|
עמוד:104
מקומו של סיפור המבול בין עלילות הראשית אחד ההבדלים החשובים בין עלילות הראשית שבמקרא לבין המיתוסים שהתפתחו באזור הוא שהמיתוסים הגיעו אלינו בעקבות חפירות ארכאולוגיות , ומשום כך בדרך כלל אנחנו מתייחסים אל המיתוס כאל יחידה ספרותית עצמאית . איננו יודעים מה היה ההקשר הספרותי של המיתוס במקור : אם הוא היה חלק מאסופת מיתוסים או מיתוס נפרד . עלילות הראשית שבמקרא הגיעו אלינו מקובצות בתוך ספר אחד . מישהו ערך את הספר ודאג לסדר את הסיפורים בסדר מסוים ולא בסדר אחר . עורך הסיפורים בחר , למשל , להציב בתוך ספר אחד את סיפור הבריאה , את סיפור קין , את סיפור המבול ואת סיפורי האבות . להבדל הזה בין סיפורי המקרא לבין המיתוסים יש חשיבות רבה . היכן מתחיל הסיפור על נח ! לכאורה השאלה פשוטה אך למעשה ההכרעה בעניין אינה כה פשוטה . המסורת היהודית בחרה לפתוח את פרשת" נח בפרק ו פסוק 9 דווקא : מדוע בחרו חכמי המסורה שחילקו את פרשות השבוע לפתוח דווקא בפסוק זה ? נראה שהם ראו במילה 'תולדות' מילה המאפיינת פתיחה של סיפורים . עיינו בבראשית ה ; 1 , י ; 1 , יא ; 10 , יא ; 27 , כה . 19 , א . מה אפשר ללמוד מהפסוקים האלה על תפקידו של הביטוי 'אלה תולדות ? ' ב . מדוע לדעתכם בחרו חכמי המסורה לפתוח את פרשת נרו בבראשית ו ? 9 , כאמור , מקורה של החלוקה לפרקים" של ספרי התנ"ך שלנו הוא בכנסייה הנוצרית . החלוקה הזאת אינה חופפת את החלוקה לפרשות . על פי החלוקה לפרקים הסיפור על נח מתחיל בפרק ו . 1 , האם אכן הסיפור מתחיל , כפי שהחלוקה לפרקים רומזת , בפרק ו , פסוק ? 1 בפרק ו , 4-1 , יש תיאור מוזר שלכאורה איננו קשור למבול : תיאור זיווגם של בני אלוהים עם בנות האדם . ייתכן שהפסוקים האלה הם היצג" לסיפור המבול . כלומר , סיפור בני האלוהים ובנות האדם מספר על אירוע קשה שאולי תרם להחלטה להביא מבול . ^ ד יש עוד אפשרות למקם את נקודת ההתחלה של הסיפור . אפשר לראות את תחילתו של סיפור נח בפרק ה . 28 , א . מה יכולה להיות ההצדקה לראות בסוף פרק ה את תחילתו של סיפור המבול ? ב . יש הטוענים כי פסוק 28 שייך לרצף הפסוקים שלפניו ולא לסיפור נח . עיינו בפרק ה ובססו טענה זאת על הכתוב . קראו בבראשית ה - 28 , ו . 8 , אם סיפור נח מתחיל בבראשית ה פסוק , 28 נראה כי קטע מסוים אינו שייך לרצף הסיפור . באיזה קטע מדובר ? אם כן , קשה לקבוע בבירור היכן בדיוק מתחיל סיפור נח , אך נראה כי הוא משתבץ היטב במסגרת עלילות הראשית : הן מבחינת הרצף של הטקסט והן מבחינה עניינית הוא קשור היטב למקורות הקודמים לו , וכל העלילות יחד מבטאות השקפה מסוימת על ראשית האנושות . ' ? פרשה' - על פ המסורת היהודית , כל אחד מספרי הת 1 רה מחולק ליחידות גדולות , המכונות 'פרשות . ' שמה של כל פרשה לקוח מהפסוק הראשון שלה . על פי מסורת שהתפתחה בבבל , בכל שבת קוראים בבית הכנסת פרשה אחת . לכן כל פרשה כזאת מכונה 'פרשת השבוע . ' את התורה כולה צריך לסיים תוך שנה , ואז מתחילים לקרוא מן ההתחלה . בשבתות מסוימות קוראים שתי פרשות כדי להתאים את קריאת הפרשות למספר השבתות בשנה . ? חלוקת התנ"ך לפרקים - ראו עמ י . 1 44 ? היצג ( אקספוזיציה ) - ק 0 ע או קסעים בסיפור , שיש בהם פרסים על הרקע של הסיפור ועל הדמויות העיקריות המתוארות בו . וראו גם עמי . 143
|
|