עמוד:80

גם הפסוק הבא , פסוק , 8 יוצר קושי רב -. בפסוק הזה מתואר רצח הבל בקצרה , וכשקוראים אותו נדמה שחסר בו מידע . א . מה חשיבותו של המידע החסר ? ב . בחרו את אחד המוטיבים הבאים : קנאה , פחד , הישרדות , או הציעו מוטיב אחר , וחברו משפט שיכול להשלים את הפער . עיינו בדברי המדרש ; " ויאמר קין אל הבל אחיו ויהי בהיותם בשדה וגו' - על מה היו מלינים [ מתווכחים , [ אמרו : בואו ונחלק את העולם . אחד נטל הקרקעות ואחד נטל המטלטלין rcre ' qj לין [ זה ] אמי : ארעא ךאת לןאם עלה , לילי ] ! האדמה אשר אתה עומד על ייה , שלי 1 ודין וזה ] אמר : מה ךאת לבש , ךיךי / , 9 ! שאתה ליבש , שלי ] דין אמר : חלץ ] ! התפשט [! ודין אמר : פרח ] ! הסתלק [! מתוך כך 'ויקם קין אל הבל אחיו ויהרגהו . ' ר' יהושע ךסכניך בשם ר' לוי אמר : שניהם נטלו את הקרקעות ושניהם נטלו את המטלטלין 3 « icwar ועל מה היו מךינין , אלא זה אומר : בתחומי [ בשטחשליו כית המקדש נבנה / וזה אומר.- בתחומי בית המקדש נבנה ... ! ומתוך כך 'ויקם קין על הבל אחיו ויהרגהו . ' ... אמר ר' הונא " : תאומה ... נולדה עם הבל , זה אומר : אני נוטלה ולוקח אותה , [ שאני בכור ! וזה אומר : אני נוטלה , שנולדה עמי ! ומתוך כך 'ויקם קין אל הבל אחיו ויהרגהו " . ' ( בראשית רבה " פרשה כב , ז ) א . מה הן שלוש ההשלמות של המדרש למידע החסר בטקסט ! המדרש מביא שלוש אפשרויות של שיחה שהתקיימה בין קין להבל לפני הרצח . לשום שיחה מן השיחות האלה אין אפילו רמז במקרא . אם כן , מה הניע את חז '' ל ' להמציא' את הסיפורים האלה ? ב . חז " ל נעזרים בסיפור של קין והבל כדוגמה לשאלה רחבה יותר שהם עוסקים בה . איזו שאלה רחבה מדגים הסיפור על קין והבל ? עיינו בנוסח תרגום השבעים * לבראשית ד : 8 , " ויאמר קין אל הבל אחיו נלכה השדה , ויהי בהיותם בשדה ויקם קין אל הבל אחיו ויהרגהו " . א . במה שונה נוסח הפסוק בתרגום השבעים מנוסח המסורה ( הנוסח של ספרי התנ"ך שלנו ?( ב . יש המפרשים שקין לא תכנן להרוג את הבל , ושהוא עשה את זה אחרי שהם הסתכסכו בשדה . האם נוסח תרגום השבעים תומך בפרשנות זאת ? נמקו . " לא פורש מה אמד קין להבל . אך דווקא העלמה זו מלמדת שהכוונה לאמירה חסרת משמעות בכולה , כלומר השמעת צלילים וקולות ומילים , שאינם מצטרפים לידי תוכן ואין בהם כל הגיון ומובן . כי אמנם הכוונה כאן לתאר את הרצח כפרי דחף בלתי ראציונלי שמקורו בנבכי הנפש " . ( אי בר-תנא , פרקי בראשית במחשבת ישראל , עמ ( 180 הסבירו מדוע יש פער בסיפור , לדעת בר-תנא . ? רבי יהושע ךסיכנין - אמורא בן הדור הרביע 1 של אמוראי ארץ ישראל . התג 1 רר בםיכנין ( היא 0 כנין בת ימינו ) שבגליל . ? רב הונא - בתלמוד הבבלי ובתלמוד הירושלמי מופיעים כמה חכמים הנושאים שם זה . קרוב לוודאי שרב הונא שלפנינו הוא אמורא ארץ ישראלי בן הדור השלישי לאמוראים ( המאה הרביעית לספירה . ( ' ? בראשית רבה' - מדרש אגדה לספר בראשית , שנוצר בארץ ישראל ונערך במאה החמישית או השישית . עוד על בראשית רבה ראו עמ י . 144 ' ? תרגום השבעים' - תרגום של המקרא ליוונית - התרגום הקדום ביותר למקרא המצוי בידינו . עוד על תרגום השבעים ראו עמ י . 1 47

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר