|
עמוד:38
האדם בסיפור הבריאה הראשון ( בראשית א , 24 ( 31 כפי שכבר למדנו , בספר בראשית יש שני סיפורים שונים על בריאת האדם . עיינו בסיפור הבריאה הראשון שבפרק א , פסוקים . 31-24 ובמובנים מסוימים האדם בפסוקים אלה דומה לאל , ובמובנים ארורים הוא דומה לשאר בעלי החיים . א . ציינו שני מאפיינים שבהם האדם דומה לאל . הסתמכו על התיאור של דרך בריאת האדם , ועל הברכה שהאל בירך אותו . ב . ציינו שני מאפיינים שבהם יש דמיון בין האדם לבין בעלי החיים . הסתמכו על היום שבו נברא האדם , ועל מקורות המזון שלו . ג . בפסוקים שקראתם יש משפט החוזר פעמים אחדות , והחזרה הזאת מדגישה את השלטון של האדם על הטבע . העתיקו משפט זה וציינו באילו הקשרים הוא כתוב . מהו עלם אלוהים ? פסוק זה קובע את מעמדו של האדם בעולם . כאשר נברא האדם כבר היו בעולם שני סוגים של ישויות : מן הצד האחד האל והפמליה שלו , ומן הצד האחר כל בעלי החיים - בים , באוויר וביבשה . האדם נבדל גם מן הישות הזאת וגס מן הישות האחרת : הוא נועד לשלוט בבעלי החיים ולא להיות אחד מהם , והוא גם לא היה שווה לאל אלא נברא בצלמו . מהו מקומו של האדם בהשוואה לאל ! עד כמה מדובר בשני עולמות נבדלים ועד כמה האדם והאל דומים זה לזה ! כדי להבין את מעמדו של האדם במעשה הבריאה , חשוב מאוד להבין את מונח המפתח ' צ ^ ם י . המונח הזה מלמד על זיקה בין אלוהים לאדם , שכן האדם נברא בצלם ^ להים . מה משמעותה של זיקה זאת ? פסוק 26 עורר עניין בקרב פרשנים רבים במרוצת הדורות . הנה קטע מפירושו של רבי אברהם אבן עזרא" לפסוק זה : ... " ואחר שידענו שהתורה ךברה כלשון בני אדם ... וחלילה חלילה להיות דמות לשם ןלי ה'ו . וכן אמר : ואל מי תדמייני ( ישעי' מ כה " . ( בפירוש הזה אבן עזרא דוחה את האפשרות שהאדם דומה דמיון פיזי לאל , והוא מסתייע בפסוק מספר ישעיהו . עיינו בישעיהו פרק מ , פסוק 18 ופסוק . 25 כיצד הפסוקים האלה מחזקים את הפירוש של אבן עזרא ? ? רבי אברהם אבן עזרא , ראב ' י ע 11 64-1089 ) לספירה ) - מחיובי הפרשנים של המקרא , משורר , חוקר הלשון העברית והוגה דעות . נולד בספרד וחי בה רוב ימיו . עוד על אבן עזרא ראו עמ י . 1 43
|
|