתאון המסופוטמי בכלל וזה השומרי בפרט . מתואר לפעמים כאבי האלים . על פי המסורת השומרית אנלל החזיק בהתחלה בחוקים שהעולם מתנהל לפיהם , אך הם עברו לידיו של א ; כ . מיתוסים שומריים מייחסים לאנלל את פיתוח החקלאות . אפלטון 347-427 ) לפני הספירה ) - מחשובי הפילוסופים בכל הזמנים . נולד באתונה וחי בה רוב ימיו . היה תלמידו של הפילוסוף סוקרטס וגיבש בעצמו שיסה פילוסופית רבת השפעה . בשנת 385 לפני הספירה ייסד את האקדמיה , האוניברסיטה הראשונה . הפילוסופיה האפלטונית נוגעת בכל תחומי החיים - אתיקה , אסתטיקה , מדע , תורת המדינה ועוד . רבים מכתביו של אפלטון נותרו בידינו עד היום . רוב הגותו כתובה בדיאלוגים , בדרך כלל דיאלוגים בין סוקרטס ובין דמויות היסטוריות אחרות ' . המשתה' הוא אחד הדיאלוגים החשובים של אפלטון . בדיאלוג זה מכונסים אישים שונים למשתה , שבו על כל אחד מוטל לנאום על טיבה של האהבה . * אקספוזיציה ( היצג ) - קטע או קטעים בסיפור , שיש בהם פרטים על הרקע של הסיפור ( למשל , המקום והזמן שבהם התרחשו האירועים בסיפור , ( ועל הדמויות העיקריות המתוארות בו . באקספוזיציה מובאים בעיקר פרטים הקשורים לזמן שלפני תחילת האירועים בסיפור . ' * אתי-חטט' - סיפור המבול הבבלי , מהמאות ה17-18- לפני הספירה . עלילת המיתוס הייתה כנראה פופולארית מאוד ונמצאה בכמה נוסחים . המיתוס מתאר את בריאת העולם עד לסיפור המבול והצלת העולם . לפי סיפור המבול הבבלי הלך האדם והתרבה , דבר שהפריע לאלים ועל כן החליטו האלים להגביל את התרבות האדם . חוקרים סבורים כי המיתוס ' עלילות גלגמש' התבסס על המיתוס 'אתך-חסס , ' שקדם לו .
|
|