עמוד:35

עעד ראשון : הטקסט המקרא * קראו פעם אחת את הפרקים א ו-ב בבראשית . עעד שני : סיכום עיון במיתוסים קדומים מהאזור מאיר ומבאר עניינים שונים הקשורים לתיאורי הבריאה המקראיים . שני המיתוסים העיקריים העומדים ברקע הם המיתוס המסופוטמי והמיתוס הכנעני . המיתוס המסופוטמי שאנו עוסקים בו הוא 'אנומה אליש . ' מיתוס זה הוא מיתוס בבלי אך הוא משקף מסורות קדומות יותר , שומריות . על פי מיתוס זה תאמת , אלת המים המלוחים , נלחמת בשאר האלים , שהם גם צאצאיה . בראש האלים שתאמת נלחמת בהם עומד מךךןן . מךךך מנצח את תאמת והופך לראש האלים . מגופת תאמת הוא בורא את העולם . גם המיתוס הכנעני מתאר מלחמה כין אחד האלים המרכזיים - האל בעל ( שהוא אל הסערה ) - ובין הים . בעל מכניע את הים וחבורתו וכולא את הים כך שלא יציף את היבשה . לדעת חוקרים רבים יש לקרוא את סיפור הבריאה בספר בראשית ותיאורי בריאה מקראיים אחרים בעזרת מיתוסים אלה . לדעת חוקרים אלה , סיפורי הבריאה מתייחסים באופנים שונים למיתוסים האזוריים השונים . בסיפור הבריאה שבספר בראשית נרמז פולמוס , ויכוח עם המיתוסים האלה : בעוד שבמיתוסים המים ומפלצות הים מוכנעים בידי האל בקרב - בסיפור הבריאה שבספר בראשית המים מצויים תחת שליטה מוחלטת של האל מן ההתחלה : "רוח אלהים מרחפת על פני המים " . גם מפלצות הים המיתולוגיות - התנינים הגדולים - אינן אלים מורדים אלא יצורים שמצוין בפירוש כי נבראו בידי ה' כמו כלל בעלי החיים . בניגוד לסיפור הבריאה שבבראשית - במקורות מקראיים אחרים ( כמו פרקים בספר ישעיהו , בספר איוב ובספר תהילים , ( ה' מתואר כמי שנלחם במים כמו האלים במיתוס הכנעני ובמיתוס הבבלי . בתהילים עד , 13 למשל , נאמר : "אתה פוךךת £ 1 , ים שבךת ךאשי תנינים על המים . " בכמה ממקורות אלה , הדמויות שה ' נלחם בהן הן בעלות שמות זהים לדמויות שבהן נלחמו האלים במיתוסים הכנעניים-אוגריתיים , כמו 'לווייתן' או 'נחש בריחי . לפעמים איזכור הדמויות המיתיות לועג להן . כך , למשל , בפרק מ באיוב : ה י מתואר כמי שמשתעשע בלווייתן . תיאור זה מציב את ה י כאל חזק יותר מהאלים של עמי האזור , אל שהלווייתן אינו מהווה איום כלפיו . צעד שלישי : שאלות לתרגול . 1 קראו בראשית א ; 21 , ישעיהו כז , יש הטוענים שפסוקים אלה מתמודדים עם מיתוס מרד הים הכנעני . א . כיצד מתמודד עם מיתוס זה בראשית א ? 21 , ב . מה יחסו של ישעיהו כז 1 , למיתוס זה ? נמקו את תשובתכם . . 2 קראו בראשית א . 13-1 , א . ציינו את איזכורי המים בפסוקים אלה . ב . יש הטוענים כי איזכורים אלה משקפים ויכוח עם מיתוסים של עמי האזור . הסבירו כיצד אפשר לבסס טענה זאת על הכתוב . . 3 קראו ישעיהו מ ; 14-12 , איוב לח . 6-4 , הסבירו כמה תיאורי הבריאה במקורות אלה דומים . בססו את תשובתכם על הכתוב .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר